האם הפעולה ברפיח מתקרבת? גורמים בכירים בממשל ביידן העבירו מסר לעמיתיהם בישראל, שלפיו ארה"ב תתמוך במבצע בעיר הדרומית ברצועה - בתנאי שזה יתמקד ב"יעדי חמאס בעלי ערך גבוה", וכל עוד ישראל תימנע מכניסה רחבת-היקף לעיר, שעלולה לסדוק את היחסים בין המדינות.
כך דיווח הלילה (בין רביעי לחמישי) אתר "פוליטיקו", שציין מפי ארבעה בכירים אמריקנים כי לפי המסר שהועבר לבכירים בישראל בשיחות פרטיות - ארה"ב עשויה לתמוך במבצע שיידמה יותר לפעולה לסיכול טרור מאשר למלחמה כוללת, כפי שקרה באזורים אחרים ברצועה.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, אוהלים בעזה, ג'ו ביידן
בנימין נתניהו, אוהלים בעזה, ג'ו ביידן
רפיח במרכז העימות בין ישראל לארה"ב
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun, Ahmad Hasaballah /Getty Images)
הדיווח מגיע על רקע אזהרות חוזרות ונשנות של ארה"ב מפני פעולה ברפיח ללא תוכנית סדורה לפינוי האוכלוסייה האזרחית בה, ואחרי שרק בראשון האחרון הנשיא ג'ו ביידן אמר בריאיון לרשת MSNBC כי "פעולה ברפיח היא קו אדום" מבחינתו. באותו ריאיון ביידן גם תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו, וטען כי הוא "גורם לישראל יותר נזק מתועלת" בכך שאינו פועל מספיק להכנסת סיוע הומניטרי רב יותר לרצועה.
בצל הדרישה לתוכנית לפינוי האוכלוסייה, שני גורמים בכירים מישראל אמרו ל"פוליטיקו" כי בירושלים עדיין "מפתחים רעיונות" שיבטיחו את ביטחונם של 1.3 מיליון הפלסטינים שמצויים בעיר הדרומית ובסביבותיה, שרבים מהם נעקרו לשם מאזורים אחרים ברצועה בעקבות המלחמה.
לפי הדיווח, הגורמים האמריקנים סבורים כי פעולה ממוקדת יותר, כפי שתואר, תפחית משמעותית את הפגיעה בבלתי מעורבים, תחסל חלק ניכר משורות חמאס ותמנע מראות דומים לאלו שהובילו לפגיעה בדעת הקהל כלפי ישראל וכלפי ניהול המלחמה של הנשיא ביידן. למעשה, נכתב ב"פוליטיקו", השיחות הפרטיות שבהן הועבר המסר הבהירו באופן ספציפי את ההתבטאויות הפומביות של הבכירים האמריקנים בתקופה האחרונה, שיצאו נגד "פעולה נרחבת ברפיח".
במשך חודשים, נכתב, ממשל ביידן דוחק בישראל לשקול תוכנית צבאית שתדרוש הפעלת כוחות ייעודיים, מקצועיים וממוקדים, שיילחמו בכ-3,000 מחבלי חמאס השוהים בעיר הדרומית - מספר זהה לכמות המחבלים שפרצו לישראל וחוללו את הזוועות ב-7 באוקטובר. לפי הגורמים, בארה"ב מעוניינים למנוע מצה"ל להפוך את רפיח להריסות, ולהימנע מהרג אזרחים פלסטינים.

שלשום, דווח ב"פוליטיקו" שביידן אף ישקול להגביל את העברת הנשק לישראל אם צה"ל יפתח במבצע צבאי ברפיח. אותו פרסום, מפי ארבעה מקורות אמריקניים המעורים בתוכניות הממשל, הצטרף לדיווח נוסף ב"וושינגטון פוסט", ולפיו ארה"ב שוקלת לאסור שימוש בנשק אמריקני ברפיח. למרות שהיועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, הכחיש את הדיווחים וכינה אותם "ספקולציות", עושה רושם שפעולה "כירורגית" ברפיח עשויה למנוע צעד של הגבלת העברת נשק, ובו זמנית תסייע להתמודד עם הביקורות הפנים אמריקנית נגד הממשל ותמיכתו בישראל.
גורם ישראלי נוסף, שדיבר בעילום שם על הסוגיה הרגישה, אמר ל"פוליטיקו" כי "אין שאלה שבנקודת זמן מסוימת הכוחות הישראליים יפתחו בפעולה מסוג כלשהו ברפיח". לדבריו, "בסופו של יום, אנחנו לא יכולים לנצח במלחמה מבלי להביס את גדודי חמאס ברפיח".
עם זאת, לפי גורמים בבית הלבן המעורים בפרטים, אנשי מפתח בצוותו של ביידן מעריכים כי ישראל לא צפויה לפתוח במבצע נרחב בקרוב. גורם במשרד ההגנה האמריקני אמר כי "הם יצטרכו לבצע הצבה מחודשת של כוחות, וזה עדיין לא קרה". לדבריו, העובדה שטרם החלה פעולה ברפיח מעידה כי ישראל לוקחת בחשבון את האזהרות מצד ארה"ב. "ישראל תעשה מה שישראל תעשה" אמר, "זה בערך כמו לנסות לחזות את מזג האוויר. אבל האם המסר שלנו נשמע? כן".
בינתיים, ישראל ממתינה עדיין לתשובה כתובה מחמאס למתווה העסקה לשחרור החטופים שגובש בפריז. אמש דווח כי בירושלים קיבלו מסרים אופטימיים מהמתווכות ש"משהו זז אצל הנהגת חמאס". לפי המסרים, יש מעורבת גוברת של הנהגת הארגון ברצועת עזה במגעים - מה שיכול להצביע על חזרה של מנהיג הארגון בעזה יחיא סינוואר לתמונה.
בכיר ישראלי אמר כי החיסול שטרם אושר באופן רשמי של מרוואן עיסא, סגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס שהיה אחד מהאנשים הקרובים לסינוואר, עשוי להשפיע על סינוואר והנהגת חמאס, ו"אפשר רק לקוות שנראה התקדמות בימים הקרובים". מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר אמש כי "יש הצעה טובה מאוד על השולחן, והשאלה היא האם החמאס יקבל אותה והאם הוא רוצה לסיים את הסבל שהפעולות שלו יצרו". לדבריו, "אנחנו עובדים כל הזמן בנסיון להשיג הפסקת אש שתביא לשחרור חטופים. החטופים נמצאים בראש מעייננו".