שר החוץ ישראל כץ הגיב הבוקר (שלישי) בחריפות לקריאתו של מקבילו באיחוד האירופי ג'וזפ בורל לקהילה הבינלאומית "לבחון מחדש אם לספק נשק לישראל". לדברי השר כץ, "הקריאות למנוע מישראל נשק הן למעשה קריאות למנוע מישראל להשמיד את חמאס".
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ וג'וזף בורל
ישראל כץ וג'וזף בורל
השר כץ ומקבילו באיחוד האירופי בורל
(צילום: AP Photo/Hassan Ammar, AP Photo/Virginia Mayo)
על-רקע המשך המלחמה בעזה, אמר אתמול שר החוץ של האיחוד האירופי בורל לכתבים: "ייתכן שהקהילה הבינלאומית צריכה לחשוב מחדש על אספקת נשק בישראל". בהתייחסו לדבריו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בשבוע שעבר שלפיהם "תגובת ישראל בעזה מוגזמת", אמר בורל: "אם אתם מאמינים שיותר מדי אנשים נהרגים - אולי אתם צריכים לספק פחות נשק, כדי למנוע הרג רב כל כך. אם הקהילה הבינלאומית מאמינה שמדובר בטבח, אולי עלינו לחשוב על אספקת הנשק".
בורל אמר עוד: "במלחמה בלבנון ב-2006 ארה"ב כבר קיבלה את ההחלטה הזו, לעצור את אספקת הנשק לישראל, כי ישראל לא רצתה אז להפסיק את המלחמה. זה בדיוק מה שקורה היום. כולם מגיעים לתל אביב ומתחננים 'בבקשה, אל תעשו את זה, הגנו על אזרחים, אל תהרוג כל כך הרבה'. כמה זה יותר מדי? נתניהו לא רוצה להקשיב לאף אחד. הם 'רוצים לפנות'. לאן? לירח?".
השר כץ לא נותר חייב ואמר: "אדוני השר בורל, אתם לא רוצים להקשיב לאף אחד. הבהרנו ונבהיר שוב - ישראל פועלת לפי דיני המלחמה הבינלאומיים ומאפשרת לעזתים להגיע למרחבים בטוחים. למעשה, לישראל אכפת מתושבי עזה יותר משלחמאס אכפת. הם מונעים מהם לעזוב. אנחנו מאפשרים.
"לנו אכפת מחיי תושבי עזה יותר משלחמאס אכפת, אנו מאפשרים להם ללכת למקומות בטוחים. הקריאות למנוע מישראל נשק הן למעשה קריאות למנוע מישראל להשמיד את חמאס. זה לא יקרה. נשמיד את חמאס".
2 צפייה בגלריה
אלי כהן, מיהאל מרטין וג'וזף בורל בבארי
אלי כהן, מיהאל מרטין וג'וזף בורל בבארי
בורל בביקורו בנובמבר בקיבוץ בארי, לצידו שר החוץ לשעבר כהן
(צילום: רונן חורש, משרד החוץ)
ישראל בלמה בעבר ביקור של בורל בארץ בעקבות הניסיונות שלו להתקרב לאיראן ועמדתו הביקורתית על ההתנחלויות ועל פעילות צה"ל ביהודה ושומרון. משרד החוץ הבהיר לו אז כי הוא לא רצוי בישראל, בין היתר בגלל ההשוואה שערך בין הטרור הפלסטיני לפעילות צה"ל בשטחים.
יחד עם זאת, בנובמבר האחרון הגיע בורל לקיבוץ בארי כדי לחזות מקרוב בזוועות טבח 7 באוקטובר. "אני כאן כדי לחלוק את הצער והכאב ולהדגיש את הסולידריות של האיחוד האירופי עם העם בישראל", אמר אז בורל. "שום דבר לא מצדיק את מה שחמאס עשה כאן, רצח וחטיפה של ילדים, נשים וזקנים. אני קורא לשחרורם המיידי וללא תנאי של כל החטופים. אנחנו תומכים באופן חד-משמעי בזכותה של ישראל להגן על עצמה בכפוף לחוק והדין הבינלאומי. חמאס חייב להיות מובס".