שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כינס אחר הצהריים (יום חמישי) מסיבת עיתונאים שבה יישם את החלטת הממשלה להעביר סכום של 138.8 מיליון שקל מכספי הרשות הפלסטינית לנפגעי הטרור לצורך קיום פסק הדין בתיק "ליטבק", שמפצה משפחות של קורבנות טרור שנרצחו מפיגועי טרור פלסטיני. החלטת הממשלה התקבלה כחלק מהסנקציות על הרשות הפלסטינית, בעקבות החלטה לפנות לבית הדין הבינלאומי בהאג נגד ישראל.
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים בראשות שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
מסיבת עיתונאים בראשות שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
"נפלה בחלקי הזכות להוביל את התיקון". סמוטריץ' עם ההורים השכולים הרצל ומירב חג'אג'
(צילום: עמית שאבי)
הכספים הללו, הדגיש סמוטריץ', מקוזזים מהכספים ששילמה הרשות הפלסטינית "בזיקה לטרור". לדבריו, "הבטחנו לתקן, והיום הזה אנחנו מתקנים עוול. זה יום חשוב למוסר, למלחמה בטרור ולצדק. אין צדק גדול יותר מקיזוז כספי הרשות שפעלה לתמיכה בטרור והעברתם למשפחות נפגעי הטרור. ממשלת ישראל משנה את מדיניותה והיום הזה אנחנו מתחילים לתקן. אין פה נחמה עבור משפחות הנרצחים, אבל יש פה צדק. אני שמח שנפלה בחלקי הזכות להוביל את תהליך התיקון הזה כאחת מפעולותיי הראשונות כשר האוצר".
בהמשך, כשנשאל אם הוא מודע לכך שהחלשת הרשות הפלסטינית מחזקת את חמאס, השיב סמוטריץ' כי מי שמחזק את הרשות זו היא עצמה - מכיוון שהיא "בוחרת להיות מעורבת ולעודד טרור ורצח של אזרחי ישראל". לדבריו, "לא נסכים לדבר הזה בשום פנים ואופן. הרשות צריכה להחליט להפסיק לעסוק בטרור, או שהיא לא רוצה להתקיים. ככל שהרשות הפלסטינית מעודדת טרור והיא אויב, איזה עניין יש לי לעזור לה להתקיים?".
4 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
הרשות נמצאת בסכנה כלכלית, וקריסתה עלולה להביא לצמיחה מחודשת של חמאס. אבו מאזן
(צילום: EPA)
השר הוסיף כי "האינטרס היחידי שלנו שהרשות תמשיך להתקיים, זה אם היא פועלת במסגרת ההסכמים, שלא אהבנו אותם כידוע. נאבקנו בהסכמי אוסלו האומללים". עם זאת, אמר השר, "כל עוד היא תפעל במסגרת ההסכמים, תדאג לחיים האזרחיים ותסכל פעולות טרור בשיתוף פעולה עם מערכת הביחון הישראלית, אז כמובן שהרשות היא גורם שאפשר לנהל איתו מערכת יחסים. מורכבת, אבל קיימת. זה בתנאי שהרשות לא שולחת ידה בטרור".
הרשות הפלסטינית, נזכיר, מקיימת תיאום ביטחוני מלא עם ישראל חרף העברת התשלומים למשפחות מחבלים. במערכת הביטחון מקפידים לשמור על תיאום זה, שמסייע לצה"ל לבצע מעצרים של מבוקשי טרור ברחבי יהודה ושומרון. בנוסף, הרשות נמצאת כעת במצב קריסה כלכלית. אי העברת הכספים לרשות פירושה כמעט חיסול כלכלי, ועידוד הכאוס של התנגדות ארגוני הטרור השונים במעוזם בשכם וג'נין, וצמיחה מחודשת של חמאס שניזון מכספים קטאריים.
אתמול פורסם ב-ynet כי בניגוד לדבריו של סמוטריץ', ראש הממשלה בנימין נתניהו מנע צעדים קשים יותר נגד הרשות הפלסטינית כדי למנוע מצב שתתפרק. עוד החליט נתניהו כי הקבינט יסמיך צוות מצומצם שיחליט על הצעדים המפורטים שיינקטו ויכלול אותו ועוד ארבעה שרים נוספים - סמוטריץ', שר הביטחון יואב גלנט, שר החוץ אלי כהן והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר. ישראל העבירה מסרים לרשות הפלסטינית ולפיהם אין לה עניין בפירוקה, אך לצד זאת הובהר כי היא לא תעבור בשתיקה יותר על צעדים כמו הפנייה לבית הדין הבינלאומי בהאג - ושתהיה תגובה חריפה על כל צעד שכזה.
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים בראשות שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
מסיבת עיתונאים בראשות שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
"יום היסטורי". סמוטריץ' ורון אלון (משמאלו)
(צילום: עמית שאבי)
במסיבת העיתונאים של סמוטריץ' נכחו גם שתי משפחות שכולות: הרצל ומירב חג'אג', הוריה של סגן שיר חג'אג' שנרצחה בפיגוע הדריסה בטיילת ארמון הנציב, ורון אלון, בנה של נועה אלון שנרצחה ב-2002 בפיגוע בצומת הגבעה הצרפתית.
אלון אמר: "היום הזה הוא יום היסטורי. אם יש דבר שאני חולק על השר, זה שיש פה נחמה. פעם אחת זה כשמשפחות נפגעי הטרור יקבלו את הפיצוי, זה לא יחזיר את האהובים שלנו, אבל זה ייתן לנו תחושה שעושים איתנו צדק. הצד השני זו אותה הרתעה שמתקיימת ממש ברגעים אלו, כאשר הרשות נפגעת בכיס יש לזה משמעות מידיית".
חג'אג' הוסיפה: "אני היום נמצאת פה בשם הבת שלי, בשם אלפי אימהות, אבות, אחים, ואחיות שנרצחו תחת החסות של הטרור מהרשות. שום סכום שבעולם לא יחזיר את הילדים שלנו, אבל היום יש פה הרגשה שנעשה צדק. אני מתפללת שבפיגוע הבא יחשבו פעמיים לפני שהרשות תשלח את האנשים ואני מאמינה שזו התחלה של דרך חדשה".
נשיאת ארגון שורת הדין, עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, המייצגת את נפגעי הטרור מהלינץ' ברמאללה, אמרה: "קורבנות הטרור מודים לשר האוצר שהחליט לעצור את עינוי הדין שעוברות המשפחות, ומעתה יקבלו את כספי הפיצויים המגיעים להם. זהו הצעד המתבקש והצודק ביותר למימוש פסק הדין ההיסטורי שניתן בתיק נורז'יץ ואחרים. כולנו תקווה כי קיזוז זה יהיה הסנונית הראשונה ויתקיים גם בתיקים אחרים הנמצאים לפתחה של ממשלת ישראל".
4 צפייה בגלריה
ביבי נתניהו ראש הממשלה יואב גלנט  ריאד אל מלכי
ביבי נתניהו ראש הממשלה יואב גלנט  ריאד אל מלכי
בישראל החליטו לשלול הטבות לאח"מים, שר החוץ הפלסטיני יובש במעבר
(צילום: קובי גדעון /לע"מ)
בינתיים, בהנחיית שר הביטחון, הסנקציות נגד הרשות הפלסטינית שאושרו בקבינט המדיני-ביטחוני מיושמות בשטח. שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מלכי, שחזר היום מחו"ל דרך מעבר אלנבי שבו מתאפשר מעבר פלסטינים מירדן, עוכב במשך כשעה. זאת, עקב אחד מהצעדים שאישר הקבינט בשבוע שעבר, במסגרתו נקבע כי יישללו הטבות לאח"מים שמובילים את המאבק המשפטי-מדיני נגד ישראל.
עשרות פלסטינים פנו לאל-מלכי מאחר שלא הבינו מדוע עמד איתם בתור זמן רב כאחרון האזרחים. תעודת האח"מ של שר החוץ הפלסטיני בוטלה על ידי ישראל כחלק מהסנקציות עליהן החליטו בעקבות פנייתה של הרשות לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג כדי שיבחן את "חוקיות הכיבוש הישראלי".
אל-מלכי התייחס לכך הבוקר ואמר כי "הצעדים מהכיבוש מפרים את החוק הבינלאומי", מה שמצביע על כך שנבחנים צעדים משפטיים ופוליטיים כדי להגיב עליהם. עוד אמר בראיון לתחנת הרדיו "קול פלסטין" כי "נדרוש מהעולם לנקוט עמדה ברורה על הצעדים האלו, כדי שהמדינה הכובשת תבין שאינה חופשית לפעול כרצונה. נמשיך לבנות דעת קהל בינלאומית נגד הכובשים הגזענים שחשפו את פשעיהם לעולם".
ממשרד החוץ הפלסטיני נמסר כי "רשויות הכיבוש יישמו את החלטתן למשוך את תעודת ה-VIP מבלי להתחשב במעמדו ובכשירותו המשפטית של השר". היועץ המדיני של שר החוץ, השגריר אחמד אלדיק, אמר כי "הדבר מהווה הפרה בוטה של ההסכמים בין הצד הישראלי והפלסטיני. הקלת תנועת הפלסטינים תחת הכיבוש אינה פריבילגיה, זוהי מחויבותם.