בית משפט השלום בתל אביב יכריע הבוקר (יום ב') בשעה 09:00 בתביעת הדיבה שהגישו ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ובני משפחתו נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. בתביעה שהוגשה בחודש מאי אשתקד, תבעו בני משפחת נתניהו מאולמרט 837 אלף שקלים על הוצאת לשון הרע. השופט עמית יריב קבע שאין חובת התייצבות לצדדים לשמיעת פסק הדין שצפוי להינתן בשידור חי, וככל הידוע משפחת נתניהו לא מתכוונת להגיע.
5 צפייה בגלריה
משפט הדיבה של משפחת נתניהו נגד אולמרט מגיע לשלב ההכרעה
משפט הדיבה של משפחת נתניהו נגד אולמרט מגיע לשלב ההכרעה
משפט הדיבה של משפחת נתניהו נגד אולמרט מגיע לשלב ההכרעה
(צילום: מוטי קמחי)
תביעת הדיבה נגד אולמרט הוגשה על ידי בני משפחת נתניהו – ראש הממשלה המיועד, אשתו שרה ובנם יאיר – בעקבות הטענה כי ראש הממשלה לשעבר הוציא את דיבתם כשאמר בשני ריאיונות באפריל 2021 כי הם "חולי נפש" הזקוקים לטיפול פסיכיאטרי.
התביעה מתייחסת לריאיון שהעניק אולמרט לגדי סוקניק בערוץ "דמוקרטTV", בתקופה שבה כיהן נתניהו כראש הממשלה ושם אמר בין היתר כי "מה שלא בר שיקום זו מחלת הנפש של ראש הממשלה, אשתו ובנו. בתנאים רגילים כל רופא פסיכיאטר שיש לו מצפון היה אומר שצריך להוציא צו אשפוז לו, לה ולבן". כעבור עשרה ימים בריאיון אחר בתוכנית "אופירה וברקוביץ'" בערוץ 12, לא חזר בו אולמרט מהדברים.
5 צפייה בגלריה
אולמרט בבית המשפט
אולמרט בבית המשפט
אולמרט בבית המשפט. "דבריי שיקפו את הלך הרוח בקרב הציבור"
(צילום: מוטי קמחי)
בכתב התביעה שהוגש לפני שנה נאמר: "זמן מה אחרי שסיים לרצות את עונשו בכלא החל אולמרט בניסיונותיו האובססיביים לפגוע בתובעים ולרמוס את שמם הטוב בפומבי מתוך קנאה ותסכול עמוק, זדון ורשעות לשמה. התובעים הבליגו זמן רב, והוא החריף את הנאצות כלפיהם עד שחצה כל קו אדום אפשרי. האמירות של אולמרט אינן אמת. הן כזבים בוטים ומכוערים". עוד נטען שיש בדברים "פוטנציאל הרסני".
בכתב ההגנה של אולמרט, שהוגש באמצעות עורכי הדין אמיר טיטונוביץ ואפרת עקל-אזולאי, נטען כי הדברים שאמר אולמרט בנוגע למצבם הנפשי של משפחת נתניהו, שיקפו את דעתם של רבים ולא רק שלו. לדברי אולמרט, עמדותיו "שיקפו הלך רוח בקרב הציבור בישראל ועולם, לרבות בקרב מנהיגי עולם, בקרב מקורבים של משפחת נתניהו, ובקרב אלה המבינים דבר או שניים בחקר נפש האדם". הוא הוסיף שדבריו נאמרו כדעה וכי "אין מדובר בהצגת עובדה רפואית".
5 צפייה בגלריה
יאיר נתניהו
יאיר נתניהו
יאיר נתניהו מגיע לדיון. דרישת אולמרט לקבלת רשומות רפואיות נדחתה
(צילום: מוטי קמחי)
בחודש פברואר האחרון דחה בית המשפט את בקשתו של אולמרט להורות לבני משפחת נתניהו להעביר רשומות רפואיות בתחום בריאות הנפש, לחתום על כתב ויתור סודיות רפואית ולהיבדק על ידי פסיכיאטר מטעמו לשם חוות דעת במסגרת התביעה.
אחרי כישלון הניסיון לפשרה השופט עמית יריב הציע לשני הצדדים "לרדת מהעץ" ורמז לאולמרט שאין אפשרות להוכיח שבני משפחת נתניהו הם "חולי נפש" וכי הדיון יכול להתקיים אך ורק סביב גבולות חופש הביטוי.
5 צפייה בגלריה
שרה נתניהו
שרה נתניהו
שרה נתניהו בבית המשפט. "אינני חולת נפש"
(צילום: מוטי קמחי)
הצדדים התבצרו בעמדותיהם ובבית המשפט התנהל שלב ההוכחות שנמשך 13 שעות. בנימין נתניהו טען בעדותו כי "הפרסומים הם שקר וכזב, אבל הם גרועים מזה. לא מכיר את זה גם במנהיגים בעולם, שמי שכיהן כראש ממשלה אומר על מישהו אחר ולא כהבעת דעה או הכפשה הנהוגה לצערי במקומותינו, אלא כקביעת עובדה קלינית". שרה נתניהו הוסיפה בעדותה: "אינני חולת נפש. החברה צריכה להתבייש שאנשים כאולמרט מתייגים בצורה שלילית אנשים עם קושי נפשי".
עורך דינו של אולמרט הציג במשפט ציוצים שפרסם יאיר נתניהו בטוויטר, בהם הוא ייחס מחלות נפש לאישים שונים. בין היתר על ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק כתב: "פסיכופת דמנטי", ולשר הביטחון לשעבר בוגי יעלון צייץ קישור לאתר של המרכז לבריאות הנפש "אברבנאל". יאיר הסביר בתגובה: "רציתי לצחוק על האובססיה כלפי אבא שלי. רק לארץ נהדרת מותר?".
5 צפייה בגלריה
ניר חפץ
ניר חפץ
ניר חפץ מעיד במשפט. "שמעתי שהמצב הנפשי של יאיר בעייתי"
(צילום: מוטי קמחי)
בהמשך העידו חמישה עדים מטעם אולמרט – ביניהם ניר חפץ, עד המדינה במשפטו הפלילי של בנימין נתניהו, שבעבר היה ראש מערך ההסברה שלו, שבעדותו טען כי שמע "מביבי ושרה שהמצב הנפשי של יאיר בעייתי"; הפרופסור עוזי ארד שהיה ראש המל"ל והיועץ לביטחון לאומי שהעיד כי נתניהו "האציל סמכויות שלטוניות" לרעייתו שרה; רופאם של בני המשפחה ועוד.
פורסם לראשונה: 20:55, 20.11.22