התביעה הפדרלית בלוס אנג'לס הודיעה הלילה (שבת) כי הגישה כתב אישום נגד ג'יימי טראן (29) שנאשם בירי בשני יהודים מחוץ לבתי כנסת בעיר ביומיים האחרונים, מתקפה שהחוקרים סבורים כי נעשתה ממניע אנטישמי. גורם המעורה בחקירה אמר לעיתון "לוס אנג'לס טיימס" כי לטראן יש "היסטוריה של עוינות" כלפי יהודים. טראן נעצר בעיירה שנמצאת מזרחית ללוס אנג'לס, לאחר שעד ראייה דיווח כי הוא ירה בנשקו במקום. בהודעת המשטרה נמסר כי במהלך מעצרו תפסו השוטרים רובה ואקדח.
המשטרה הפדרלית מסרה כי טראן אמר לשוטרים לאחר שנעצר כי "חיפש מיקום של עסקים שמוכרים בהם אוכל כשר". בנוסף, הנאשם הודה כי ביצע את הירי באנשים "שנראו יהודים לפי הלבוש שלהם". לא נמסר מה מצבם של שני היהודים שנפצעו, אך בדיווחים בתקשורת המקומית הודגש כי לא נשקפת להם סכנת חיים. שניהם נורו כשיצאו מבתי כנסת נפרדים בשכונת פיקו-רוברטסון, שגובלת בבוורלי הילס ומהווה מוקד מרכזי לקהילה היהודית הגדולה של לוס אנג'לס, עם מספר רב של בתי כנסת וישיבות.
3 צפייה בגלריה
זירת ירי ב לוס אנג'לס ב-15 בפברואר שבו נפצע יהודי שיצא מ בית כנסת ארה"ב
זירת ירי ב לוס אנג'לס ב-15 בפברואר שבו נפצע יהודי שיצא מ בית כנסת ארה"ב
זירת הירי הראשון בלוס אנג'לס, ביום רביעי. יהודי עם כיפה נורה בגב, החשוד ברח ברכב
3 צפייה בגלריה
זירת ירי ב לוס אנג'לס ב-15 בפברואר שבו נפצע יהודי שיצא מ בית כנסת ארה"ב
זירת ירי ב לוס אנג'לס ב-15 בפברואר שבו נפצע יהודי שיצא מ בית כנסת ארה"ב
תיעוד נוסף שפורסם מאחת מזירות הירי בלוס אנג'לס. "זה מחריד"
לפי המשטרה, הירי הראשון התרחש ביום רביעי בשעה 10:00 (שעון קליפורניה): הקורבן, גבר בשנות ה-40 לחייו שחבש כיפה, נורה בגבו כשיצא מבית הכנסת והלך לעבר רכבו. הנאשם, כך לפי המשטרה, ברח בנסיעה. הירי השני התרחש יממה לאחר מכן, ביום חמישי ב-08:30, כאשר יהודי נוסף, בשנות ה-70 לחייו, נורה בידו מרכב חולף כשהלך לעבר ביתו. טראן נעצר תשע שעות לאחר מכן, ב-17:45 לפי השעון המקומי (03:45 היום, לפי שעון ישראל).
המתקפה עוררה חשש גדול בקרב יהודי לוס אנג'לס, כשברקע מגמת עלייה בפשעים האנטישמיים בארה"ב. המשטרה בעיר הגבירה את הנוכחות שלה סמוך למוסדות הקהילה, והודיעה כי תמשיך לעשות זאת "ליתר ביטחון" גם לאחר מעצר החשוד ולאורך סוף השבוע. ראש העיר קארן בס הודתה לשוטרים על פעילותם ומסרה: "בתקופה של עלייה באנטישמיות, פעולות שכאלו מעוררות דאגה. רק בדצמבר האחרון עמדתי לא הרחק מהמקומות שבהם התרחשו המקרים הללו כשחגגנו את הלילה הראשון של חג החנוכה. כעת, ההבטחה שלי לקהילת פיקו-רוברטסון ולעיר לוס אנג'לס בכללותה, היא שניאבק בתקיפות בשנאה הזו, ונפעל יום-יום על מנת להביס אותה".
3 צפייה בגלריה
משטרה ארה"ב לוס אנג'לס אילוס אילוסטרציה
משטרה ארה"ב לוס אנג'לס אילוס אילוסטרציה
משטרת לוס אנג'לס, ארכיון. האבטחה המתוגברת סביב מוסדות הקהילה היהודית תימשך גם בסוף השבוע
(צילום: betto rodrigues / Shutterstock.com)
אריאלה לוונסטיין, סגנית ראש הסניף המקומי של "הליגה נגד השמצה", אמרה כי גם לאחר המעצר נותרו יהודי לוס אנג'לס מוטרדים מאוד: "כל פעם שבה קהילה מותקפת בגלל מי שהיא – ובמקרה הזה בגלל אמונתה והיותה יהודית – זה תמיד מחריד". למרות זאת, מעצרו של טראן מרגיע כמובן במידה מסוימת את הקהילה, ובציוץ של "הליגה נגד השמצה" בטוויטר נכתב: "הלילה, אנחנו יכולים לישון בשקט. מחר, נמשיך את המאבק באנטישמיות".
בשנה שעברה גברו הדיווחים על מקרים אנטישמיים בארה"ב, וסקר שפרסם מוקדם יותר החודש הוועד היהודי-אמריקני (AJC) העלה כי 41% מהיהודים שם מרגישים שמצבם הביטחוני הידרדר ב-2022. בין שלל המקרים שתרמו לחשש הזה היו כמה ניסיונות שסוכלו לפגוע ביהודים בבתי כנסת: בנובמבר שני חשודים איימו ברשתות החברתיות לתקוף בתי כנסת בניו יורק ונתפסו כשברשותם רובה ציד וסרט זרוע עם סממנים נאציים, שבוע אחרי שתושב ניו ג'רזי נעצר גם הוא בחשד שאיים לפגוע בבתי כנסת באזורו. המתקפה האנטישמית הקטלנית ביותר בארה"ב, יצוין, הייתה הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג ב-2018, שבו נורו למוות 11 בני אדם.