הכנסת השלימה אתמול (רביעי) עוד יום עמוס של חקיקה, אבל שוב מה שעמד במרכז היה בעיקר המאבקים האישיים של חברי הכנסת, שהאינטרס הציבורי לא עמד בראש מעייניהם. לאורך היממה האחרונה נרשם גיוס חירום של הקואליציה והאופוזיציה, למעט בהצעות חוק בודדות שבהן נרשמו קיזוזים לחלק מחברי הכנסת.
ההתגייסות הקואליציונית אתמול נתקלה בקשיים כבר בשעות הבוקר, עם הודעתו של ח"כ מיכאל ביטון מכחול לבן לפיה לא ייכנס להצבעות. ביטון, יו"ר ועדת הכלכלה, הודיע כי יפסיק להצביע עם הקואליציה – וביטל את כל הישיבות הקרובות של הוועדה במחאה על התנהלותה של שרת התחבורה מרב מיכאלי ברפורמת מחירי התחבורה הציבורית. "בסוף הנסיעה באופקים, בטבריה ובקריית שמונה עלתה 2.4 שקל - ועכשיו היא עולה 5.8 שקל. גם הדיור לא התייקר ככה. זה מחטף שרציתם להסתיר מהציבור", אמר ביטון. הודעתו גרמה לעימותים פנימיים קשים בקואליציה.
7 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
בכחול לבן מאשימים: מיכאלי עובדת בצורה עקומה. גנץ
(צילום: אלכס קולומוסיקי )
7 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"הפסקת להרביץ לשוטרים?". ח"כ כסיף
(צילום: אלכס קולומויסקי)
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
זעמו על גמליאל. נתניהו עם חברי הליכוד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
7 צפייה בגלריה
שלמה קרעי  במליאה
שלמה קרעי  במליאה
קרעי נערך לנאום
(צילום: אלכס קולומויסקי)
7 צפייה בגלריה
מנסור עבאס במליאה
מנסור עבאס במליאה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
7 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
7 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ויאיר לפיד
נפתלי בנט ויאיר לפיד
(צילום: אלכס קולומוסיקי )
אחרי הודעתו של ביטון, ופחות מ-48 שעות אחרי אישור חוק "ממדים ללימודים" בכנסת, האשים גורם בקואליציה את שר הביטחון גנץ בניהול משא ומתן עם ראש האופוזיציה נתניהו ועם החרדים. לטענת הגורם, גנץ, שהגיע להסכמה עם הליכוד על נוסח מוסכם לחוק "ממדים ללימודים", מעוניין בפירוק הממשלה. בינתיים, אגב, במועצה לביטחון לאומי הזהירו אמש כי החרם של ביטון עלול לפגוע באבטחת אסדת הגז כריש - שכן בוועדת הכלכלה בראשותו אמור להתכנס דיון שבו ייקבע אזור אסור לשיט סביבה.
בכחול לבן, מנגד, האשימו את שרת התחבורה מיכאלי בכך שהיא עובדת בצורה עקומה, כלשונם. עוד טענו בסיעה כי מיכאלי מתעלמת באופן סדרתי מאנשי כחול לבן בוועדות הכנסת ובממשלה בכל הקשור לרפורמות הגדולות שהיא מובילה.

גם באופוזיציה לא היה שקט. ראש האופוזיציה בנימין נתניהו תכנן לאפשר חופש הצבעה בתיקון לחוק השקיות שנועד להרחיב את החוק הנוכחי גם לחנויות קטנות. תוכניותיו של נתניהו עוררו את זעמו של יו"ר ש"ס אריה דרעי. יו"ר ש"ס, שאינו מכהן כח"כ אלא רק עומד בראש המפלגה אחרי שהתפטר מהכנסת במסגרת הסדר הטיעון שאליו הגיע עם הפרקליטות, אמר שחופש הצבעה בנושא הזה יפורר את האופוזיציה.
בעקבות זעמו של דרעי, החליט נתניהו לא לאפשר חופש הצבעה – וביקש מהיוזמת, השרה לשעבר גילה גמליאל, למשוך את החוק. היא סירבה למרות בקשותיו של נתניהו – שזעם עליה ולא חסך בביקורת. למרות העימות בין השניים עלה החוק להצבעה. הליכוד התנגד, הקואליציה תמכה – אולם בשל טעות בהצבעה של יו"ר רע"מ מנסור עבאס, הצעתה של גמליאל נפלה.
בקואליציה עוד ביקשו לשנות את הצבעתו של עבאס שהבחין בטעותו מיד, אולם בחוות דעת מטעם הייעוץ המשפטי של הכנסת נדחתה הבקשה. חברי הליכוד דרשו מח"כ צבי האוזר שישב על כיסא היו"ר לא לקבל את בקשתו של עבאס, אף שמדובר בהצעת חוק של חברת מפלגתם.

חוק נוסף שנפל אתמול היה זה של ח"כ מירי רגב, שהוקלטה בישיבת סיעת הליכוד ביום שני האחרון באומרה כי על הליכוד להתנהל כאופוזיציה לוחמת וכי "אין כאבי בטן למקרי אונס, נשים מוכות ועם חיילים". רגב ביקשה להחמיר את העונש בגין אונס ואונס בנסיבות מחמירות למאסר עולם – והצעתה הופלה על-ידי הקואליציה בטענה שאין להשוות את הענישה בעבירות אלה לגזרי דין בעבירות רצח. באופוזיציה האשימו את חברי הקואליציה שתקפו את רגב בעקבות דבריה בסיעה, וכינו אותם "צבועים".

"חמאסניק" מול "תישאר עם יגאל עמיר"

לאורך היממה החולפת בכנסת נרשמו אמנם עימותים בין חברי הקואליציה לאופוזיציה במגוון נושאים, אך שיא המהומות התרחש אמש - אז נרשם עימות סוער בין חבר הכנסת אופיר כץ מהליכוד לבין חברי הכנסת מהרשימה המשותפת עופר כסיף וסאמי אבו שחאדה. העימות התרחש כשכץ הציג את הצעתו לשלילת אזרחות למחבלים.
אבו שחאדה האשים את כץ בהיותו "פשיסט", וקרא לעברו: "תישאר עם יגאל עמיר". כץ השיב לו: "אתה חמאסניק. הלכת לתהלוכת טרור באום אל-פחם. בושה וחרפה שאתה בכנסת, אתה צריך להיות בכלא". אבו שחאדה השיב לו: "בררה, בררה, תנוע" – ובהמשך ענה לו כץ: "בכלא תניף את דגלי חמאס. תוכל לשיר שם כמה שאתה רוצה למוחמד דף".
בהמשך פנה כץ לח"כ עופר כסיף בעקבות התיעוד שבו הוא נראה מכה שוטר. "הפסקת להרביץ לשוטרים?", שאל כץ את כסיף – שהשיב: "אולי אני אחזור". חבר הכנסת מהליכוד אמר לו: "בפעם הבאה אולי תיפול על שוטר לא מאופק שיחזיר לך בצורה שאתה לא תוכל לבוא לדבר פה. תיפול על שוטר שעוד פעם תבכה בטלוויזיה". כסיף מצידו השיב לו: "תיזהר".
פורסם לראשונה: 22:27, 25.05.22