אתמול (שני) היה היום הקטלני ביותר מאז החל צה"ל לתמרן לתוך רצועת עזה במטרה לפרק את תשתיות חמאס. באורח אבסורדי, שני האירועים שהתרחשו בעת לחימה פעילה עם האויב ממחישים עד כמה התמרון הזה היה נחוץ. תושבי הנגב המערבי לא יהיו יכולים לחזור לבתיהם אם צה"ל לא ישלים את פירוק מערך הטרור ברצועה - מעל לפני הקרקע ומתחתיה - שנבנה במשך 15 שנים ושכל כולו מכוון להרג אזרחי ישראל, לחורבן היישובים ולהרס הכלכלה של המדינה.
האירוע הראשון שבו נהרגו שלושה קציני חטיבת הצנחנים ושני לוחמים נפצעו קשה התרחש בעת המתקפה שעודנה מתנהלת על מתחמי המחבלים במחנה הפליטים במערב חאן יונס. במקום הזה שוכן אחד ממרכזי צבא הטרור של חמאס שנטרולו אמור להשיג שתי מטרות: האחת, לחץ על יחיא סינוואר ומוחמד דף להיכנס לעסקה סבירה לשחרור חטופים. המטרה השנייה: לפרק תשתית צבאית מסוכנת שמאיימת על מדינת ישראל. שלושת קציני הצנחנים שנהרגו מפגיעת טיל נ"ט לא מתו לשווא.

הנסיבות שבהן נהרגו 21 לוחמי מילואים כמה שעות אחר כך פחות ברורות. לכאורה זו לא הייתה משימה התקפית אלא הגנתית ביסודה. אנשי המילואים עסקו בחישוף השטח שנועד לשמש רצועת אבטחה בין גבול הרצועה לבין פרברי עזה. המקום שבו אירע הפיצוץ האסוני נמצא 600 מטר מהגבול וכקילומטר מקיבוץ כיסופים. מהבתים העזתיים שבהם טיפלו חיילי המילואים אפשר היה לצלוף ולשגר טילי נ"ט ופצצות מרגמה בלי שום הפרעה.
מה שחשוב יותר להבין הוא שהאויב החמאסי עדיין היה שם. את זה אנחנו יודעים מפני שמה שהחל את שרשרת האירועים היה טיל RPG שפגע בטנק שחיפה על הכוח. הטיל נורה על ידי מחבלי חמאס שהסתתרו במבנים או בחורבות של מבנים באותו אזור. ה-RPG שפגע בטנק הרג שני לוחמי שריון ופצע שניים.
רוב הכוח הצה"לי היה אותה שעה בתוך שני מבנים צמודים זה לזה שצופים אל הגבול והכין אותם לפיצוץ באמצעות מוקשים. אלה הונחו בנקודות קריטיות כדי להקריס את המבנים כך שאי-אפשר יהיה להשתמש בהם כעמדות ירי או הסתתרות. לכן היה נחוץ פיצוץ בו-זמני של כל המוקשים, שהיו מחוברים ביניהם בפתיל רועם. זה היה אמור להתבצע באמצעות נפץ שיזום את שרשרת הפיצוץ אחרי שכל הלוחמים יפנו את הבניין.
הפיצוץ שבו נהרגו 19 לוחמי המילואים בתוך המבנים אירע דקות, ואולי אפילו שניות, אחרי שטיל ה-RPG פגע בטנק המחפה. יש סברה שהמחבלים ירו טיל RPG נוסף לעבר המבנים. כשעבודת הכנת המבנה לפיצוץ נמצאת בשלב הסופי שלה, כל המוקשים מחוברים זה לזה. כשמפעילים אחד מהם - מופעלים כולם. בתוך כל מוקש ישנו מטען קטן של חומר נפץ רגיש שנקרא "מאיץ", והוא גורם לפיצוץ חומר הנפץ הפחות רגיש שבו ממולא המוקש. בהחלט יכולה להיות אפשרות שטיל RPG שנורה מבחוץ הפעיל את אחד המאיצים האלה וגרם לפיצוץ כל המוקשים.
יש גם אפשרות שמדובר בתאונת עבודה של מי שהכינו את המבנה לפיצוץ וישנן גם אפשרויות רבות אחרות, וכדי להבין מה באמת קרה נחוץ תחקיר יסודי. נדרשת הפקת לקחים מפני שזו הפעם השנייה שבה מתרחש אירוע של פיצוץ מטענים המוכנים להפעלה מבוקרת, באופן פתאומי ולא על ידי הלוחמים (הפעם הקודמת הייתה בשל ירי של טנק במחנה אל-בורייג' שגרם לנפילה של עמוד חשמל על מערכת מוכנה לפיצוץ של מנהרת טרור).
1 צפייה בגלריה
פינוי פצועים בגבול רצועת עזה
פינוי פצועים בגבול רצועת עזה
כוחות צה"ל והצלה ליד גבול רצועת עזה, אתמול
(צילום: REUTERS/Amir Cohen)
כבר עכשיו נראה שאפשר להפיק לקח מרכזי אחד, והוא שכאשר המוקשים או מטעני הנפץ האחרים מקושרים זה לזה ומוכנים לפיצוץ, צריכים כל מי שאינם עסוקים באופן ישיר בשלבים האחרונים של ההכנות להתרחק מהאתר שמיועד להריסה. גם אם זה במחיר האטת העבודה וההכנות. לא יותר מ-3-2 מומחים של חיל ההנדסה מיחידת יהל"ם או יחידה אחרת צריכים להיות סמוך או בתוך האתר. במקרה של תאונה או ירי אויב, מספר הנפגעים יהיה נמוך יותר.
יש מי שישאלו מדוע חייבים לפוצץ מבנים כאלה בעבודה ידנית ולא באמצעות פצצות מהאוויר. התשובה היא שתקיפה מן האוויר לרוב לא משטחת לחלוטין את המבנה, ומשאירה בו חללים או קירות שהמחבלים יכולים להסתתר באמצעותם. המבנים ב"אזור האבטחה" שאמור להגן על יישובי הנגב המערבי ולהרחיק מחבלים מגדר הגבול, צריכים להיות מפוצצים בצורה מבוקרת שלא תאפשר מחסה.
בכל מקרה, כאמור צריך להיערך תחקיר ואחריו הפקת לקחים מהירה מהמקרה אתמול ומפיצוץ המנהרה באל בורייג' לפני שבועיים, שבהם נהרגו לוחמים רבים כל כך, הן אנשי הנדסה והן אנשי יחידות המילואים של השריון וחיל הרגלים שעוזרים להם.
יום דמים כמו שהיה אתמול ברצועה עלול לפגוע בלגיטימציה שהציבור הישראלי נותן למלחמה, וגם את זה צריך לקחת בחשבון כשמחליטים על שימוש סיטוני בטונות רבות של חומרי נפץ בקרבת לוחמינו. חייבים לוודא שמי שנוכחותו אינה הכרחית באתר הפיצוץ יתרחק ממנו ומי שעוסק ישירות בהכנת הפיצוץ יהיה מיומן, ושהקישור באמצעות פתיל רועם או אמצעים אחרים בין המוקשים או מטעני הנפץ ייעשה רק ברגע האחרון כאשר הרוב המכריע של אנשי הכוח כבר התרחקו מהמקום. טרגדיית האובדן של 21 לוחמי מילואים באירוע הגנתי ביסודו לא תהיה לשווא אם נפיק את הלקחים ונשנה נהלים באופן שימנעו אסונות נוספים.