2 צפייה בגלריה
בנט התעקש, אבל נאלץ להתקפל. תו סגול "מהודק" בקניונים, במקום תו ירוק
בנט התעקש, אבל נאלץ להתקפל. תו סגול "מהודק" בקניונים, במקום תו ירוק
בנט התעקש, אבל נאלץ להתקפל. תו סגול "מהודק" בקניונים, במקום תו ירוק
(צילום: עידו ארז, מארק ישראל סלם)
אחרי כמה ימים שבהם התעקש על מתווה מחמיר של תו ירוק בקניונים, ראש הממשלה נפתלי בנט יורד מהעץ - וההצעה יורדת מהפרק. כך הסתמן אמש (ה') בתום יום של דיונים מרתוניים, במהלכם המשיך בנט להתעקש על המתווה, אך בשל קשיים והתנגדויות עזות הן מצד משרד הכלכלה והן מצד בעלי הקניונים שאף איימו לעתור לבג"ץ – קיבל ראש הממשלה את המלצת משרד הכלכלה להנהיג תו סגול "מהודק" בקניונים, במקום תו ירוק.

בינתיים תימשך להיבדק האפשרות להחיל תו ירוק על הקניונים. בנט, כך נראה, הגיע למסקנה שנכון ליישם כבר עתה תו סגול מהודק כדי שלא להישאר בלי הגבלות בכלל על מתחמי הקניות הסגורים. תו סגול, נזכיר, מגביל את מספר האנשים במתחם כלשהו בהתאם לגודלו, ולכן משמעות המונח "מהודק" היא כנראה שהתפוסה תצומצם ביחס לזו שהתאפשרה במתווים סגולים שהוטלו בעבר על הקניונים.
תו סגול "מהודק" בקניונים ידרוש כנראה לערוך ספירה של כמות האנשים בתוך הקניון בכל רגע נתון, כלומר לבדוק מי נכנס אליו ומי יוצא. אפשרות נוספת היא להחמיר עם מסעדות הפועלות בתוך הקניונים, ושעליהן כן חל התו הירוק – אולם חלקן לא אוכפות את הדרישה שלקוחות יציגו את התו הניתן למחוסנים, מחלימים ובעלי תוצאת בדיקת קורונה שלילית, כפי שעושות מסעדות בשטחים פתוחים.
ה"התקפלות" המסתמנת מגיעה אחרי שבמשך כל הדיונים אתמול בנט התעקש כאמור על תו ירוק. במשרד הכלכלה התנגדו נחרצות, וטענו שהדבר יפגע קשות בעסקים. בממשלה ניסו בדיונים הללו לגבש מתווה מוסכם להגבלות הקורונה בקניונים, לנוכח חדירתו של זן האומיקרון לישראל, אך בין אנשי המשרדים התגלעו ריבים עזים ומאחורי הקלעים נרשמו לא מעט התנגדויות.
2 צפייה בגלריה
יושבים בגרנד קניון בחיפה, השבוע. הקניונים יספרו את הנכנסים והיוצאים?
יושבים בגרנד קניון בחיפה, השבוע. הקניונים יספרו את הנכנסים והיוצאים?
יושבים בגרנד קניון בחיפה, השבוע. הקניונים יספרו את הנכנסים והיוצאים?
(צילום: שרון צור)
ישיבה שהתכנסה אמש בנושא אצל ראש הממשלה פוזרה ללא הסכמות, ובסיומה היה ברור שהתו הירוק לא יתחיל היום, כפי שתוכנן – מאחר שגם אם הייתה לכך תמיכה לא נותר מספיק זמן להשלים את השלבים הנדרשים לאישור המהלך – הצבעה בממשלה ובוועדת החוקה של הכנסת.
שרים בממשלה אמרו מוקדם יותר אתמול כי בנט נחוש להעביר את המתווה המחמיר, אולם גורם בכיר בממשלה הודה כי הם "מחפשים איך לרדת מהעץ". מנגד, גורם ממשלתי אחר אמר כי אין החלטה לוותר על התו הירוק – אך שהוא לא יתחיל היום. עוד לפני ההתקפלות הנוכחית, המתווה שהוצע לתו הירוק כבר רוכך משמעותית, וההצעה לסמן מחוסנים עם צמידים ירדה גם היא מהפרק.
במשרד הכלכלה דרשו כאמור להחיל תו סגול מחמיר במקום התו הירוק, כדי לא לקבוע מדיניות סלקטיבית בין קניונים לחנויות אחרות. "יש הרבה ריבים והתנגדויות מאחורי הקלעים", סיפרו כמה מהשרים שמעורבים בדיונים על המתווה. "יש שיחות קשות עם בעלי קניונים ואיומים משפטיים. משרד הכלכלה מתנגד לזה וחושב שזה יגרום לפגיעה בעסקים".

במקביל, בדיונים אתמול בנט החליט להקדים את הרחבת רשימת המדינות האדומות וסיכם עם שר הבריאות ניצן הורוביץ שהגל הבא של המדינות שיוכרזו כאדומות יוחלט ביום ראשון – ושכניסת ההחלטה לתוקף תהיה מהירה יותר. בעקבות התפשטות האומיקרון בעולם, הלילה נכנסה לתוקף ההחלטה לצרף לרוב מדינות אפריקה ברשימה את בריטניה ודנמרק.
שלשום הוחלט לצרף לרשימה גם את אירלנד, נורבגיה, ספרד, פינלנד, צרפת, שבדיה ואיחוד האמירויות. ההחלטה תיכנס לתוקף ב-19 בדצמבר בחצות (בלילה שבין ראשון לשני), בכפוף לאישור הממשלה וועדת החוקה של הכנסת.
כעת, כאמור צפויה ההחלטה הבאה על הרחבת הרשימה ביום ראשון, אך הפעם ההערכה היא שהיא תיכנס לתוקף תוך יומיים, בשלישי הקרוב, ולא בסוף השבוע הבא. מסתמן שבין המדינות שיוכרזו כאדומות בגל הזה יהיו ארה"ב, טורקיה וגרמניה. עוד מדינות שעשויות להיכלל ברשימה האדומה: קנדה, פורטוגל, הונגריה, מרוקו ובלגיה.

מדינות אדומות הן מדינות שעל מנת לטוס אליהן נדרש אישור של ועדת חריגים, והחוזרים המחוסנים והמחלימים מהן יידרשו להיכנס לבידוד למשך שבעה ימים עם שתי בדיקות PCR. אלו שאינם מחוסנים או מחלימים יופנו תחילה לבידוד במלונית, עד לקבלת תוצאה שלילית של הבדיקה הראשונה, ושלאחריה יידרשו להמשיך גם הם את הבידוד הביתי.
ההחלטה על הרחבה מהירה יותר של הרשימה האדומה, באופן שעשוי לעורר ביקורת מצד ישראלים שנמצאים כבר בחו"ל ועלולים להיפגע מכך, מגיעה על רקע נתונים מדאיגים בנוגע להתפשטות האומיקרון. בעדכון האחרון של משרד הבריאות ביום שלישי נכתב כי 150 בני אדם ברחבי הארץ נחשדו בחשד גבוה בהידבקות באומיקרון, אך ל-ynet נודע אמש כי המספר העדכני כמעט והוכפל – ועומד על 283 בני אדם. בנוסף, 72 בני אדם נוספים מוגדרים ב"חשד נמוך" להידבקות בזן החדש.
לפי טבלה שהוצגה לבנט בדיונים אתמול, רוב אלו שנדבקו בזן או חשודים כנדבקים בו הגיעו מחו"ל, או נחשפו למגע קרוב עם מי שחזר מחו"ל. בין היתר מצוין בטבלה הזו כי ב-12 בדצמבר, יום ראשון, 14 מאומתים נדבקים או חשודים נדבקו בקהילה, 31 חזרו מחו"ל, ו-4 היו במגע מקושר. ביום שני 12 מאותם מאומתים או חשודים נדבקו בקהילה, 51 חזרו מחו"ל, ואחד בלבד היה במגע מקושר. ביום שלישי המספרים עמדו על 20 בקהילה, 50 שחזרו מחו"ל ואחד שהיה מגע קרוב, וביום רביעי 7 היו נדבקים בקהילה, 15 ששבו מחו"ל ואחד במגע מקושר.
פורסם לראשונה: 22:54, 16.12.21