גם אחרי 51 ימים של מלחמה, כלי תקשורת ברחבי העולם ממשיכים לדווח בהרחבה על המתרחש בישראל ובעזה, ומאז כניסתה לתוקף של הפסקת האש במסגרת עסקת החטופים מול חמאס הם עוקבים מקרוב ומדווחים בכותרות הראשיות בעיתונים ובאתרי החדשות על כל התפתחות כמעט.
בסוף השבוע הובלטו בהרחבה סיפוריהם של החטופים ששוחררו סוף-סוף מהשבי בעזה, וכך למשל ברבים מעיתוני בריטניה התנוססו הבוקר על השער הראשי תמונות האיחוד המרגש של יוני אשר עם אשתו דורון ובנותיו אביב ורז, שתועדו מחובקים יחדיו על מיטת בית החולים שניידר. "חיבוק של תקווה", נכתב לצד התמונה בשער ה"סאנדיי אקספרס", כשאביב הפעוטה נראית בה עם המוצץ בפה.
7 צפייה בגלריה
כותרת עיתונים על שחרור חטופים משבי ב עזה סיקור בעולם
כותרת עיתונים על שחרור חטופים משבי ב עזה סיקור בעולם
שער ה"סאנדיי טיימס", הבוקר. "חיבוק של תקווה", נכתב לצד תמונת בני משפחת אשר מתחבקים
הכותרת
איך מטפלים בחטופים ששוחררו?
29:04

תמונה מאותו איחוד מרגש התנוססה בענק גם על שער ה"סאנדיי טיימס", שבישר לקוראיו בכותרת הראשית: "אנחת רווחה עבור אלו שהתאחדו, וייסורים עבור אלו שנאלצים לחכות". בידיעה עצמה סיפרו לקוראים על התמונות המרגשות משחרורם של 13 החטופים בפעימה הראשונה של העסקה, ועל החיבוק של אוהד מונדר בן התשע עם אביו – רגע שתועד גם בסרטון ויראלי שהופץ ברחבי העולם ושבו נראה אוהד רץ לזרועות אביו. "הוא חיבק אותו בפעם הראשונה אחרי 50 ימים. בהמשך הוא נראה אוכל גלידה עם חברים", כתבו בעיתון.
גם בצהובון "מירור" הבליטו את סיפורי החטופים, ועל השער שלו הבוקר התנוססה תמונתה של אמילי הנד בת התשע, ששוחררה מהשבי בעזה אחרי שאביה תומאס חשב שנהרגה במתקפת הטרור של 7 באוקטובר ובריאיון קורע לב הצהיר שהדבר עדיף אולי על שבי איום ונורא בידי מחבלים – ורק בהמשך התברר לו שמדובר בזיהוי שווא. "הילדה האהובה שלי שבורה אבל היא חוזרת בחתיכה אחת", נכתב באותיות ענק על בסיס ריאיון שנערך עם האב בזמן שחיכה אמש לבתו בבית החולים.
הסרטון שפורסם בלילה ובו נראית אמילי רצה לזרועותיו של אביה ומחבקת אותו חיבוק חם זכה גם הוא להבלטה בעולם, במיוחד בתקשורת הבריטית ובתקשורת האירית, בהתחשב בעבודה שאמילי היא גם אזרחית אירלנד. תמונות האב ובתו מחובקים פורסמו באופן מובלט בין היתר באתר "סקיי ניוז", שם דיווחו לקוראים כי תומאס פעל בשבועות האחרונים לשחרורה של בתו, ערך לה מסיבת יום הולדת בדבלין כחלק מהלחץ שניסה להפעיל – והצהיר: "היא הסיבה שבגללה אני חי".
7 צפייה בגלריה
אמיליה הנד על שער MIRROR
אמיליה הנד על שער MIRROR
אמילי הנד על שער ה"מירור"
(צילום: MIRROR)
בתקשורת באירלנד מדווחים בצהריים בהרחבה גם על העימות הדיפלומטי שחולל הפוסט המקומם של ראש הממשלה האירי ליאו ורדקר – שבירך על שחרורה של הילדה אבל לא הזכיר שנחטפה על ידי חמאס ותיאר רק אותה כמי ש"אבדה" ו"נמצאה" לאחר מכן. בישראל זעמו על הציוץ הזה, ומשרד החוץ זימן לשיחת נזיפה את השגרירה האירית. בדיווח על העימות הדיפלומטי בצהובון "דיילי מייל", מהעיתונים הנקראים ביותר בבריטניה שנחשב לשמרן יחסית, הבליטו בכותרת את תגובתו הזועמת של שר החוץ אלי כהן: "אולי איבדת את המצפן המוסרי שלך", כתב כהן בציוץ באנגלית.
מנגד, באתר החדשות האירי "אייריש אינדפנדנט" הדגישו כי לצד הפוסט ברשת X ורדקר פרסם הודעה רשמית ונרחבת יותר, שגם בה השתמש במונחים "אבדה ו"נמצאה", אבל ציין בה כי היא הוחזקה כבת ערובה וכי "נחטפה מביתה". העיתון מתאר את התגובה החריפה של משרד החוץ בישראל כ"שבירת כל הכללים הנורמליים של הדיפלומטיה" ומציין שמדובר בעדות להחרפה במשבר ביחסים בין ישראל לאירלנד, שמאז ומתמיד מביעה ביקורת על התנהלות הממשלה בירושלים ותמיכה בפלסטינים.
גם באתר החדשות של העיתון הספרדי "אל-פאיס" הוצבה תמונתם של אמילי ואביה מחובקים ומאושרים בכותרת הראשית, אבל זו שולבה והתחלפה עם תמונתה של המחבלת הפלסטינית אסראא ג'אבעס ששוחררה במסגרת העסקה מהכלא בישראל – וצולמה מחבקת את בני משפחתה בביתם במזרח ירושלים. "ישראל וחמאס השלימו בפעם השנייה והמייגעת חילופי חטופים ואסירים", הכריז העיתון בכותרת הראשית. ג'אעבס, נזכיר, הורשעה בהצתת בלון גז ב-2015 בפיגוע שבו נפצע שוטר באורח קל והיא עצמה נכוותה קשות בפניה. היא נידונה ל-11 שנות מאסר, וזכורה בשל בקשתה – שסורבה – לעבור ניתוח אף קוסמטי על חשבון המדינה.
7 צפייה בגלריה
כותרת עיתונים על שחרור חטופים משבי ב עזה סיקור בעולם
כותרת עיתונים על שחרור חטופים משבי ב עזה סיקור בעולם
ב"אל-פאיס" התנוססה תמונתה של מחבלת משוחררת, שהתחלפה מעת לעת עם תמונתה של אמילי הנד מחובקת עם אביה
כמו "אל-פאיס", כלי תקשורת שונים בעולם מדגישים את הצד השני של העסקה – שחרור נשים וקטינים פלסטיניים מבתי הכלא הביטחוניים בישראל. ברשת BBC אף התנוססה במקום בולט באתר, במשך כיממה שלמה (לצד ידיעות מובלטות אף יותר על החטופים הישראלים), ידיעה שבה התראיינו בין היתר בני משפחותיהם של האסירים ששוחררו בפעימה הראשונה שלשום. "שחרור האסירים הפלסטינים על ידי ישראל הוא 'חלון של תקווה' בגדה המערבית", נכתב בכותרת.
בדיווח של כתבת הרשת הבריטית לוסי וויליאמסון מוזכר הזעם של הפלסטינים על כך שרבים מאלו שנעצרים על ידי ישראל בשטחים מוחזקים במעצר מנהלי. "העובדה שישראל כולאת מספר רב של אנשים על בסיס ביטחוני נתפסת על ידי רוב הפלסטינים ככלי של הכיבוש", מדווחת וויליאמסון, "רבע מאוכלסיית הגדה המערבית שהתה בכלא הישראלי; זו חוויה משותפת". ב-BBC מציינים אמנם שאותם אסירים פלסטינים הורשעו או הואשמו בעבירות "שנעות מרצח ועד זריקת אבנים", אבל לא מזכירים את גל הטרור הנרחב ביהודה ושומרון שבו נרצחו ישראלים רבים בחודשים שקדמו למלחמה ולמתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר.
בתקשורת בעולם עוסקים רבות גם בשאלה מה יבוא לאחר הפסקת האש הזמנית, שאם לא תוארך במסגרת המגעים כעת בין חמאס לישראל אמורה להסתיים ביום שלישי בבוקר. סוכנות הידיעות האמריקנית AP, שדיווחיה מתפרסמים כלשונם בהמוני אתרים ברחבי העולם, הדגישה בהקשר זה את ההפגנות הנרחבות שעורכים בני משפחות החטופים. "הלחץ של המשפחות והכעס המתמשך על הכישלון של ישראל למנוע את המתקפה מחריפים את הדילמה בקרב מנהיגי המדינה – שמבקשים להשמיד את חמאס ככוח צבאי ושלטוני, ובה בעת להחזיר את כל החטופים בשלום", דיווחה AP.