4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואנתוני בלינקן
בנימין נתניהו ואנתוני בלינקן
נתניהו ובלינקן, ארכיון
(צילום: חיים צח, לע"מ)
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן יגיע החודש לביקור מדיני בישראל, שבמהלכו ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הביקור יתקיים על רקע החשש בממשל האמריקני מהממשלה החדשה בישראל.
בלינקן, שצפוי להגיע ככל הנראה בסוף החודש, אמור להכין את ביקורו של נתניהו בוושינגטון בחודש הבא, וכן להבין לעומק לאן מועדות פניה של הממשלה. האמריקנים מודאגים מההתפתחויות האחרונות, בדגש על ביקורו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהר הבית, שנתפס על ידם כפרובוקציה מיותרת, וכן מהשלכות של הרפורמה של שר המשפטים יריב לוין על הדמוקרטיה הישראלית.
4 צפייה בגלריה
ג'ייק סאליבן
ג'ייק סאליבן
יגיע לישראל עוד לפני בלינקן. היועץ לביטחון לאומי סאליבן
(צילום: AFP)
עוד לפני ביקורו של בלינקן צפוי להגיע לישראל, ב-19 בחודש, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, לשורת שיחות מדיניות עם נתניהו ושריו. גם סאליבן וגם בלינקן ינסו להגיע לתיאום עם נתניהו ושריו בנושאים הרגישים ביותר שעל הפרק: איראן, הפלסטינים, המלחמה באוקראינה, ארגונים בינלאומיים, והניסיונות הפלסטיניים להעביר את הסכסוך לבית הדין בהאג.
ביקורו של סאליבן יהיה הביקור המדיני הראשון שיארח ראש המל"ל החדש צחי הנגבי, שמינויו אושר אתמול בישיבת הממשלה. הביקור של בלינקן יהיה הביקור המדיני הראשון שיארח שר החוץ הנכנס אלי כהן.
4 צפייה בגלריה
אלי כהן
אלי כהן
הביקור של בלינקן יהיה הביקור המדיני הראשון שיארח. כהן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בלינקן וכהן כבר שוחחו בשבוע שעבר. בשיחה בירך מזכיר המדינה האמריקני את שר החוץ על כניסתו לתפקיד, וחזר על "מחויבותה הבלתי מתפשרת של ארצות הברית לביטחונה ולשגשוגה של מדינת ישראל" - אך גם ציין כי ממשל ביידן מחויב גם לפתרון שתי המדינות, ומתנגד לכל מדיניות שתסכן את ההגעה אליה.
דברים דומים אמר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בהודעה שפרסם לאחר השבעת הממשלה בראשות נתניהו. "אני מצפה לעבוד עם נתניהו, ידידי זה עשרות שנים, כדי להתמודד יחד עם האתגרים וההזדמנויות הרבות שעומדות בפני ישראל והמזרח התיכון - כולל האיומים מצד איראן", נכתב בהודעה. מנגד, ביידן ציין כי "כפי שעשינו עד כה, ארה"ב תמשיך לתמוך בפתרון שתי המדינות ולהתנגד למדיניות המסכנת את הכדאיות שלו, או סותרת את האינטרסים והערכים המשותפים שלנו".

יממה לאחר השיחה בין בלינקן לכהן, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר עלה להר הבית, מה שעורר כעס רב אצל האמריקנים. בכירים בממשל ביידן אמרו בשיחה עם ynet כי הם זועמים על העלייה להר הבית, והאשימו את בן גביר כי הוא "מנסה ליצור כאוס". ישראל עדכנה את האמריקנים לפני הגעת בן גביר למתחם, שעוררה סערה מדינית, והם מצידם הביעו חשש שזה יביא להסלמה.
הבכירים תהו בנוגע לבן גביר: "מה הייתה הסיבה שלו לעלות להר הבית? בשביל שיקבל עוד צפיות בטיקטוק? יש לו אחריות גדולה. הוא היום שר". הם הוסיפו כי " "עלייתו להר הבית היא פשוט לא רציונלית. איזה סיבה יש לו לעלות להר מלבד לקבל תשומת לב. יש לו הרבה נושאים בוערים לטפל בהם. אנחנו רוצים לשמור על הרגיעה. זה מאוד יכעיס אם יעופו כאן טילים רק בגלל שמישהו עלה להר הבית".
4 צפייה בגלריה
בן גביר בהר הבית
בן גביר בהר הבית
"למה לעלות להר הבית? בשביל לקבל עוד צפיות בטיקטוק?". בן גביר בביקור בהר הבית, בשבוע שעבר

לאחר עלייתו של בן גביר, פרסמה שגרירות ארה"ב בישראל גינוי למהלך. "השגריר ניידס היה ברור מאוד בשיחות עם ממשלת ישראל בנושא שימור הסטטוס קוו באתרים הקדושים בירושלים. פעולות שמונעות זאת אינן מקובלות", מסר דובר השגרירות. לאחר מכן, גם דובר מחלקת המדינה נד פרייס ביקר את המהלך: "אנחנו מודאגים מאוד מהביקור של השר הישראלי בהר הבית - חאראם א-שריף (השם הערבי של מתחם מסגד אל-אקצא, א"א). הביקור הזה עשוי להחריף את המתיחות ולעורר אלימות". הוא הוסיף: "צעדים כאלה בלתי מתקבלים על הדעת. הבהרנו את זה לישראל ולירדן. זה לא ויכוח אקדמי, אנו מכירים את המקרים ההיסטוריים ולכן מודאגים עמוקות מצעדים חד-צדדיים כי יש להם פוטנציאל להחריף את המתיחות".
כשבוע לפני הקמת הממשלה, הועבר בבית הנבחרים האמריקני תקציב ארה"ב לשנת 2023. גם בשנה הקרובה, ארה"ב תקצה לישראל 3.3 מיליארד דולר עבור סיוע ביטחוני. בנוסף, כמו בשנה שעברה, 500 מיליון דולר יוקצו לטובת הגנה מפני טילים, כולל עבור כיפת ברזל, ו-72.5 מיליון דולרים להגנה מפני מל"טים ורחפנים וכן מנהרות. השנה הובטחה גם תוספת מימון חדשה של 6 מיליון דולרים לטובת הקמת תכנית מענק בנושא אבטחת סייבר.
לצד הסיוע הביטחוני לישראל, ארה"ב תשקיע 225 מיליון דולרים לטובת סיוע הומניטרי ופיתוח כלכלי של הגדה המערבית ועזה. מדובר על תוספת של 6 מיליון דולר לעומת שנה שעברה, ו-40 מיליון דולר יותר מבקשת התקציב המקורית של הנשיא ביידן בעצמו. 50 מיליון דולרים יוקצו זאת השנה השלישית לצורך קידום הסכם שלום ישראלי-פלסטיני באמצעות הקרן על שמה של חברת הקונגרס לשעבר, ניטה לאווי. כמו כן, ארה"ב תמשיך במדיניות הרשמית שמגנה את התשלומים שמעבירה הרשות הפלסטינית לטובת משפחות מחבלים.