שר האוצר בצלאל סמוטריץ' קרא הבוקר (רביעי) לראש הממשלה בנימין נתניהו לנקוט בשישה צעדים נגד הרשות הפלסטינית בעקבות ההכרה החד-צדדית של נורבגיה, אירלנד וספרד במדינה פלסטינית - והחלטת התובע בהאג. בין הצעדים הללו הודיע סמוטריץ' כי אין בכוונתו להעביר יותר את כספי הסילוקין לרשות הפלסטינית - והודיע כי לא יאריך את השיפוי לבנקים הקורספונדנטים שמעבירים כספים לבנקים ביהודה ושומרון. הצעדים הכלכליים נגד הרשות הפלסטינים עלולים לגרום למשבר מול ארה"ב שמאוד מוטרדת מהאפשרות של הקרסת הרשות.
בן גביר בהר הבית
(צילום: מינהלת הר הבית)

1 צפייה בגלריה
הצהרה - שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
הצהרה - שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
הצהרה - שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום )
נסביר: הקבינט המדיני-ביטחוני אישר בינואר השנה מתווה של העברת כספי המיסים המקוזזים של הרשות הפלסטינית לנורבגיה, אחרי שסמוטריץ' סירב להעביר את הכסף ובעקבות כך עלה חשש לקריסת הרשות הפלסטינית. הפתרון האמריקני היה להעביר את הכסף בסך של כ-250-200 מיליון שקל בחודש לחשבון נאמנות של ישראל בנורבגיה, שם יצבור ריבית, תוך שישראל תעביר את שאר הכסף לרשות הפלסטינית - כשעד להשגת ההסדר סירבה הרשות למשוך את החלק היחסי. כעת הודיע סמוטריץ' למעשה כי לא יעביר יותר כספים, לא לרשות הפלסטינית ולא לנורבגיה.
עד כה נאספו כמיליארד שקל בחשבון בנורבגיה. כעת סמוטריץ' דורש מהנורבגים להחזיר מיידית את הכספים לישראל, והודיע שיפסיק להעביר אליהם את הכספים ל"חנייה". שר האוצר הסביר כי "נורבגיה הייתה הראשונה להכיר חד-צדדית במדינה פלסטינית היום, והיא אינה יכולה להיות פרטנר לשום דבר שקשור ליהודה ושומרון. בכוונתי לחדול מהעברת הכספים אליה ולדרוש את השבת כלל הכספים שהועברו".
הצעד השני שעליו הודיע סמוטריץ' ואשר נמצא בסמכותו ולא מחייב החלטת קבינט נוגע להודעתו שמעתה אין בכוונתו להעביר מעתה ועד להודעה חדשה כספי סילוקין לרשות הפלסטינית בסך של כ-600 מיליון שקל לחודש. מדובר במכה קשה מאוד לכלכלה הפלסטינית. בשיחות סגורות אומר שר האוצר כי הרשות הפלסטינית פועלת נגד ישראל בעולם גם בבית הדין הפלילי הבינלאומי ובית הדין הבינלאומי בהאג.
לדבריו סמוטריץ', "הפלסטינים פועלים נגד ישראל בטרור מדיני ומקדמים צעדים חד-צדדיים מול העולם ואני לא צריך להמשיך להעביר להם כסף. אם זה יגרום להקרסת הרשות - שיקרסו. אני לא אחייה את הרשות בצורה מלאכותית כדי שתפעל נגדי".
סמוטריץ' אף הודיע כאמור על כוונתו לנקוט צעד פיננסי נוסף שיש לו משמעויות דרמטיות, והוא שאין בכוונתו להאריך את השיפוי לבנקים הקורספונדנטים בסוף החודש הבא. המשמעות של אי הארכת השיפוי אומרת שהבנקים הישראליים לא יוכלו להעביר סיוע כלכלי לפלסטינים וזה עלול להעביר לקריסתם. הצורך בשיפוי נדרש מחשש להטלת סנקציות על בנקים שיעבירו סיוע כספי לרשות הפלסטינית תוך הפרה של "חוק טיילור פורס" האמריקני.
במכתב שכתב סמוטריץ' לנתניהו הוא טען: "בישיבת הממשלה האחרונה אני ושרים רבים נוספים העלינו דרישה חד-משמעית לנקיטת צעדי ענישה חריפים נגד הרש"פ בשל פעולותיה החד-צדדיות נגד ישראל, ובכלל זה חתירתה להכרה חד-צדדית באו"ם ובמסגרת הסכמים בילטרליים מול מספר מדינות והמאבק המשפטי שהיא מנהלת מול מדינת ישראל בבתי הדין בהאג במטרה להביא לעצירת המלחמה".
הוא הוסיף: "בסיכום הדיון הטלת על צוות שרים בריכוז המל"ל לגבש תוך 24 שעות רשימת צעדים מומלצת. כידוע, מאז ישיבת הממשלה פורסמה החלטתו של התובע האנטישמי בבית הדין בהאג להוציא צווי מעצר נגדך ונגד שר הביטחון במסגרת תיק שהתובעת בו היא הרשות הפלסטינית. להזכירך, כבר לפני שבועיים פניתי אליך ודרשתי גיבוש צעדי תגובה חריפים. אלא שלמרבה הצער העניין נמרח ויש מי שמנסה כנראה למסמס אותו. בדיון שהתקיים אתמול במל"ל הציגו פקידים ויועצים כדרכם שלל נימוקים למה 'זה לא העיתוי הנכון'. אין בכוונתי לאפשר לפקידים למסמס את העניין. קיימת דחיפות רבה לתגובה מיידית שתגבה מחיר משמעותי מהרשות הפלסטינית על פעולותיה, תרתיע אותה ומדינות נוספות ותעצור את הסחף".
בין השאר דרש סמוטריץ' מנתניהו לאשר את כינוסה המיידי של מועצת התכנון ביהודה ושומרון לטובת אישור 10,000 יחידות דיור בשטחים, כולל בשטח E1; לאשר החלטה מחר בישיבת הקבינט על הקמת יישוב מול כל מדינה שתכיר חד-צדדית במדינה פלסטינית; להעביר כאמור החלטה על ביטול "המתווה הנורבגי" בעניין העברת כספי מיסים לרשות הפלסטינית; קידום הצעת מחליטים לחיזוק ההתיישבות ביהודה ושומרון; ולבטל את כלל היתרי ה-VIP של בכירי הרשות לצמיתות בכלל המעברים והטלת סנקציות כלכליות נוספות על בכירי הרשות ובני משפחותיהם.
הבוקר, כאמור, הודיעו נורבגיה, אירלנד וספרד כי הן מכירות במדינה פלסטינית. בתגובה, שר החוץ ישראל כ"ץ הורה להחזיר "מיידית" להתייעצויות בישראל את שגרירי ישראל באירלנד ונורבגיה. עוד לפני הודעת ראש ממשלת ספרד על ההכרה במדינה פלסטינית, הוא ציין כי אם זה יממש את כוונתו - גם השגריר ממדריד יוחזר, והוסיף: "אני שולח היום מסר חד וברור - ישראל לא תבליג מול מי שחותרים תחת ריבונותה ומסכנים את ביטחונה".
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בירך על הודעת המדינות. "הנשיאות מעריכה מאוד את התרומה של ההחלטה בנוגע לזכותו של העם הפלסטיני להגדרה עצמית על אדמתו ואת נקיטת הצעדים הממשיים לתמיכה ביישום פתרון שתי המדינות", מסרה לשכת אבו מאזן.
בינתיים, עם או בלי קשר, בחר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לעלות הבוקר להר הבית - לראשונה מאז 7 באוקטובר. הוא אף פרסם על כך הודעה לעיתונות, ובהמשך פרסם הצהרה שבה אמר: "המדינות שהכירו היום במדינה פלסטינית נותנות פרס לנוחבות, לרוצחים ולמתעללים, ואני אומר: אנחנו לא נאפשר אפילו הצהרה על מדינה פלסטינית. ואני אומר דבר נוסף: כדי להשמיד את החמאס, צריך להיכנס לרפיח עד הסוף, לעשות טיפול שורש. כדי להחזיר את החטופים והחטופות שלנו צריכים להפסיק את הדלק, לקבוע שהומניטרי רק תמורת הומניטרי. ולשלוט במקום הזה, במקום הכי חשוב".
בן גביר התייחס גם לסרטון התצפיתניות שנחטפו ועתיד להתפרסם הערב: "מהמקום הקדוש ביותר לעם ישראל וששייך רק למדינת ישראל, אני אומר - הערב אנחנו נקבל עדות נוספת ללמה צריך להשמיד השמדה טוטלית את החמאס".
פורסם לראשונה: 10:58, 22.05.24