השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי צפויים להיפגש מחר (חמישי) בארבע עיניים, לפגישה שבה ייתכן שיודיע השר באופן רשמי למפכ"ל כי אין בכוונתו להאריך את כהונתו בשנה נוספת.
1 צפייה בגלריה
(צילום: אלכס קולומויסקי, רפי קוץ)
בשבוע שעבר שמע שבתאי דרך פרסומים בתקשורת שבן גביר החליט שלא להאריך את כהונתו והחל בהליך של איתור מפכ"ל חדש, בזמן שהיה לצד אחיו שעבר ניתוח בגרמניה. לפני הפגישה האישית, אמורה להתקיים פגישת עבודה שגרתית בין הצדדים שחייבים להמשיך לעבוד יחד עד סיום כהונת המפכ"ל בינואר 2024.
בסביבתו של שבתאי לא יודעים לומר מה מתכנן השר בן גביר להשמיע באוזניו, אולם ההערכה היא שהשר ייתן תוקף פורמלי לפרסומים, שעד היום לא הוכחשו על ידי לשכת השר.
לפני כשבוע, התברר כי ישנו נתק מוחלט בין השניים בעקבות שיחת ועידה של צמרת המשטרה, שבה השמיע המפכ"ל שבתאי ביקורת חריפה נגד בן גביר וטען כי הופעלו עליו לחצים לבצע מינויים לא מקצועיים. "אין לי שום עניין לשתף עם זה פעולה בתמורה לשנה רביעית בתפקיד", אמר שבתאי בשיחה. בהתייחסו להארכת כהונתו, אמר שבתאי לבכירים בשיחה: "אני מסיים את הקדנציה שלי ב-17 בינואר, אין לי שום עניין להשאיר אדמה חרוכה אחריי".
בכירים במשטרה מעריכים שהנתק בין השר למפכ"ל יביא להקפאת סבב המינויים במשטרה עד לסיום כהונתו של שבתאי. עד עתה בן גביר סירב לחתום על המינויים ששבתאי מבקש. "זה כבר ברור ששבתאי לא יקבל שנה רביעית בתפקיד. היחסים בינו לבין השר רעועים. זה תוקע את כל המינויים שצריך לעשות בצמרת המשטרה", אמרו הבכירים.
בסביבתו של השר בן גביר אמרו ל-ynet בתגובה למחלוקת בנושא: "שבתאי רוצה 100% מינויים. את כל המקורבים שלו ושום מינוי מקצועי במשטרה. הרצון שלו זה חבר מביא חבר - זה לא יקרה. לא יהיה מינוי של ניצבים".
בצל אותה מתיחות, הנחה שבתאי את חטיבת הדוברות של המשטרה להפסיק להוציא הודעות משותפות עם לשכת השר. בכירי חטיבת הדוברות מתהלכים בימים אלה בין הטיפות, בין נאמנות למפכ"ל שמינה אותם אל מול ההבנה שלהם שעומד להתמנות לתפקיד קצין בכיר אחר שעלול לבוא איתם חשבון בעתיד. נכון לעכשיו נראה שהשר בן גביר סיים את ההשתלטות שלו על צעדי בכירי המשטרה, שמבינים היטב שעליהם ליישר קו עם מדיניות השר אם ברצונם להמשיך להתקדם בארגון.