"אנחנו בכאב עמוק. לפני הרצח יצאתי להלוויית קרוב משפחה. עמאר אמר לי: 'אבא אני רוצה להיות איתך'. אמרתי לו לא, שישאר בבית, ובזמן ההלוויה שמעתי שהוא נפגע ומת. אם הייתי יודע שזה יקרה, הייתי לוקח אותו איתי". כך מתאר בכאב מוחמד חג'יראת את הרגע שבו שמע על מות בנו הקטן, עמאר בן הארבע, שנפגע מקליע תועה בשעה שיחק בגן שעשועים, ביישוב מגוריו ביר אל-מכסור שבגליל התחתון.
5 צפייה בגלריה
מוחמד חג'יראת ובנו עמאר
מוחמד חג'יראת ובנו עמאר
מוחמד חג'יראת ובנו עמאר שנורה למוות. "אשתי כל היום מנשקת את הבגדים שלו"

"חיכינו לעמאר שיחזור לחיק המשפחה, אבל הוא חזר אלינו ללא רוח חיים", הוסיף אמש (שבת) האב בשיחה עם ynet. "מאז שנרצח הבנות שלי בוכות ושואלות איפה עמאר ואיך נמשיך בחיים בלעדיו. כמעט איבדנו את הבת שלי בגלל הכאב. אשתי כל יום אוספת את הבגדים שלו ומחבקת ומנשקת אותם, וזה קשה מאוד. אני בוכה על בני, ומצד אחר בוכה על אשתי".
הילד, נזכיר, נפגע ביום רביעי בשעות הצהריים מירי תועה – בשעה ששיחק בגן שעשועים, ומול עיניה של אמו. הוא פונה במצב קשה לבית החולים רמב"ם בחיפה, אולם תוך זמן קצר נאלצו הרופאים לקבוע את מותו.
כוחות משטרה גדולים הוזעקו לזירה והסתייעו במסוק במצוד אחר החשודים בירי. כעבור כמה שעות נעצרו ארבעת החשודים. מעצרם הוארך ביום שישי על ידי בית משפט השלום בנצרת, אולם המשטרה לא הציגה בדיון ראיות נגד הארבעה. קרוביהם של כמה מהעצורים נקבו במהלך הדיון בשמו של מי שלטענתם ירה בילד – ואף ציינו את מקום מגוריו.

5 צפייה בגלריה
קובי שבתאי הגיע לנחם את משפחתו של עמאר חג'יראת בן הארבע שנהרג כתוצאה מירי תועה
קובי שבתאי הגיע לנחם את משפחתו של עמאר חג'יראת בן הארבע שנהרג כתוצאה מירי תועה
גם המפכ"ל הגיע לנחם. "90% ממשאבי המשטרה מושקעים במאבק בפשיעה במגזר הערבי"
(צילום: דוברות המשטרה)
5 צפייה בגלריה
קובי שבתאי הגיע לנחם את משפחתו של עמאר חג'יראת בן הארבע שנהרג כתוצאה מירי תועה
קובי שבתאי הגיע לנחם את משפחתו של עמאר חג'יראת בן הארבע שנהרג כתוצאה מירי תועה
(צילום: דוברות המשטרה)
מוקדם יותר אתמול הגיעו לנחם את בני משפחת חג'יראת מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, וכן שר הביטחון בני גנץ. הם הבטיחו לו כי הדין עם האחראים למות בנו ימוצה, ובשיחה אמש הוא הביע תקווה שהדבר אכן יקרה: "שמעתי את הדברים של המשטרה ושר הביטחון, ואני מקווה שתהיה התקדמות בעניין רצח בני", אמר.
המפכ"ל, שהגיע לבית המשפחה בביר אל-מכסור מלווה במפקד המחוז הצפוני ניצב שמעון לביא ובראש אגף סי"ף האחראי על המאבק בפשיעה במגזר הערבי, ניצב ג'מאל חכרוש, הבטיח למשפחה כי המשטרה עושה "כל מאמץ על מנת לשים יד על המרצחים". הפושעים הללו, אמר שבתאי, "לא מבחינים בדבר כשהם באים לבצע את זממם".
המפכ"ל קרא לחברה הערבית "לעשות סוויץ' בראש", והוסיף: "אני פונה לכל החברה – להוקיע את אותם אנשים שמחזיקים את הנשק הבלתי חוקי, אותם אנשים עם הקלות של לקחת את הנשק ולעשות בו שימוש. הלחיצה על ההדק הפכה לדבר שהוא קל שבקלים, ואנחנו חייבים למגר את זה קודם כל מקרבנו – יהודים וערבים – זה לא משנה כרגע. כל אזרחי מדינת ישראל, כל סוגיית הנשק הבלתי חוקי והשימוש בו והשימוש באלימות, אלו דברים שאנחנו צריכים לעקור אותם מהשורש".
5 צפייה בגלריה
בני גנץ הגיע לנחם את משפחתו של עמאר חג'יראת בן הארבע שנהרג כתוצאה מירי תועה
בני גנץ הגיע לנחם את משפחתו של עמאר חג'יראת בן הארבע שנהרג כתוצאה מירי תועה
גנץ עם אביו של עמאר, בבית המשפחה בביר אל-מכסור
שבתאי התגאה בכך שרק בשבוע האחרון המשטרה עצרה שלוש חוליות, לדבריו, שהיו בדרכן לבצע מעשי רצח. "אני מתחייב בשמי, בשם משטרת ישראל, שנעשה את כל מה שאנחנו יכולים על מנת לטפל בתופעה הזו", הוסיף. "למעלה מ-90% מהמשאבים של משטרת ישראל מושקעים כרגע בחברה הערבית, ואנחנו נמשיך לעשות כל שביכולתנו על מנת להגיע למיצוי עם אותם פורעי חוק. בשמי ובשם המשטרה אני משתתף בצערכם ובכאבכם. וכאבכם הוא כאבנו".
גם גנץ הגיע כאמור לנחם את בני המשפחה, מלווה בחבר הכנסת מסיעת כחול לבן מופיד מרעי, וראש מועצת ביר אל-מכסור חאלד חג'יראת. מלשכת גנץ נמסר כי הוא הדגיש שהממשלה כולה וגם מערכת הביטחון רתומים למלחמה בפשיעה הערבית.
"באתי להשתתף בצערה של המשפחה בשמי ובשם המשפחה על האסון שקרה", אמר גנץ. "הכדורים היחידים שילדים צריכים להכיר הם כדורגל וכדורסל. אנחנו כחברה צריכים להיאבק בפשיעה ובנשק הלא חוקי. אני מאחל למשפחה שלא תדע עוד צער. נעשה הכול כדי להעמיד לדין את מי שצריך, ולפעול כדי למנוע את הרצח הבא. צריך לפעול ביחד – הממשלה, המנהיגים, המשפחות – כדי שאפשר יהיה לגדול בביטחון בכל מקום במדינה".

לביקורי הבכירים קדמה שיחת טלפון בין נשיא המדינה יצחק הרצוג לאביו של עמאר, בזמן הלווייתו ביום שישי, שבה נכחו אלפי בני אדם. הרצוג מסר את תנחומיו בשמו ובשם רעייתו מיכל, והביע זעזוע מהמקרה. הוא הוסיף שהתרגש וכאב לראות את הסרטון שבו נראה הילד משחק במתקן השעשועים לפני שנורה. האב הודה להרצוג בדמעות.
הטרגדיה בביר אל-מכסור אינה המקרה הראשון של מוות מירי תועה בחברה הערבית - ולמרבה הצער גם לא של הילד הראשון שנפגע מירי תועה. לחג'יראת קדמו בין היתר רפיף אל-קראעין (4), שנורתה למוות בזמן ששיחקה על גג ביתה במחנה הפליטים שועפט לפני כשנה וחצי; חנאן זלום (4), שנורתה למוות באוגוסט 2020 במהלך קטטה בשכונת סילוואן; יוסף אלחלבי (9), שנורה למוות במחנה שועפט לפני כחצי שנה במהלך קטטה המונית; כרם אל-ג'עאר (14), שנורה למוות בקטטה המונית ברהט; ובשנת 2019 מת מפצעיו הנער עלי עמאש (16), שנפגע מכדור תועה שלוש שנים קודם לכן בג'סר א-זרקא.
פורסם לראשונה: 22:59, 08.01.22