4 צפייה בגלריה
סופר איראני ש התראיין ל ערוץ 13 ונידון לעונש מוות ב מדינה
סופר איראני ש התראיין ל ערוץ 13 ונידון לעונש מוות ב מדינה
עומד בפני גזר דין מוות, הסופר והמאייר מהדי בהמן
בית המשפט באיראן הטיל גזר דין מוות על הסופר והמאייר האיראני, מהדי בהמן. כך לפי דיווחים של ה-BBC בשפה הפרסית ושל כלי תקשורת נוספים במדינה, וכן של הערוץ "איראן אינטרנשיונל" המזוהה עם האופוזיציה האיראנית וממומן על ידי סעודיה. על פי הדיווחים, בהמן נעצר בחודש אוקטובר במהלך ההפגנות ברחובות טהרן, שבהן לקח חלק. "רדיו פרדא", תחנת רדיו בשפה הפרסית שמשדרת מצ'כיה, דיווחה כי בהמן נעצר על רקע ריאיון שהעניק לכלי תקשורת ישראלי אך האישומים נגדו לא ידועים. לפי העיתונאית האיראנית הגולה ומתנגדת המשטר, גולנז אלספנדיארי, בהמן הואשם בריגול בעקבות אותו ריאיון.
לפני כשלושה חודשים התראיין בהמן לערוץ 12, בעקבות המהומות שפרצו במדינה ובמסגרתו, מתח ביקורת על מדיניות משטר האייתולות. בשנה שעברה, התראיין גם לחדשות 13 בעקבות החלטתו לתרגם את ספרו לעברית. בהמן כתב את אוסף הסיפורים "Bone-burning Cold", שיצא לאור בשנת 2019 ונאסר להפצה באיראן בהחלטת ועדת הצנזורה של משרד התרבות במדינה. בנוסף, פעל במשך 20 שנה לקידום דו-קיום ודיאלוג דתי באיראן עם איש הדת מסומי טהרני.
4 צפייה בגלריה
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
ההפגנות באיראן פרצו בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני
(צילום: רויטרס)
ההפגנות באיראן, נזכיר, פרצו בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני ב-16 בספטמבר – כמה ימים אחרי שנעצרה על-ידי משטרת המוסר של טהרן, בטענה ש"התרשלה" בעטיית החיג'אב שלה ובכך הפרה את חוקי הצניעות ברפובליקה האיסלאמית. בעקבות זאת יצאו המונים לרחובות, ומה שהחל כמחאה על החובה לעטות חיג'אב הפך במהרה למחאה נרחבת נגד דיכוי חירויות הפרט ונגד המנהיג העליון עלי חמינאי. המחאה הפכה לאחד האתגרים הגדולים ביותר למשטר האייתוללות מאז עלייתו לשלטון במהפכה האיסלאמית של 1979.
במהלך המחאה דווח על שלל עימותים והתנגשויות בין כוחות הביטחון למפגינים, ולפי דיווחים של ארגוני זכויות אדם מאז תחילת המהומות נהרגו מאות בני אדם, רובם פעילי מחאה, אך חלקם אנשי כוחות הביטחון. המשטר האיראני מקפיד לכנות את המפגינים "מתפרעים", ובכיריו מבטיחים לרדוף אותם ולהטיל עליהם עונשים כבדים – כולל עונשי מוות. בתחילת החודש קראו במשמרות המהפכה למערכת המשפט האיראנית "לא לגלות רחמים כלפי המתפרעים, הבריונים והטרוריסטים".
לפני כשלושה שבועות, הוצא להורג המפגין הראשון במחאה, מוחסן שכארי בן ה-23, שהורשע שדקר בסכין את אחד מאנשי כוחות הביטחון ופצע אותו, וכן חסם רחוב בטהרן. הוא הוצא להורג בבית הסוהר. ארגוני זכויות אדם דיווחו כי שכארי עבר עינויים במעצר ונאלץ להודות במיוחס לו. כמה ימים לאחר מכן, איראן הוציאה להורג את מג'ידרזה רהנבאד בן ה-23, שהפך לאדם הראשון שקשור למחאה שנתלה בפומבי.
4 צפייה בגלריה
מוחסן שקרי מפגין שהשתף ב מחאת החיג'אב באיראן והוצא להורג הוצאה להורג בטענה שתקף איש ביטחון בטהרן
מוחסן שקרי מפגין שהשתף ב מחאת החיג'אב באיראן והוצא להורג הוצאה להורג בטענה שתקף איש ביטחון בטהרן
מוחסן שכארי, המפגין הראשון שהוצא להורג
4 צפייה בגלריה
איראן תמונה של מפגין שהוצא להורג בעיר משהד
איראן תמונה של מפגין שהוצא להורג בעיר משהד
מג'ידרזה רהנבאד, האדם הראשון שקשור למחאה שנתלה בפומבי
(צילום: AFP)
איראן מוציאה לפועל עונשי מוות כמעט יותר מכל מדינה אחרת בעולם, ולרוב היא עושה זאת באמצעות תלייה. בתחילת החודש דיווחה כי הוציאה להורג ארבעה אסירים שלדבריה שיתפו פעולה עם המוסד הישראלי. בחודש שעבר דיווח "אמנסטי אינטרנשיונל" כי הגיע לידיו מסמך רשמי שבו מפקד משטרה בכיר באיראן דרש שהוצאתו להורג של אסיר כלשהו תושלם "במהירות האפשרית" ותיערך בפומבי, באופן שיהווה לדבריו "מחווה מחממת-לב עבור כוחות הביטחון".
ארגון זכויות אדם איראני שעוקב אחרי המחאה ומצב העצורים מסר: "האשמה בריגול של מהדי והתקשורת שלו עם ישראל היא מזויפת והזויה לחלוטין. לא הייתה לו גישה לשום מידע וסודות ולא היה לו שום קשר עם ישראל, הוא דיבר רק עם התקשורת הישראלית".