איראן הודיעה הבוקר (יום ה') כי הוציאה להורג מפגין שהשתתף ב"מחאת החיג'אב", כיוון שלטענתה דקר את אחד מאנשי כוחות הביטחון באמצעות מצ'טה. במסגרת דיכוי המחאה, שמטלטלת את הרפובליקה האיסלאמית כבר שלושה חודשים, דווח לא אחת על הרג של מפגינים שנורו על ידי כוחות הביטחון האיראניים – אך כעת מדובר בעונש המוות הראשון שמערכת המשפט של המשטר מוציאה לפועל נגד אחד מאלפי המפגינים שנעצרו.
3 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן חמינאי, ומפגינה במחאת החיג'אב. "לא נגלה רחמים"
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
מוחסן שקרי מפגין שהשתף ב מחאת החיג'אב באיראן והוצא להורג הוצאה להורג בטענה שתקף איש ביטחון בטהרן
מוחסן שקרי מפגין שהשתף ב מחאת החיג'אב באיראן והוצא להורג הוצאה להורג בטענה שתקף איש ביטחון בטהרן
מוחסן שקרי, המפגין שהוצא להורג. "תקף עם מצ'טה איש ביטחון וחסם רחוב"
בסוכנות הידיעות "מיזאן", שמנוהלת על ידי מערכת המשפט האיראנית, נטען כי המפגין שהוצא להורג הורשע כאמור בתקיפה של איש בביטחון בטהרן, ובחסימה של רחוב מרכזי בעיר הבירה. משפטו של האיש, שזוהה כמוחסן שקרי בן ה-23, נערך בדלתיים סגורות בבית משפט מיוחד המכונה "בית משפט של המהפכה האיסלאמית", כזה שאליו נשלחים בין היתר נאשמים בניסיונות לפגוע במשטר. הוא נעצר ב-25 בספטמבר והורשע ב-1 בנובמבר בעבירה של "ניהול מלחמה נגד האל". שקרי ערער על העונש שניתן לו, אבל העתירה שלו נדחתה ב-20 בנובמבר.
ההפגנות באיראן, נזכיר, פרצו בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני ב-16 בספטמבר – כמה ימים אחרי שנעצרה על-ידי משטרת המוסר של טהרן, בטענה ש"התרשלה" בעטיית החיג'אב שלה ובכך הפרה את חוקי הצניעות ברפובליקה האיסלאמית. בעקבות זאת יצאו המונים לרחובות, ומה שהחל כמחאה על החובה לעטות חיג'אב הפך במהרה למחאה נרחבת נגד דיכוי חירויות הפרט ונגד המנהיג העליון עלי חמינאי. המחאה הפכה לאחד האתגרים הגדולים ביותר למשטר האייתוללות מאז עלייתו לשלטון במהפכה האיסלאמית של 1979.
במהלך המחאה דווח על שלל עימותים והתנגשויות בין כוחות הביטחון למפגינים, ולפי דיווחים של ארגוני זכויות אדם מאז תחילת המהומות נהרגו יותר מ-450 בני אדם, רובם פעילי מחאה, אך חלקם אנשי כוחות הביטחון. המשטר האיראני מקפיד לכנות את המפגינים "מתפרעים", ובכיריו מבטיחים לרדוף אותם ולהטיל עליהם עונשים כבדים – כולל עונשי מוות. רק השבוע קראו במשמרות המהפכה למערכת המשפט האיראנית "לא לגלות רחמים כלפי המתפרעים, הבריונים והטרוריסטים".
3 צפייה בגלריה
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהסא אמיני שמותה הצית את המחאה, והמהומות שהמשטר מנסה לדכא
(צילום: רויטרס)

פעילי זכויות אדם מזהירים כי מפגינים נוספים שנעצרו עלולים כעת לעמוד בפני הוצאה להורג, וכי עד כה עונשי מוות נגזרו על לפחות שבעה. בארגון "אמנסטי אינטרנשיונל" ציינו כי השלטונות מבקשים להטיל עונש שכזה על 21 מפגינים, במסגרת מה שבארגון תיארו "משפטי ראווה שנועדו להפחיד את אלו שהשתתפו בהתקוממות העממית". שלשום דווח כי עונשי מוות נגזרו על עוד חמישה בני אדם שנטען כי הרגו איש בסיג', מיליציית המתנדבים הצבאית-למחצה שכפופה למשמרות המהפכה ומסייעת בדיכוי ההפגנות. במקרה הזה רשאים עדיין המורשעים לערער על העונש.
בארגוני זכויות האדם קראו לקהילה הבינלאומית להגיב בחריפות להוצאה להורג: "התגובות להוצאה להורג של מוחסן שקרי חייבות להיות עוצמתיות, אחרת נראה הוצאות להורג של מפגינים מדי יום", מסר מחמוד אמירי-מוגהדם, שעומד בראש הארגון Iran Human Rights המדווח על המתרחש במחאה ממקום מושבו באוסלו. "חייבות להיות להוצאה להורג הזו השלכות מעשיות ומהירות מבחינה בינלאומית".
איראן מוציאה לפועל עונשי מוות כמעט יותר מכל מדינה אחרת בעולם, ולרוב היא עושה זאת באמצעות תלייה. רק השבוע דיווחה כי הוציאה להורג ארבעה אסירים שלדבריה שיתפו פעולה עם המוסד הישראלי. בחודש שעבר דיווח "אמנסטי אינטרנשיונל" כי הגיע לידיו מסמך רשמי שבו מפקד משטרה בכיר באיראן דרש שהוצאתו להורג של אסיר כלשהו תושלם "במהירות האפשרית" ותיערך בפומבי, באופן שיהווה לדבריו "מחווה מחממת-לב עבור כוחות הביטחון".