4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם לאלפים ב ווילה ליטא בתום פסגת נאט"ו 12 ביולי
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם לאלפים ב ווילה ליטא בתום פסגת נאט"ו 12 ביולי
"אוהב בבירור את ישראל, אבל צריך להראות אהבה קשה הפעם". נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: EPA )
ברקע המתיחות בין ממשלו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וממשלת ישראל הנוכחית, קראו היום (ראשון) ראש השב"כ לשעבר עמי איילון, ראש לשכת רה"מ לשעבר אהוד ברק עו"ד גלעד שר והיזם אורני פטרושקה, אחד מראשי וממני המחאה נגד המהפכה המשפטית, לממשל האמריקני להתערב בבהילות לטובת ביטולה.
"ישראל נמצאת על סף דיקטטורה", כתבו השלושה בטור חריף באתר החדשות הפוליטי "The Hill", שפונה לחוגים הפוליטיים של וושינגטון. "אנחנו צריכים להילחם על חירותינו ועתידה של ישראל אבל אנחנו לא יכולים לעשות זאת לבד. אנחנו צריכים להשתמש בעזרה מהחברים שלנו, בראש ובראשונה ארצות הברית. הנשיא ג'ו ביידן, שאוהב בבירור את ישראל, צריך להראות אהבה קשה הפעם".
4 צפייה בגלריה
נשיא דרום אפריקה לשעבר פרדריק וילם דה קלרק עם נלסון מנדלה
נשיא דרום אפריקה לשעבר פרדריק וילם דה קלרק עם נלסון מנדלה
נשיא דרום אפריקה לשעבר דה קלרק. "השילוב של לחץ בינלאומי עם המרד מבפנים גרם לו להפנות עורף לאפרטהייד"
(צילום: AFP)
ומהי אותה אהבה קשה? השלושה ציינו בטורם כי הלחץ האמריקני צריך להיות דומה למה שנעשה בזמנו עם שלטון האפרטהייד בדרום אפריקה. "אנחנו זוכרים פגישה עם דה קלרק, מנהיג דרום אפריקה לשעבר, שהסביר מה גרם לו להפנות עורף לאפרטהייד. הוא אמר שזה השילוב של לחץ בינלאומי עם המרד מבפנים. למרות ההבדלים בין שני המקרים, אנו חוששים שזה יצטרך לקרות גם בישראל", כתבו.
לדבריהם, "הישראלים, ונתניהו בפרט, צריכים ללמוד את ההשלכות של יציאה לדרך החורגת באופן דרמטי מהערכים שחלקנו עם ארה"ב, וממשל ביידן צריך להבהיר זאת בצורה ברורה. כך גם חברי קונגרס צריכים לעשות". הם הוסיפו כי "כדי לנהל מערכת יחסים מיוחדת המבוססת על ערכים משותפים, אתה צריך למעשה לחלוק ערכים".
4 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
המהפכה המשפטית "תאפשר לרה"מ לשלוט בכל 3 רשויות השלטון". נתניהו בישיבת הממשלה, היום
(צילום: מארק ישראל סלם)
4 צפייה בגלריה
ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
"אנחנו צריכים להילחם על חירותינו ועתידה של ישראל". הפגנה בצומת קפלן, באפריל
(צילום: עומרי רוזנברג)
כותבי הטור פירטו את הסכנות שטמונות לראייתם במהפכה המשפטית, והדגישו כי היא תאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו "לשלוט בכל שלוש רשויות השלטון". לטענתם, "זה משקף תפיסה וולגרית של דמוקרטיה שמשתווה לעריצות של הרוב, שבאופן פרוע אינה מסונכרנת עם המערכת האמריקנית של איזונים ובלמים
"גם ביטחונה של ישראל בסכנה. יחידות מילואים קריטיות להגנה הלאומית מזהירות כי יפסיקו להתנדב לשירות אם המדינה היהודית תחדל להיות דמוקרטיה ראויה". לדברי השלושה, "ידידי ישראל צריכים להבין שנתניהו משקר לתקשורת הזרה שכל רפורמה תיעשה רק בהסכמה רחבה. המציאות כאן בישראל היא שההתקדמות של ההפיכה השיפוטית נמשכת בקצב מהיר, כפי שהוכיחה לנו ההצבעה השבוע (על ביטול עילת הסבירות)".
למרות הטון החריף והנחרץ של הטור, הכותבים סיימו בנימה אופטימית. "תנועת ההתנגדות המסיבית שקמה בישראל, עם מאות ארגונים עממיים הפועלים יחדיו, מלמדת שאחרי שנים של אדישות והתיישבות על גדרות, המחנה הליברלי-דמוקרטי מבין שהוא צריך להילחם על חירותו ועתידה של ישראל כדמוקרטיה ליברלית, בצורה נחושה ולטווח ארוך יותר", ציינו.

בשבוע שעבר אמר נתניהו בריאיון ברשת ABC שביידן הזמין אותו לבית הלבן בסתיו, "כנראה בספטמבר", אבל בוושינגטון מסרבים לאשר: דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר סירבה לומר אם ביידן אכן הזמין את נתניהו למעונו הרשמי, וגם לא אישרה את התאריך המסתמן.
הסירוב של הבית הלבן מגיע על רקע ההערכה של בכירים בממשל האמריקני, ולפיה חקיקת ביטול עילת הסבירות באופן חד-צדדי על ידי הקואליציה תביא לדחייה של כמה שבועות בקביעת תאריך לפגישה בין ביידן לנתניהו - שטרם נפגשו מאז שחזר נתניהו לשלטון בדצמבר האחרון. הבכירים ציינו כי הממשל האמריקני לא בוטח בנתניהו, שבשיחה האחרונה עם ביידן לפני כשבוע וחצי אמר כי יעשה מאמצים כדי להגיע להסכמות טרם החקיקה.
בריאיון ב-ABC נשאל נתניהו גם על היחסים בין ישראל לארה"ב ככלל, ואמר כי "היחסים בינינו (ארה"ב וישראל) חזקים מאוד. בשיתוף הפעולה - אנחנו עובדים על דברים שיכולים לשנות את ההיסטוריה. לקדם שלום עם סעודיה. זה ישנה את העולם. היחסים עם ארה"ב חזקים מתמיד, אין לנו חברה טובה יותר - ולארה"ב אין חברה טובה יותר מישראל".