שלושה חיילים אמריקנים נפצעו אתמול (יום שני) במתקפת כטב"ם בצפון עיראק, וצבא ארצות הברית תקף בתגובה יעדים של המיליציה הפרו-איראנית "גדודי חיזבאללה" - שפועלת ללא קשר לארגון הטרור הלבנוני. אחד מהחיילים שנפצעו במתקפה, שהתרחשה בבסיס שמשמש את הכוחות האמריקניים בארביל, נמצא במצב קשה.
3 צפייה בגלריה
תגבור כוחות ארה"ב בשגרירות בבגדד
תגבור כוחות ארה"ב בשגרירות בבגדד
חיילים אמריקנים בעיראק, ארכיון
(צילום: רויטרס)
על התגובה למתקפת הכטב"ם הורה נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ששוהה בחופשת חג המולד בקמפ דייוויד, אחרי שגדודי חיזבאללה וארגונים שקשורים אליהם לקחו אחריות על הפגיעה בכוחות. ביידן הורה לצבא ארה"ב לפגוע בשלושה יעדים שונים של גדודי חיזבאללה העיראקיים, והתקיפות התרחשו סמוך לשעה 04:45 שעון מקומי - פחות מ-13 שעות לאחר מתקפת הכטב"ם.
פיקוד המרכז האמריקני מסר בהמשך כי המתקנים שתקף הושמדו, וכי "סביר להניח שיש הרוגים בקרב גדודי חיזבאללה". בהמשך דיווחה סוכנות הידיעות AFP, מפי גורמי ביטחון מקומיים, כי בתקיפות האמריקניות נהרג לפחות אדם אחד ו-24 נוספים נפצעו. גורמי ביטחון עיראקים אמרו במקביל לסוכנות רויטרס כי בתקיפות נפגע מטה גדודי חיזבאללה בעיר אל-חלה, דרומית לרמאללה.
עיראק גינתה את הפעולה האמריקנית, אותה כינתה "הפרה בלתי מתקבלת על הדעת" של ריבונותה, ואמרה כי הדבר פגע ביחסים בין המדינות. בהצהרה שפרסמה הממשלה בבגדד היא גינתה גם את המתקפות נגד הבסיסים האמריקניים - ואמרה ש"פעולות עוינות" שכאלו מהוות גם כן הפרה של ריבונות עיראק.
הכותרת
השלב הבא במלחמה נגד חמאס | נדב איל
32:21
3 צפייה בגלריה
ביידן בטקס הדלקת החנוכייה המסורתי בבית הלבן
ביידן בטקס הדלקת החנוכייה המסורתי בבית הלבן
הנשיא ביידן. הורה לתקוף
(צילום: רויטרס)
בפיקוד המרכז האמריקני ציינו כי אין אינדיקציות לכך שבתקיפות נהרגו אזרחים, וכי ארה"ב תבחן כל העת את היעילות של המתקפות הללו. "ההפצצות נועדו לעשות חשבון עם הגורמים שאחראים באופן ישיר להתקפות נגד כוחות הקואליציה בעיראק ובסוריה ולשחוק את היכולות שלהם להמשיך בהתקפות הללו. תמיד נגן על כוחותינו", מסר מפקד פיקוד המרכז גנרל מייקל קורילה.
דוברת המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, אדריאן ווטסון, אמרה הלילה כי לנשיא ביידן "אין עדיפות גדולה יותר מהגנה על חיילים אמריקנים", וכי "ארה"ב תפעל בכל עת ודרך שתבחר אם המתקפות הללו יימשכו".
מאז אמצע אוקטובר מותקפים יעדים של צבא ארה"ב בעיראק ובסוריה שוב ושוב על ידי מיליציות פרו-איראניות, כחלק מהלחץ שלהן על ארה"ב לדרוש מישראל הפסקת אש ברצועת עזה. לפחות 100 מתקפות נרשמו בחודשיים האחרונים נגד יעדים ובסיסים אמריקניים שונים - בכטב"מים, ברקטות קצרות-טווח ובטילים בליסטיים.
3 צפייה בגלריה
עיירה טזה ליד כירכוכ עיראק אל-חשד א-שעבי PMF מיליציות שיעיות הגיוס העממי
עיירה טזה ליד כירכוכ עיראק אל-חשד א-שעבי PMF מיליציות שיעיות הגיוס העממי
מצעד של המיליציות הפרו-איראניות בעיראק, ארכיון. מנסות ללחוץ על ארה"ב לסיים את המלחמה בעזה
(צילום: רויטרס)
ארה"ב ביצעה כבר כמה וכמה תקיפות תגובה נגד יעדים של המיליציות הפרו-איראניות, הן בסוריה והן בעיראק, אבל עד כה לא נראה שהן הצליחו להרתיע אותן מהמשך המתקפות נגד הכוחות האמריקניים. מוקדם יותר החודש אף שוגרו פגזים לעבר השגרירות האמריקנית בבגדד, בהתפתחות שנתפסה כהסלמה מצד המיליציות.
ארה"ב גם תקפה כמה פעמים יעדים של גדודי חיזבאללה העיראקיים, ובחודש שעבר הפציצו מטוסי קרב שלה מרכז פיקוד ושליטה של המיליציה הזו בתגובה לשיגור טילים בליסטיים לעבר בסיס עין אל-אסד, שמארח כוחות אמריקניים במערב עיראק.
ככלל, ניתן לומר שהתקיפות האמריקניות נגד המיליציות הפרו-איראניות הן מתונות, כשברקע הרצון בוושינגטון להימנע ככל האפשר מהסלמה נרחבת במזרח התיכון בעקבות המלחמה בעזה. ממשל ביידן גם נמנע עד כה מתקיפות ישירות נגד החות'ים בתימן, שמנסים להטיל מצור ימי בים האדום ותוקפים שוב ושוב ספינות. לפי הדיווחים, ארה"ב שקלה לתקוף את החות'ים - שלפי וושינגטון איראן "מעורבת באופן עמוק" במתקפות שלהם - ובמקום זאת גיבשה כוח ימי בינלאומי שמטרתו להגן על הספינות.