מאז שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיע רשמית ביום שני כי המועמד שלו לתפקיד המפכ"ל הבא הוא ניצב אבשלום פלד, המשטרה נכנסה לטלטלה - שהגיעה גם לפתחה של מח"ש. ל-ynet נודע כי פרקליט המדינה עמית איסמן הנחה באופן חריג את המחלקה לחקירות שוטרים שלא לענות לפניות עיתונאים בכל דבר שעוסק במפכ”ל המיועד.

3 צפייה בגלריה
ניצב אבשלום פלד
ניצב אבשלום פלד
ניצב אבשלום פלד
(צילום: משטרת ישראל)
ברגע שיוצאת הודעה על מינוי דמות בכירה מתחיל לצוף מידע רב, ועיתונאים נוהגים לאמת אותו, בין היתר באמצעות פניות לגופים שונים. במח”ש התקבלה כאמור החלטה לא לבדוק ולא להשיב לשום פנייה שעוסקת בניצב פלד, כיום סמפכ"ל המשטרה. פונים רבים, בהם ynet וכלי תקשורת נוספים, ניסו לקבל אישור או הכחשה למידע בעל חשיבות ציבורית מהמעלה הראשונה אודות התנהלותו של פלד - אך במח”ש נמנעים בתוקף מלאשר או להכחיש כל דבר.
בין השאר, ynet פנה למח"ש כדי לקבל מידע לגבי סטטוס טיפול בתיקים שנבדקו בה, מידע שהמחלקה לחקירות שוטרים נוהגת למסור בדרך כלל, לצד פירוט דרך הטיפול בתיק והמלצות הפרקליטות - מידע שכאמור לא נמסר במקרה של פלד.
מדובר בצעד תמוה, שכן על מח״ש כגוף ציבורי להשיב, כפי שקורה בדרך כלל. גורם במערכת אכיפת החוק הסביר כי "מח”ש לא רוצה להצטייר כגוף הלוקח צד או עמדה, ולכן החליטו לא להגיב בכלל לשום דבר. זו הייתה הנחיית פרקליט המדינה".
3 צפייה בגלריה
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
פרקליט המדינה עמית איסמן. "מח”ש לא רוצה להצטייר כגוף הלוקח צד או עמדה"
(צילום: אביגיל עוזי)
ממח"ש נמסר בתגובה: "בהתאם לחוק, איננו נוהגים להתייחס פומבית למרשמו המשטרתי של אדם. אין בתגובה זאת כדי לאשר או להכחיש את קיומו של תיק כזה או אחר".
מינויו של פלד למפכ"ל יועלה לוועדה למינוי בכירים בשירות המדינה ולאישור הממשלה, אך הוא עשוי להיתקל בקושי - לאור העובדה שהממשלה נמנעה מלמנות עד כה נמנעה ראש לוועדה למינוי בכירים, בשל התנגדויות למינויו של שופט העליון בדימוס אורי שהם. במכתב ששיגר המשנה ליועצת המשפטית לממשלה עו"ד גיל לימון למזכיר הממשלה יוסי פוקס, הוא כתב שלשם השלמת מינויי הקבע הבכירים - הממשלה נדרשת למנות יו"ר לוועדה בהקדם.
ניצב פלד, בן 63, נשוי ואב לשלושה, החל את דרכו במשטרת ישראל לפני כ-40 שנה כלוחם מג"ב ומפקד מחלקה בימ"מ, לאחר שהשתחרר מצה"ל כמ"פ בחטיבת השיריון. פלד שירת בין היתר כמפקד יחידת הגדעונים, מפקד תחנת בית שמש, מפקד מג"ב רמון, מפקד מרחבים חברון ונגב, סגן מפקד משמר הגבול, סגן מפקד מחוז ירושלים ומפקד אגף ההדרכה.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
השר בן גביר. ההודעה על כוונתו למנות את ניצב פלד גרמה לטלטלה במשטרה
(צילום: שלו שלום)
על פי פרסום ב"הארץ", בשנת 2015 נחקר פלד בחשד להפרת אמונים ושימוש לרעה בכוח המשרה. התיק הפלילי נגדו נסגר והועבר לטיפול משמעתי, והמפכ"ל דאז, רוני אלשיך, דחה את המלצת המחלקה לחקירות שוטרים שלא לקדם את פלד לדרגת ניצב. לפלד ניתנה הערה משמעתית, וב-2017 קידם אותו אלשיך לדרגת ניצב.
החקירה אז נפתחה בעקבות האזנת סתר שבוצעה לראש המועצה האזורית מטה יהודה משה דדון, במסגרת חקירת שחיתות נגדו שהובילה להרשעה ולמאסר בן ארבע שנים. לפי כמה מקורות שהיו מעורבים בחקירה, האזנת הסתר תיעדה שיחה שקיים דדון עם פלד, אז סגן מפקד מחוז ירושלים, ובה ביקש פלד מדדון לסייע לו להכשיר בדיעבד בנייה בלתי חוקית במושב זכריה ששוכן בשטח המועצה. השניים סיכמו אז, אמרו המקורות, כי יצהירו שהעניין בטיפול מחשש שהמעשה הלא חוקי ייחשף.
מאז הודעתו של בן גביר על המינוי הרוחות במשטרה סוערות כאמור, ויש ניצבים שככל הנראה יפרשו אם המינוי אכן ייצא לפועל. יש כאלה שעדיין "יושבים על הגדר" עד שתתקבל החלטת הוועדה המייעצת למינויים בכירים בשירות המדינה, שתאשר או תפסול את המינוי.
"ניצבים פשוט נפגעו", אמר שלשום גורם במשטרה. "לא מעצם המינוי, אלא אפילו מהדרך. פשוט לא סופרים אותם. בעבר, כששר היה ממנה מישהו, היה נהוג שהוא מעדכן את ראש הממשלה, מעביר ליועצת המשפטית את המועמד לבדיקה דיסקרטית, היא הייתה עושה בדיקה מקיפה בין היתר במח"ש ולאחר מכן היה מעדכן את יו"ר הוועדה למינוי בכירים, שכיום אין אחד כזה. אחר כך הוא היה מכנס את כל הניצבים וסגל הפיקוד הבכיר ומודיע. הפעם חלק מהניצבים שמעו על המינוי ברדיו".