הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ספג ביקורת חריפה במהלך הקבינט המדיני-ביטחוני שהתקיים אתמול (יום ג'), כשמרבית האש הופנתה על הנסיגה מחאן יונס, והיעדר הכניסה לרפיח. השרים יריב לוין, איתמר בן גביר, מירי רגב ובצלאל סמוטריץ' תקפו את הרמטכ"ל: "היינו צריכים להיכנס לרפיח לפני יותר מחודש".

1 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של הרמטכ"ל הרצי הלוי
הצהרה לתקשורת של הרמטכ"ל הרצי הלוי
"פועלים בדיוק לפי מה שהצגנו והתוכניות שאושרו". הלוי
(צילום: דובר צה"ל)
"איך יכול להיות שנסיגת הכוחות מחאן יונס מתרחשת לפני העיד אל-פיטר?", תהה שר המשפטים לוין. שר האוצר סמוטריץ' הוסיף גם הוא: "למה צריך לחכות? היינו צריכים להיות כבר ברפיח". שרת התחבורה רגב אמרה: "היינו צריכים להיכנס לרפיח כבר לפני יותר מחודש". ראש הממשלה בנימין נתניהו הוסיף הערה משלו, על רקע ההתנגדות הבינלאומית שמעכבת פעולה ישראלית ברפיח: "אולי היה צריך להיכנס כבר בהתחלה גם לדרום וגם לצפון הרצועה".
הרמטכ"ל הסביר שהתמרון הסתיים וצריכים לרענן את הרוחות ולהיערך לרפיח. "אני מחדד", הוסיף הרצי הלוי, "צה"ל לא יצא מעזה. אנחנו פועלים בדיוק לפי מה שהצגנו לקבינט המורחב, לקבינט המלחמה, לשר הבטחון, לראש הממשלה, בדיוק על פי התכוניות שאושרו.
"יש הרבה חיילים, הרבה פעולות. הכול לפי התוכנית. אני אומר את זה בצורה ברורה. כל הפעולות שעשינו הן בדיוק על פי מה שהצגנו ברצף קבינטים, מלחמה ומורחב. צה"ל לא מוציא כוחות בלי לאשר עם דרג מדיני. אין שעה של מנוחה בלי תקיפות, בלי כוחות, בלי הרג פעילים. אתמול היינו עם 20 מחבלים הרוגים במגעים עם הכוחות".
הוא הסביר מדוע חשוב לא לעסוק בעיתוי הפעולה ברפיח. "ברגע שהאויב יבין בדיוק מתי ואיך זה קורה זה יתורגם במחיר בחיי אדם - יותר מטענים ובתים ממולכדים", אמר הלוי.

השר גדי איזנקוט אמר כי "יש כאן חברת קבינט שהעלתה טענה שלפי פרסומים אני ובני גנץ מונעים את המערכה ברפיח. זה שקר מוחלט". הוא העיר כי "מישהו אחר בחדר בולם את זה", ברמיזה לרה"מ נתניהו. השרה רגב אמרה: "אם אין ברירה אלא להחזיר את התושבים לצפון הרצועה כדי לשחרר חטופים חיים, אז צריך לעשות את זה. הרי בסוף הם יחזרו". לוין השיב: "אני מתנגד לזה. זה ישחק את הישגי המלחמה".
רגב אמרה לרמטכ"ל: "אמרת במסיבת עיתונאים במלאת חצי שנה למלחמה, שאתה יודע לתת מענה לכל החלטה של הדרג המדיני. אז תיתן מענה שלא ירו על שדרות. יש לנו כטב"מים באוויר, על כל זיהוי - תחסלו אותם מהאוויר". הרמטכ"ל השיב: "כשאתם תבחרו את הפתרון, אנחנו נדע לתרגם את ההחלטות שלכם לעשייה צבאית נכונה ונחושה מאוד". השר בן גביר העיר בציניות: "כן, ראינו שאתם יודעים לתת מענה".
השר דודי אמסלם, שלדברי שרים הגיע הפעם רגוע מתמיד והרעיף "אהבה" על הרמטכ"ל, אמר: "אסור להסכים לעסקה בשלבים. צריך עסקה אחת של כולם". ראש המוסד דדי ברנע השיב: "בנקודת הזמן הזו אי אפשר להביא את כולם. זו עסקה הומניטרית של 40 חטופים".
בכיר אמר כי הרמטכ״ל ענה לכל שאלה בענייניות ולא התחמק. שלבי ותוכניות הלחימה אושרו על ידי הדרג המדיני והקבינט. במהלך הישיבה קיבלו השרים סקירות מצוות המו"מ על המגעים לעסקה לשחרור חטופים. נאמר להם שממתינים לתשובת החמאס להצעת המתווכות ונראה שהנהגת חמאס בעזה תדחה את ההצעה.