הקבינט המדיני-הביטחוני כונס הלילה (בין שלישי לרביעי), לדיון חריג שהחל אמש, על רקע המגעים לעסקה מול חמאס וההצעה האמריקנית החדשה שארגון הטרור עדיין בוחן – אולם כמה וכמה בכירים אותתו שהיא לא עומדת בדרישותיו. לפני הדיון כונס גם קבינט המלחמה המצומצם.
7 צפייה בגלריה
מחאה בירושלים
מחאה בירושלים
נתניהו ויועצו הנגבי, וההפגנה מחוץ למשרד רה"מ שבו כונס הקבינט
(צילום: עמוס בן גרשום לע"מ, REUTERS/Ronen Zvulun)
בעקבות הצהרות של בכירי חמאס שהביעו התנגדות להצעה האמריקנית, אמש הביעו בוושינגטון תסכול מהעובדה שחמאס טרם השיב להצעה שגובשה בפסגה בקהיר ביום ראשון האחרון. "הצהרות חמאס לא מעודדות", אמר ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי בממשל האמריקני. סאליבן הדגיש כי מנגד ישראל הראתה שהיא מוכנה להתגמש בדרך לעסקה.
סאליבן הוסיף כי שוחח עם ראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני וביקש ממנו להפעיל לחץ על חמאס כדי לקבל ממנו תשובה להצעה. ישראל, נזכיר, דורשת כבר זמן רב שקטאר תפעיל את מנופי הלחץ שלה על חמאס, שבכיריו בחו"ל חיים בדוחא, ולא ברור לפי שעה עד כמה לחץ היא אכן הפעילה עליהם.
אתמול הביע גם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן תסכול מכך שחמאס טרם השיב להצעה החדשה. "יש לנו הצעה לחמאס שהיא מאוד רצינית וצריכה להתקבל. חמאס יכול להתקדם עם זה מיד ולקבל הפסקת אש שתסייע לתושבים ברחבי עזה וגם תביא את החטופים הביתה. אני חושב שהעובדה שהוא ממשיך לא להגיד 'כן' – משקפת את מה שהוא באמת חושב על תושבי עזה, שזה בכלל לא הרבה", אמר.
7 צפייה בגלריה
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן. "ישראל מוכנה להתפשר"
(צילום: REUTERS/Violeta Santos Moura)
לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", ההצעה האמריקנית שהציג ראש ה-CIA וויליאם ברנס – לישראל, חמאס, קטאר ומצרים – כוללת הפסקת אש שתימשך שישה שבועות, ובמהלכה חמאס ישחרר 40 מתוך 133 החטופים שהוא מחזיק בשבי. זאת, בתמורה לשחרור 900 אסירים פלסטינים שכלואים בבתי הסוהר בישראל, ובהם 100 אסירים שמרצים עונשי מאסר ארוכים בגין עבירות טרור.
בדיווח נטען גם כי ההצעה האמריקנית כוללת חזרה של עד 150 אלף עקורים עזתים לצפון הרצועה, אולם גורמים מדיניים בכירים הכחישו זאת בהמשך. שאלת חזרת הפליטים לצפון הרצועה היא אחת מסוגיות המחלוקת המרכזיות מול חמאס, שמתעקש על חזרה בלתי מוגבלת – בעוד בישראל דורשים להגביל אותה ולפקח עליה כדי למנוע ממחבלים לחזור יחד עם הפליטים.
7 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
סינוואר והתיעוד שלו במנהרה. "גורר רגליים"
(צילומים: דובר צה"ל, AP)
סוגיה מרכזית נוספת היא כמות וזהות האסירים הביטחוניים שישוחררו בעסקה. בהקשר זה ציינו הגורמים המדיניים כי יש דרישה לווטו ישראלי על זהות מחבלים עם דם על הידיים ולגירושם. "זה משפיע על מספר המחבלים שישוחררו וזהותם, עם וטו וגירוש ישראל יכולה להיות יותר גמישה", הסבירו.
לפי ההערכות, תשובת חמאס עשויה להגיע תוך יום-יומיים, והגורמים הדגישו כי מוקדם מדי לדעת אם ניתן יהיה להגיע לעסקה: "אסור להעלות ציפיות. יש לחץ חזק של ארה"ב על המתווכות. מוקדם להיות אופטימיים כי סינוואר גורר רגליים ורוצה להמשיך להבעיר אש בעזה ובמזרח התיכון – ועד היום סירב לכל הצעה, גם מרחיקת לכת".

סמוטריץ' תוקף: "נדע לשלם מחיר כבד? אמירות מקוממות"

כינוס הקבינט המורחב – דיון חריג כיוון שלרוב הקבינט מתכנס בימי חמישי – מגיע על רקע הלחץ מימין על ראש הממשלה בנימין נתניהו, והזעם של השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר בעקבות יציאת כוחות צה"ל מחאן יונס. סמוטריץ' כינה אמש את הדיון "מורכב וקריטי", ופרסם מעט לפני שהתחיל פוסט ארוך בפייסבוק שבו פירט את התנגדותו לאופן ניהול המגעים. הוא הביע פליאה על ההצהרות של בכירים במערכת הביטחון, בראשם שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי, ולפיהן ישראל תדע לעמוד במחירים הקשים שייגבו ממנה במסגרת עסקה.

"גם מי שתומך בעסקה במחירים מופקרים אמור לשאוף לצמצם למינימום את המחירים האלה. האמירות המקוממות האלה גורמות להיפך הגמור", כתב סמוטריץ'. על רקע הנסיגה מחאן יונס הוא טען שההצהרות על המשך המלחמה עלולות להפוך לסיסמה ותו לא. "כשכל העולם לוחץ בכל הכוח להפסקת המלחמה ורואה בעסקה הנוכחית מבוא לשלב הבא שכולל את הפסקת המלחמה כשחמאס עוד חי, בועט ומהווה כתובת להסכם, וממילא משקם מהר מאוד את יכולותיו וממשיך בפעילותו להשמדת מדינת ישראל, במצב הזה יהיה קשה מאוד לחדש את הלחימה ולהיכנס לרפיח אחרי הפסקת אש של 6 שבועות ומול לחץ בינלאומי אדיר".
הוא הזהיר גם מחזרת עזתים לצפון הרצועה וטען שהדבר יביא במהרה לחידוש "טפטופי" רקטות ליישובי הדרום. סמוטריץ' שב ודרש לחדש את הלחץ הצבאי ולצאת לפעולה המתוכננת ברפיח, וקרא "לדבר עם סינוואר בפגזים ובפצצות". לדבריו, "יש לנו מחויבות עמוקה להשבת החטופים. שוב ושוב מוכח שמו"מ מעמדת חולשה וכניעה מביא לתוצאה ההפוכה. סינוואר מפרש זאת כחולשה, מתבצר עוד יותר בעמדתו ומסרב לכל הצעה".
מחוץ למשרד ראש הממשלה בירושלים, שם מכונס הקבינט, הפגינו גם אמש משפחות החטופים בדרישה לעסקה. ענת אנגרסט, שבנה מתן חטוף בעזה, אמרה בהפגנה שם: "ממשלת ישראל אני מפצירה בכם, קבלו את ההחלטה המתחייבת! אין פה בכלל שיקול דעת, זו החובה המוסרית שלכם שמתן וכל החיים יחזרו בחיים וכל הנרצחים יגיעו לקבורה בישראל. הם אזרחי המדינה, לא ייתכן שיהיו קברים ריקים במדינה הזו! זה יהיה פצע מדמם בהיסטוריה שלנו. זה הפצע היחיד שיזכרו לכם לדורות קדימה. יש ילדים שמתגייסים עכשיו לצה"ל, הם גדלו על הערכים, שלא מפקירים פצועים בשטח. הבן שלי מופקר, פצוע. לא בשטח, בעזה!".

הדס קלדרון, אימם של שורדי השבי סהר וארז קלדרון, שאביהם עופר עדיין מוחזק בשבי, זעקה: "עוד רגע חג הפסח, חג החירות, תגאלו אותם! תגאלו אותנו! שחררו אותם, עכשיו!". בפנייה לשרי הממשלה שאלה: "איך אתם לא שומעים? האם נהייתם חירשים? אתם לא שומעים ולא רואים 133 אזרחים בסכנה, מורעבים, נאנסים? איך ניתן להישאר אדישים? כל יום שעובר אתם מנרמלים את המוות. כל יום שעובר את מניחים את אבן הגולל במנהרות המוות. כל יום שעובר המדינה פושטת רגל מוסרית. כל יום שעובר המדינה כושלת שוב ושוב ושוב, בהצלת אזרחים חפים מפשע".
אפרת מצ'יקווה, אחייניתו של החטוף גדי מוזס, אמרה כי "הגענו לכאן כל המשפחה לתמוך בחטופים ולקרוא לממשלה ולחברי הקבינט: הזמן שלהם אזל. אנחנו עומדים בפני חג הפסח, לפני חג החירות. תעשו את הכל כדי שהם יהיו כאן לחגוג איתנו. אנחנו לא מוכנים לחשוב על האפשרות שאחד מכם ימעד מהאחריות המוטלת עליו ויחליט החלטה שגויה". ענת אנגרסט, אימו של החייל החטוף מתן אנגרסט, הוסיפה: "יש ילדים שמתגייסים עכשיו לצה"ל. הם גדלו על הערכים שלא מפקירים פצועים בשטח. הבן שלי מופקר, פצוע. לא בשטח - בעזה". גלעד קורנגולד, אביו של החטוף טל שוהם, אמר כי "זה הזמן - לפני חג הפסח, שרובנו כמשפחות חטופים לא מסוגלים לחגוג".

לפיד בוושינגטון: "האמריקנים זועמים"

בתוך כך, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד שמבקר בוושינגטון ונפגש שם עם בכירים בבית הלבן, אמר בשיחות סגורות כי שמע מהאמריקנים ביקורת חסרת תקדים על נתניהו. "מעולם לא ראיתי אותם זועמים כל כך", טען לפיד בשיחות הסגורות. האמריקנים, כך נטען, אמרו ללפיד כי נתניהו מרמה אותם שוב ושוב.
7 צפייה בגלריה
יאיר לפיד נפגש עם אנתוני בלינקן בוושינגטון
יאיר לפיד נפגש עם אנתוני בלינקן בוושינגטון
לפיד נפגש עם מזכיר המדינה בלינקן בוושינגטון, השבוע
(צילום: שחר עזרן)
על פי תיאור השיחות שקיים, בכירים בממשל ביידן התלוננו שבעוד הם מסייעים ונותנים גיבוי צבאי ומדיני לישראל, "נתניהו עושה להם נזקים בחצר האחורית הפוליטית שלהם בשביל להרוויח נקודות בבייס".
בשיחות שמע לפיד כי האמריקנים מאמינים שעסקת חטופים אפשרית, גם אם קשה להשגה. נטען כי הם מוטרדים מכך שנתניהו יטרפד את העסקה בגלל החשש מבן גביר וסמוטריץ', וכי יש קושי גדול מצידם לתאם דברים עם ממשלת ישראל בגלל בעיות אמון קשות.

האריס נפגשה עם קרובי חטופים: "נישאר איתכם כל הדרך"

לארה"ב הגיעו גם בני משפחות חטופים, וכמה מהם נפגשו אמש בבית הלבן עם סגנית הנשיא קמלה האריס. אילן סיגל, בתם של אביבה סיגל ששוחררה מהשבי וקית' שעדיין חטוף, סיפרה ל-ynet על המפגש: "מהרגע הראשון היה אפשר לראות את רמת הידע והמעורבות שלה במה שקורה בארץ וגם את התמיכה שלה בנו בתור ישראלים קודם כל, אחרי כל מה שהמדינה עברה, ובתור משפחות החטופים. הייתה תחושה ממש של חיבוק חם".
היא הוסיפה: "לאורך כל הפגישה היא אמרה שהם יישארו איתנו לאורך כל הדרך, ושיש לנו את ההבטחה שלה שיעשו הכול כדי להחזיר הביתה גם את החיים וגם את המתים. גם אם הפגישה הזאת לא תשנה משהו מבחינת העסקה, היא כן הייתה מאוד חיובית וכל פגישה כזאת נותנת תקווה. ההרגשה שסגנית הנשיא של ארה"ב יודעת מי זאת אמא שלי ומכירה את הסיפור שלה מההתחלה, כמו את של כל אחד מבני המשפחות, בדיוק איזה זוועות הוא עבר, זה מאוד מרשים".
7 צפייה בגלריה
קמלה האריס ב ועידת האקלים ב דובאי
קמלה האריס ב ועידת האקלים ב דובאי
סגנית הנשיא האריס. אמרה לקרובי החטופים: "נישאר איתכם כל הדרך"
(צילום: EPA /MARTIN DIVISEK)
7 צפייה בגלריה
סתיימה הפגישה של משפחות החטופים עם סגנית נשיא ארצות הברית קאמלה האריס בבית הלבן
סתיימה הפגישה של משפחות החטופים עם סגנית נשיא ארצות הברית קאמלה האריס בבית הלבן
קרובי החטופים בתום המפגש, מחוץ לבית הלבן
לדבריה, האריס לא התייחסה למצב ההומניטרי בעזה או למדיניות הישראלית שעליה מתחה ביקורת בעבר. "היא ממש השתדלה לדבר רק עלינו, לדבר על מה שהיא מבקשת מאיתנו לעשות כמו לשמור על תקווה, לשמור על אופטימיות ולא לתת למעשים והחלטות של חמאס או אחרים להשפיע על התקווה שלנו. השיחה התרכזה אך ורק בתחושה שהיא איתנו לאורך כל הדרך. שיחה אנושית על אנשים שמדברים על עצב ועל פחד ועל חוסר אונים. היא הרשתה לנו לפרוק ולספר הכול".
רובי חן, אביו של איתי חן שגופתו מוחזקת על ידי חמאס בעזה, אמר ל-ynet כי האריס "דיברה כמו אמא שעודדה אותנו ואמרה לנו שהפעילות שלנו מול הממשלה ומול התקשורת מאוד עוזרת ומעודדת את הבית הלבן להמשיך. אמרנו לה שמדינת ישראל תמשיך להילחם ושכל עם ישראל עומד מאחורי הלחימה עד שכל החטופים יחזרו. היא מאוד קיבלה את המשפט הזה והבינה אותו".
לאחר שנפגשו עם האריס, נציגי משפחות החטופים נפגשו עם מנהיג הרוב בסנאט צ'אק שומר - שהבטיח להם כי יפעיל לחץ בינלאומי על מנת לגרום לחמאס לאמץ את העסקה שמונחת על השולחן כעת להפסקת אש. לדברי רובי חן, שומר אמר כי ידחוף להצהרה משותפת של כמה מדינות, בהן ארגנטינה, גרמניה וקטאר, שחושבות שמדובר בהסכם טוב. חן הוסיף כי שומר גם הבטיח להטיל סנקציות כלכליות נוספות על אנשי חמאס.
7 צפייה בגלריה
צ'אק שומר
צ'אק שומר
"עם לו"ז צפוף, אבל מצא זמן לפגוש אותנו כי הוא מרגיש שעכשיו הזמן הקריטי". שומר
(צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite, File)
חן סיפר עוד על המפגש, ואמר כי שומר "היה מאוד ממוקד. עם לו"ז צפוף, אבל מצא זמן לפגוש אותנו כי הוא מרגיש שעכשיו הזמן הקריטי". לדברי חן, "כל שבוע שעובר, עוד משפחה מקבלת בשורת איוב, כל שבוע שעובר זה אסון שמחכה לעוד משפחה, כי הם מתים שם. חייבם לעשות הכול, כולל ממשלת ישראל, זה הדבר הערכי, המוסרי, היהודי לעשות - פדיון שבויים. אין משהו יותר חשוב שממשלת ישראל צריכה להתעסק בו עכשיו".
פורסם לראשונה: 22:57, 09.04.24