3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
פסימיות במפלגה של גנץ: "גורל המתווה נחרץ"; הערכות: נתניהו יפעל ללא הסכמת האופוזיציה
( צילום: אוליבייה פיטוסי, רפי קוץ , יאיר שגיא)
במפלגת המחנה הממלכתי בראשות בני גנץ הביעו היום (שלישי) פסימיות בנוגע למתווה הפשרה של נשיא המדינה יצחק הרצוג, וטענו כי "התחושה היא שנתניהו לא יודע להעביר מתווה פשרה - ואין לו את הכוח לעצור". לדברי גורמים במחנה הממלכתי, "הקולות הניציים בליכוד יכריעו ולא יאפשרו לנתניהו להגיע למתווה מתון".
הגורמים במפלגה טענו כי "גורל המתווה נחרץ כבר אמש", לאחר הודעתם של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר על כך ש"יתנגדו לכניעה המוצעת". בנוסף, דבריו של שר המשפטים יריב לוין הבוקר, שאמר כי "אי אפשר להסכים לפשרה", מחזקים את העובדה כי המתווה לא יתאפשר - אלא אם השרים ישנו את עמדתם.
במחנה הממלכתי ציינו כי קיימים קשיים במתווה שפורסם, והבהירו כי הסעיף שקובע ששופטים ימונו בתמיכה של שבעה מתוך תשעה חברי ועדה בכל הערכאות - "לא מקובל". לדבריהם, "אין סיבה שיידרש קונצנזוס כזה במינוי של שופט תעבורה למשל. זה יתקע את כל המערכת וזה מיותר". לגבי הערכאות הגבוהות, במחנה הממלכתי נתנו את הסכמתם להסדר הזה, אך בתנאי שהוא חלק מהסכם כללי - שכולל הקפאה מוחלטת של כל החקיקה למשך שנה וחצי.
3 צפייה בגלריה
גלי בהרב-מיארה
גלי בהרב-מיארה
במחנה הממלכתי דורשים להכניס למתווה סעיף הגנה על היועמ"שית
(צילום: נחום סגל )
במפלגה התייחסו גם לסערות סביב היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, והתעקשו כפי שנחשף לראשונה ב-ynet, להעביר סעיף מיוחד שנוגע למתן הגנה על היועמ"שית - שישמור על סמכויותיה וימנע את פיטוריה. הסעיף יביא לכך שלא תשונה כל חקיקה או הסדר קיים, שמסדיר את הסמכויות והמבנה הארגוני של משרד היועץ המשפטי לממשלה, או הסדר הקובע את דרכי מינוי והפסקת הכהונה של היועמ"שית ופרקליט המדינה. בתוך כך, יו"ר המפלגה בני גנץ יקיים הערב בשעה 20:00 הצהרה לתקשורת ויתייחס לראשונה למתווה ההסכמות של הנשיא.
הרוחות במפלגת הליכוד סוערות לאחר פרסום המתווה, ובכירים במפלגה טענו כי "מדובר במתווה כניעה מביש". לדבריהם, האופציה של הקפאת החקיקה באופן חד-צדדי וחישוב מסלול מחדש ללא האופוזיציה - היא אפשרות עדיפה בתנאים הנוכחיים. גורמים פוליטיים מעריכים בשלב זה כי "התרחיש הסביר ביותר הוא שנתניהו יפעל ללא הסכמות מצד האופוזיציה". בשעות הקרובות - ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס פגישה בנוגע למתווה הפשרה.

הרצוג התייחס הבוקר למתווה הפשרה, ואמר במהלך מפגש עם חברי הקהילה היהודית באוסטריה כי "ישנם רגעים במשברים מהסוג הזה, שמנהיגות נדרשת כדי לנצל את ההזדמנות הנדירה כדי להושיט יד ולהגיע להסכמות - זה אחד הרגעים האלה". לדבריו, "אנחנו כבר תשעה חודשים נמצאים במשבר עמוק שמשפיע בצורה דרמטית על החיים שלנו, על ביטחוננו, על כלכלתנו, על החברה שלנו ועל ההתנהגות האנושית שלנו. די, נמאס.
"יש צורך להתכנס להבנות רחבות - וזה אפשרי", המשיך הנשיא. "אני קורא למנהיגים לגלות אחריות, להביט למציאות בעיניים, להושיט יד, להתאמץ, להתכנס לעשות כל מאמץ - ולנסות להגיע להסכמה רחבה כדי שהמשבר הזה יחלוף מן העולם ונוכל לחזור לוויכוחים, עימותים ודיונים על הסוגיות האחרות שמעסיקות את החברה הישראלית - חלקן ותיקות וחלקן חדשות כמקובל בכל דמוקרטיה".
על השיחות בבית הנשיא וניסיונותיו הקודמים להשיג הסכמות בין הצדדים, אמר הרצוג כי "כל מה שאני עושה בשבועות האחרונים נועד לשמור על הדמוקרטיה הישראלית, להגן עליה, אבל גם ליצור מנגנון רחב יותר של הבנות ואיזונים בין רשויות השלטון השונות - זה אפשרי וזה מחייב אחריות".