4 צפייה בגלריה
לוין, הרצוג ונתניהו
לוין, הרצוג ונתניהו
לוין, הרצוג ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, יריב כץ, רויטרס)
שר המשפטים יריב לוין אמר הבוקר (שלישי) בריאיון לרדיו "קול ברמה" כי "אי אפשר להסכים להצעת הפשרה החדשה" שגיבש נשיא המדינה יצחק הרצוג - במסגרת השיחות הלא-ישירות בין נציגי הליכוד לנציגי המחנה הממלכתי. "היא לא משנה את הדבר הבסיסי הנדרש בשינוי בוועדה לבחירת שופטים", הסביר לוין, שלא היה מעורב ביוזמה לפשרה - אך ידע עליה מבעוד מועד.
אמש הודה גורם בכיר בקואליציה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "נתן לנשיא אור ירוק להמשיך ולתווך - בתנאי שישיג את הסכמת האופוזיציה". הוא הוסיף כי לוין יסכים להקפאה של החקיקה למשך שנה וחצי, אחד מסעיפי המתווה, רק בתנאי שיוסכם על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים - דבר שצפוי להיתקל בהתנגדות של יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ויתר נציגי האופוזיציה, בראשם ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שכלל לא מעורב במגעים.
במקביל, נתניהו ביקש מהרצוג לפרסם את המתווה שלו לציבור - אולם נתקל בסירוב. הנשיא הרצוג אמר כי לא יסכים לפרסם את המתווה כל עוד לא יקבל הסכמה של האופוזיציה אליו.
4 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
"זו לא פשרה, אלא כניעה. הציבור שלנו מאוכזב". ח"כ סוכות
( צילום: שלו שלום)
גם ח"כ צבי סוכות מהציונות הדתית יצא נגד המתווה: "לאורך כל הזמן היינו בעד הסכמות ופשרות, אבל מה שהוצע זו לא פשרה - אלא כניעה", אמר בריאיון ל-ynet Live. הוא הוסיף כי "זה פשוט להגיד אנחנו מוותרים על הרפורמה, ואנחנו לא יכולים להסכים לזה. הציבור שלנו מאוכזב. אנחנו רוצים להחזיר את האיזון לבג"ץ, ולא מוכנים שהוא יהיה מעל הכנסת. אנחנו לא צריכים בייביסיטר".
על דברי גורם בכיר ולפיהם ההתגמשות הפתאומית של נתניהו נוגעת לחזית עם סעודיה, אמר סוכות: "הסכם עם סעודיה הוא מבורך - אבל לא במחיר של פגיעה במדינת ישראל. גם נתניהו הבין שהסיפור הזה הוא לא פשרה, אלא כניעה". לדבריו, "אנחנו לא נתמוך במתווה של כניעה, ואנחנו חושבים שצריך להגיע לפחות לסיפור של הוועדה לבחירת שופטים.

"בשיחות בבית הנשיא היו דברים שהיינו מוכנים לחתום עליהם, אבל האופוזיציה הייתה שבויה בידיים של המחאה והחליטה לפוצץ הכול", המשיך סוכות. "האופוזיציה שורפת את המדינה, ולא מוכנה לבוא ולדבר".
ח"כ ניסים ואטורי מהליכוד טען בריאיון ל-ynet Live כי המתווה "לא עשוי, וזה ספין שיצא". לדבריו, "יש רצון להידברות, אבל אין רצון לכניעה מוחלטת. זו לא פשרה זו כניעה, ותמיד אנחנו מהצד שצריך להתקפל". הוא הוסיף כי "האופוזיציה פוחדת מהמפגינים, והיו מאחורי הקלעים הסכמות יותר גדולות ממה שיש עכשיו, אבל אנשים התקפלו בגלל החשש מהמחאה".
4 צפייה בגלריה
חצאים גלעד קריב נעמה לזימי
חצאים גלעד קריב נעמה לזימי
קריב: "פשרה? הכול ספין של נתניהו שמחולל הרס"; לזימי: "המדינה הולכת לאבדון, לא נתמוך בהסכם"
(צילום: הדר יואביאן, מוטי קמחי, מייק יודין)

גם באופוזיציה נשמעו קולות נגד המתווה, וח"כ נעמה לזימי מהעבודה אמרה בריאיון ל-ynet Live כי "זו לא הצעת פשרה. שנינו אומרים אותו הדבר, רק בצורה הפוכה. אני הייתי בעד השיחות בבית הנשיא, אבל יש לנו עסק עם אנשים שהם לא דוברי אמת, ויש סימן שאלה גדול על האנשים שיושבים בממשלה הזאת". לדבריה, "באקלים אחר היה אפשר לדון בסוגיות האלה, אבל המצב לא שם. לכולנו ברור שזה מטורלל, אבל יש כאן אנשים לא כשירים שרוצים לקבל משהו בשביל אגו וכבוד - והמדינה הזו הולכת לאבדון. בשורה התחתונה - לא נתמוך בהסכם כזה. אני רוצה שהמצב ייפתר מתוך אחריות לאומית".
ח"כ גלעד קריב, ממפלגתה של לזימי, טען כי מדובר בספין, ויצא נגד מתווה הפשרה בריאיון ב-ynet Live: "אני למדתי שמה שמריח כמו ספין ומתנהג כמו ספין - הוא ספין. לא מקובלת עלי דחייה של שנה וחצי בחקיקה, לתת לנתניהו שקט תעשייתי ל-18 חודשים ונחזור בדיוק לאותה נקודה?". הוא הוסיף כי "הם אומרים שלא משנים את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, אבל יוצרים מצב שלוין יכול לעצור מינוי שופטים. אני לא מתייחס לפעולתו של נשיא המדינה כי מקובל עליי שאחד התפקידים של נשיא הוא לחתור לקונצנזוס. הנשיא יעשה את תפקידו.
"מי שמחולל את ההרס זה ראש הממשלה והוא מלך מלכי המלכים שאחראי להרס הזה, יחד עם מלאכי החבלה לוין ורוטמן", המשיך קריב. "הפשרה הזו זה ספין של נתניהו, הוא מצליח בכל רגע נתון לפלג את האופוזיציה. את מפלגת העבודה לא עדכנו בנושא, לא זוכר ישיבה של ראשי האופוזיציה שהסמיכו מישהו, הדיון מתקיים עם גורמים מסוימים באופוזיציה".

ח"כ רם בן ברק מיש עתיד הסכים עם קריב וואטורי כי מדובר בספין, ואמר כי "ברור לגמרי שמדובר בספין שאין מאחוריו שום דבר, עובדה שכולם מתנערים מזה הבוקר. נתניהו אלוף העולם בספינים". הוא הוסיף בריאיון ל-ynet Live כי "אנחנו בעד פשרה, אבל קודם כל כינוס הכנסת, ביטול הסבירות וגניזת שאר החוקים. נתניהו לא מנהל את האירוע, אני לא מאמין לנתניהו, אני מאמין לסמוטריץ', בן גביר ולוין שהם קובעים את מדיניות הממשלה. אם הרצוג רוצה שינהל משא ומתן עם בן גביר ולוין שהם מנהלים את הסיפור. הוא מנהל שיחות עם מישהו שאיבד שליטה על הממשלה שלו".
הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון יצא גם הוא נגד מתווה הנשיא, וטען ב-ynet Live כי "הפשרה רקובה ואין כאן שום הישג". לדבריו, "מה שמעניין את הממשלה הרקובה זה לפרק את בג"ץ בגלל ההסתבכות של נתניהו בפלילים והחרדים שלא רוצים להתגייס לצבא. ועל זה לא מתפשרים". לדבריו, "יש כאן תרגיל הונאה. נתניהו עושה הכול כדי להתקבל בוושינגטון. אם הנשיא רוצה לפעול לטובת המדינה - שיקרא לגניזה של הדבר הזה. ראש הממשלה איבד את סדר העדיפויות והוא משרת רק את עצמו".