3 צפייה בגלריה
(צילום: EPA, אלכס קולומויסקי)
נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס אחר הצהריים (יום שני) לראשונה לפיצוץ השיחות בבית הנשיא, והבהיר כי בניגוד לטענות הקואליציה - לא הושגו הסכמות באף נושא. "אני ממליץ שלא לפגוע בהגינות וביושרה של התהליך", הדגיש. בינתיים, וכפי שפורסם לראשונה ב-ynet, הקואליציה מתכוונת להתחיל בהליך חקיקה חד-צדדי שכולל מתווה לצמצום עילת הסבירות שלטענתה הושגה לגביו הסכמה - וגם שינויים בוועדה לבחירת שופטים, אך בנוסח אחר מזה שאושר בעבר לקריאה שנייה ושלישית במליאה.
לדברי הרצוג, "בשיחות שהתקיימו תחת חסותי לא הועברו טיוטות מחייבות מטעם בית הנשיא למי מן הצדדים ומובן שלא הושגו הסכמות מלאות באף נושא". הוא הוסיף: "מטבע הדברים הועלו רעיונות הן בדיונים הפנימיים והן בציבור הכללי בנוגע לנושאים שעל הפרק, אך הם טרם התגבשו לכדי הבנות וסיכומים כלשהם. אני סבור שניתן להגיע להסכמות וכי גם נושאי ליבה אפשר ליישב בשיח ודרכי שלום. כך אנחנו צריכים לנהוג כלפי העתיד המשותף שלנו".

הרצוג אמר מנגד גם כי "תמיד האמנתי והיום יותר מתמיד שהידברות היא הפתרון הנכון ביותר למדינת ישראל. אני שב וקורא לגלות אחריות לאומית ולהמשיך את השיח הפורה והענייני שהתקיים בחודשים האחרונים בחסות בית הנשיא. אלו היו שיחות מעשיות, מעמיקות ורציניות שנתנו אופק אמיתי. הן הדרך הכי נכונה לעצור את הקרע והפילוג בעם".
יממה לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע שהקואליציה תוביל "צעדים מעשיים לקידום השינויים במערכת המשפט" כבר השבוע, לוח הזמנים מתחיל להתבהר. באופוזיציה הכחישו שהגיעו להסכמות בבית הנשיא - אך בקואליציה אומרים כאמור שמתווה סולברג לצמצום עילת הסבירות בבג"ץ הוסכם בשיחות, ומתכוונים להתחיל קדמו בוועדת החוקה כבר ביום רביעי הקרוב. גלולת ההמתקה - משיכת הצעת החוק לשינויים בוועדה לבחירת שופטים בחזרה לוועדת החוקה, לצורך תיקונים שבמסגרתם אף צד לא ייהנה מרוב בוועדה.
חברי ועדת החוקה של הכנסת בראשות ח"כ שמחה רוטמן הוזמנו לדיון בעניין תיקון עילת הסבירות בחוק יסוד השפיטה ביום רביעי בשעה 09:00. בזימון היה כתוב "ציון במשפט תפדה - מחזירים את הצדק למערכת המשפט" - הציטוט שרוטמן היה נוהג להגיד בפתח כל ישיבה שעסקה במהפכה בכנס הכנסת הקודם. לפי הנוסח שהוצג בפני חברי הוועדה, "מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון, לא ידון ולא ייתן צו נגד הממשלה, ראש הממשלה, שר משריה או נבחר ציבור אחר כפי שייקבע בחוק - בעניין סבירות החלטתם". למעשה, קובע הנוסח כי החלטותיהן של נבחרי ציבור יהיו חסינות מפני דיון בבג"ץ בטענה לאי סבירות.

רוטמן אמר כי "ההצעה לתיקון עילת הסבירות, שהונחה על שולחן ועדת החוקה, עולה בקנה אחד עם הצעותיו של השופט סולברג ועם מצע הבחירות של רבים באופוזיציה ובראשם גדעון סער. אני קורא לחברי הוועדה לנהל דיון מכובד ורציני, כדי לקדם את התיקון שכולנו מאמינים בנחיצותו".
בעניין הוועדה לבחירת שופטים, אחת האפשרויות שנבחנת כעת היא שהיא תורכב מחמישה נציגי קואליציה, חמישה נציגי אופוזיציה ושופט בדימוס שאותו ימנה שר המשפטים. ההחלטה למשוך ולשנות את הצעת החוק המקורית - שכבר הייתה מוכנה לקריאה שנייה ושלישית במליאה - התקבלה אחרי שנתניהו סירב לקדם שינויים דרמטיים בוועדה לבחירת שופטים, מחשש שיצית מחאה חריפה.

קרב הגרסאות בין הקואליציה לאופוזיציה

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בצהריים כי "הסיבה היחידה שנתניהו חוזר לחקיקה היא שהוא איבד שליטה על הקואליציה, איבד שליטה על חבורת יריב לוין". לדבריו, "אנחנו לא נשב בבית הנשיא רק כדי שנתניהו יוכל להתראיין ב-CNN ולטעון שיש הידברות בזמן שיריב לוין מעביר חוקים שיהרסו את הדמוקרטיה שלנו".

לדברי לפיד, ההשלכות של החזרת המהפכה המשפטית לשולחן על ידי נתניהו "ברורות". "השיחות יסתיימו, הכאוס יחזור. הכלכלה תחזור להתרסק, המחירים יעלו והביטחון הלאומי ייפגע בתקופה קריטית. נתניהו טען אתמול שהיו הסכמות בבית הנשיא על עילת הסבירות ועל היועצים המשפטיים. זה לא נכון. זה לא היה, זה לא נברא, זה שקר".
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ התייחס עוד קודם לכן להצהרת נתניהו ואמר כי מדובר ב"צעד הרסני". לדבריו, "לנתניהו היו שתי ברירות: להקים את הוועדה לבחירת שופטים כפי שסוכם, להמשיך בהידברות ולחתור להסכמות שימנעו כאן אסון. הברירה השנייה היא להיכנע לקיצוניים, לבחור באינטרס הפוליטי הצר שלו על פני מדינת ישראל ולהביא לפיצוץ השיחות. נתניהו, לצערי, בחר באפשרות השנייה".
3 צפייה בגלריה
ועדת החינוך התרבות והספורט
ועדת החינוך התרבות והספורט
"לא הושגו הסכמות בבית הנשיא". ח"כ אלקין
(צילום: שלו שלום)
גנץ ביקר את נתניהו בחריפות: "חקיקה חד-צדדית תהפוך להתנתקות חד-צדדית של נתניהו מהעם. התנתקות שתסתיים בכישלון". שר הביטחון לשעבר טען כי "נתניהו יודע שאין למהלך הזה רוב בעם. כבר היינו שם, על סף התהום, על סף מלחמת אחים. אני קורא לנתניהו לא להיות זה שזורק את הגפרור ביער".
לעומת גנץ ולפיד, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' טען כי היו הסכמות בבית הנשיא - והודיע שיו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן הונחה לקדם את צמצום הסבירות במתווה שמכונה "סבירות סולברג". לדברי סמוטריץ', "בנושא הזה היו הסכמות בבית הנשיא - וגם האופוזיציה מבינה שהתיקון הזה הכרחי". השופט סולברג, שנחשב לשמרן, קרא בעבר לצמצם את עילת הסבירות כדי לשמר את עקרון הפרדת הרשויות, כך שהרשות השופטת לא תזלוג בעבודתה לזו של הרשות המבצעת.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"הטענה שלא הושגו הסכמות - שקר וכזב". ח"כ שטרית
(צילום: יואב דודקביץ')
ח"כ זאב אלקין מהמחנה הממלכתי אמר היום (שני) בריאיון ל-ynet radio כי "לא היו הסכמות בבית הנשיא". לדבריו, "זה נכון שהיו נושאים שבהם אפשר היה להגיע להסכמות, ולכן זה עוד יותר מקומם שנתניהו, למרות היכולת הזאת להגיע להסכמות, רק בגלל הלחץ של סמוטריץ' ובן גביר ולוין למעשה סופית שם פס על השיחות והולך למסלול החד צדדי. בנושא של עילת הסבירות, האם היה אפשר להגיע להסכמות? אולי. לא הגיעו עדיין".
מנגד, ח"כ קטי שטרית מהליכוד אמרה ל-ynet radio שאכן הושגו הסכמות. "מה שלפיד וגנץ אומרים זה שקר וכזב. אני ישבתי בשיחות, ואני יכולה להגיד שהן התנהלו בצורה מאוד עניינית, מאוד מקצועית, בניחותא, לא בצעקות, לא באיומים ולא שום דבר. יש פער עצום מאוד בין מה שהיה בשיחות לבין מה שנאמר בחוץ. ההסכמות היו לגבי היועמ"שים, להקציב להם את התקופה של הכהונה שלהם, שהיועמ"ש ידע שהוא עוסק בנושא החוק ולא בנושא המדיניות, ושאם יועמ"ש לא מתפקד בצורה מקצועית אפשר יהיה להזיז אותו מתפקידו".
גם ח"כ טלי גוטליב מהליכוד התראיינה ל-ynet radio והתייחסה לדבריו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק, שאמר כי הוא בעד לצמצם את עילת הסיבות בהחלטות מרכזיות של הממשלה. לדבריה, "אהרן ברק הוא 'השליט הנסתר', ככה אני מגדירה אותו, עומק של דיפ סטייט. האדון מנהל את מדינת ישראל ומנהל גם את הימין, זה הכול. בתוך שורות הקואליציה יש בוגדים שהצביעו לנציגת אופוזיציה כדי להוכיח שאין סיכוי לרפורמה".
שרון כידון וישי שנרב השתתפו בהכנת הכתבה
ה