3 צפייה בגלריה
ביג רוני אלשיך nso משטרה
ביג רוני אלשיך nso משטרה
משוכנע שהמעקב הכרחי. רוני אלשיך
(צילום: עמית שאבי)
מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך, שעומד בלב פרשת הריגול המשטרתי אחרי אזרחים, חשף בשיחה עם מקורביו זמן קצר לאחר תחקיר כלכליסט את הצד שלו - ודחה מכל וכל את הטענות על שימוש לא תקין בתוכנות הריגול.
"אין מצב שמישהו יכול לעשות איזושהי פעולה בלי אישור", הסביר אלשיך. "פותחים צו, כל הלוגים (תיעוד הפעולות, א"ש) נשמרים: מי השתמש בזה, מה ההרשאות שלו? רק במקרה של סכנת חיים, כמו רוצחים או מישהו שאנחנו במרדף אחריו, אפשר לומר לשופט בדיעבד שהייתה סכנת חיים ושהותקן פיקוח (האזנה)".

סערת הריגול המשטרתי - כתבות נוספות

את הפרסומים והדיונים בכלי התקשורת כינה המפכ"ל לשעבר "הכי שטחיים שיש", וטען כי "כדי לתפוס פדופילים ורוצחים צריך מערכות טכנולוגיות מתוחכמות. גם רוצחים, פדופילים וראשי ארגוני פשיעה הם אזרחים ישראלים, וזה עוד כלי אחד ממיליון הכלים שיש למשטרה". אלשיך משוכנע שהמדינה מחויבת להפעיל את אותם כלים עוצמתיים נגדם. "רק משטרת ישראל משתמשת? גם המשטרה בגרמניה, בהולנד, בצרפת ובמדינות אחרות משתמשת בכלים כאלה נגד אזרחים. מה, כשרוצים לתפוס ראש ארגון פשיעה שמכיר את כל הטכנולוגיות, הולכים לקו הטלפון של בזק?".


על הטענות בעניין האישורים הגורפים של בתי המשפט לצווי המעקב של המשטרה אמר אלשיך כי "את השופט לא מעניין הכלי - אלא מה אתה הולך לקחת. מה אכפת לו אם הבאתי איכון מהרשת הסלולרית או מה-GPS של אפליקציה כזאת או אחרת. גם אז, זה לא אישור גורף אלא אישור סופר ממוקד שחייב להיות כתוב בתוך הצו", הוא אמר. על המעקב החודרני אמר אלשיך כי "זה שהכלי הזה יודע לעשות הכול חוץ מילדים וצ'יפס, זה לא אומר שמותר לך לעשות עם זה משהו. אין חיה כזאת. בסוף זאת חדירה לפרטיות בכל מקרה, לכן מה זה משנה אם התחברת למסך שליד המיטה, הדבקת לו מצלמה לתקרה, או שעקבת דרך הטלפון. אם בסוף שמעת מה קורה בחדרי המיטות - זאת חדירה לפרטיות, פחות משנה הטכנולוגיה".
3 צפייה בגלריה
NSO , מני יצחקי, אלשיך, גדי סיסו, שבתאי
NSO , מני יצחקי, אלשיך, גדי סיסו, שבתאי
בכירי המשטרה שחייבים לספק תשובות לציבור
(צילום: רויטרס, אלעד גרשגורן, אלי סניור, עמית שאבי, עידו ארז )
אלשיך התייחס גם לטענה שהטכנולוגיה המתקדמת הופעלה גם בתיקים על אישי ציבור, וגלגל את האחריות על היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט. "המערכות נבנו ככה שאי אפשר לתחמן אותן. אם אני רוצה לפקח על איש ציבור, בשביל זה אני צריך ללכת ליועמ"ש ולאשר אצלו את את הבקשה שאגיש לשופט בשביל הצו. הוא יכול לבלום את המהלך עוד לפני שאני מגיע בכלל לבקש צו מהשופט".
על הפרסומים בעניין הפעלת תוכנת הריגול בתיק החקירה של דוד ביטן, אמר אלשיך למקורביו שהוא לא יודע באיזו תוכנה השתמשו, אך הוא יודע מי השופט שאישר את הצו המדובר. "הכול שם הועבר ליועץ המשפטי לממשלה ובסופו של דבר הגבילו אותנו מאוד", הודה אלשיך. "בתרחיש אחר, כשאני מפקח על רוצחים מארגון פשיעה, ובתוך ההאזנות החוקרים שומע דברים שלא נכללים בצו, אתה עוצר מיד - חוזר לשופט ומספר לו. השופט מפנה לגורם טכני שלא קשור לחקירה, הוא מתמלל את כל החומר, והשופט יסמן מה הוא מאשר להוסיף לעמוד החקירה", טען המפכ"ל לשעבר. "רמת השליטה היא מטורפת, וכל סטייה מרימה דגל שחור".
ואפרופו דגלים שחורים, אלשיך טען כי הוא "לא מאמין ששופט מחוזי היה מאשר להאזין למפגיני בלפור בשום תרחיש, אלא אם כן מפגין מגיע עם קלצ'ניקוב להפגנה. זה נראה לי מופרע בעליל".
הוא הוסיף כי "צריך להזכיר שהטכנולוגיה הזאת באה למשטרה לפני תקופתי. אמנם באתי משב"כ, אבל בסוף אתה מתמודד עם עבריינים שיודעים להפעיל טכנולוגיות ואמצעים שכל העולם מנסה להתמודד איתם. אנשים אולי יופתעו - אבל העבריינים מתוחכמים פי שלוש מהטרוריסטים" .
ועדיין, אלשיך לא נשמע כמי שחושש להשתמש בכלי הריגול. "מידע זה כוח", אמר למקורביו. "אני לא זוכר שבתקופתי מישהו בלי הרשאה חדר למידע או שלקח מידע בלי אישור. הכלים האלה הובילו לפענוח של מקרי רצח, והדו"חות האלה הולכים ליועץ המשפטי לממשלה שצוותו עורך את הביקורת".