כוננות שיא בישראל בצל דיווחים על אופי הנקמה האיראנית לחיסול בדמשק, בטהרן נהנים מההמתנה המתישה - ובארה"ב מעבירים למזרח התיכון יכולות צבאיות חדשות כדי לחזק את ההרתעה מול איראן ושלוחיה באזור. ראש הממשלה בנימין נתניהו וחברי קבינט המלחמה התכנסו לדיון בן שלוש שעות בהיערכות לנקמת טהרן, שעלולה לפי הדיווחים להתרחש כבר בתוך שעות או מחר, ובמקביל ארה"ב ממשיכה בגיבוי בצל החשש מהסלמה שעלולה לבוא בעקבותיה.
3 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, בהערכת מצב על מוכנות צה״ל
הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, בהערכת מצב על מוכנות צה״ל
הרמטכ"ל והגנרל האמריקני מייקל קורילה
(צילום: דובר צה"ל )

גם הרמטכ"ל הרצי הלוי קיים היום "הערכת מצב מקיפה על מוכנות צה"ל לכלל התרחישים", ומסר בסיומה: "צה"ל ערוך חזק מאוד בהתקפה ובהגנה מול כל איום. אנחנו במלחמה ומצויים במוכנות גבוהה מזה כחצי שנה. צה"ל ממשיך לעקוב בדריכות אחר הנעשה באיראן ובזירות השונות, תוך היערכות מתמדת להתמודדות עם איומים קיימים ופוטנציאליים בתיאום עם צבא ארצות הברית. כוחותינו ערוכים ומוכנים בכל עת ומול כל תרחיש".
דובר צה"ל דניאל הגרי ערך בהמשך הערב מסיבת עיתונאים חריגה בערב שבת, ושב על קריאתו לציבור להימנע מבהלה. הגרי הדגיש כי אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף, אך ביקש מהישראלים "לגלות ערנות בימים הקרובים". לדבריו, צה"ל יעדכן כשיהיה צורך: "זה יכול לקחת עוד ימים - ואנחנו נדע לעשות את זה באופן מהיר, באופן מתפרץ שיידרש", אמר על ההתרעות שיועברו לציבור, במידת הצורך.

הגרי שיגר מסר מאיים לאיראן, על רקע הפרסום הבוקר ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" שצה"ל והמוסד אישרו תוכניות לתקיפה באיראן - אם התקיפה תתבצע משטחה. "ההגנה שלנו ערוכה ויודעת להתמודד עם כל איום בנפרד, לצד ההגנה אנחנו גם במוכנות להתקפה - עם מגוון יכולות ונדע לפעול על מנת להגן על אזרחי מדינת ישראל". לדבריו, "ההתנהלות של איראן לאורך כל המלחמה מסלימה את המצב במזה"ת ומערערת את היציבות הביטחונית. אנחנו נדע לפעול בכל מקום בו נדרש".
מוקדם יותר, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי אמר כי ארה"ב עוקבת אחר המצב "מקרוב מאוד מאוד". לדבריו, "אנחנו נעשה הכול כדי לשמור על ביטחונה של ישראל. האיום אמיתי. הפוקוס שלנו הוא להבטיח שלישראל יש כל מה שצריך ושהיא מסוגלת להגן על עצמה". הוא התחמק כשנשאל אם ארה"ב תתערב ישירות, אך אמר כי הנשיא ג'ו ביידן "הבהיר לצוות הביטחוני שלו שאנחנו ניקח ברצינות את המחויבות שלנו להגנה על ישראל". קירבי ציין כי ביידן מקבל כמה פעמים ביום עדכונים על המצב המתפתח.
3 צפייה בגלריה
טהרן איראן שלט חוצות
טהרן איראן שלט חוצות
באיראן ממשיכים לאיים, ובשלט חוצות בטהרן צויר מגן דוד עם הכיתוב בעברית: "מקלט"
(צילום: EPA/ABEDIN TAHERKENAREH)
3 צפייה בגלריה
הטקס בטהרן שבו התפללו חמינאי ובכירי משטר האייתוללות מעל ארונות הבכירים שחוסלו
הטקס בטהרן שבו התפללו חמינאי ובכירי משטר האייתוללות מעל ארונות הבכירים שחוסלו
חמינאי מתפלל מעל ארונות הבכירים שחוסלו בדמשק, בשבוע שעבר
(צילום: KHAMENEI.IR / AFP)
קירבי הוסיף כי ארה"ב ביצעה הצבה מחדש של הכוחות שלה באזור בעקבות האיום האיראני, אך סירב לפרט. בהמשך דיווחה רשת CNN על תגבור כוחות ארה"ב במזה"ת, וגורם ביטחוני הסביר כי המטרה היא להגביר את ההרתעה האזורית וגם לספק הגנה טובה יותר על הכוחות האמריקניים. גם ברשת "אל-ג'זירה" צוטט בכיר אמריקני שאמר כי ארה"ב מעבירה לאזור יכולות צבאיות נוספות. "המידע המודיעיני שלנו מצביע על אפשרות גבוהה של תקיפה איראנית נגד ישראל בסוף השבוע", ציין - אך הדגיש כי טרם ברור אם התקיפה תקרה כבר הערב.
דבריו הגיעו לאחר שב-CBS דווח בצהריים שהתגובה האיראנית - לחיסול בשבוע שעבר בכיר כוח קודס חסן מהדווי בדמשק - עלולה להתרחש בתוך שעות. רשת החדשות האמריקנית פירטה את מה שכינתה "התרחיש החמור ביותר" - שלפי שני גורמים אמריקניים עלול לכלול ירי של עשרות טילים ויותר מ-100 כטב"מים לעבר מטרות צבאיות בתוך ישראל. הגורמים העריכו כי לישראל יהיה "מאתגר" להתמודד מול מתקפה שכזו. לצד זאת, נכתב כי האמריקנים לא שוללים שאיראן תבצע מתקפה בסדר גדול קטן בהרבה, כדי להימנע מהסלמה דרמטית.
בישראל, יודגש, הזהירו שמתקפה ישירה משטח איראן תחייב "תגובה הולמת" - לפי שר החוץ ישראל כ"ץ תגובה שכזו תהיה ישירה נגד איראן - אבל אתמול הופצו גם דיווחים שלפיהם איראן אותתה כי תגיב באופן שימנע הסלמה משמעותית. במקביל להצהרות מארה"ב, שר הביטחון יואב גלנט נועד היום עם מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב (CENTCOM), הגנרל מייקל קורילה, בבסיס חצור של חיל האוויר. "אנחנו ערוכים בהגנה, גם על הקרקע וגם באוויר, בשיתופי פעולה הדוקים עם שכנות וידידות על מנת למנוע פגיעה בישראל, ואנו נדע כיצד להגיב", אמר גלנט אחרי המפגש.

גלנט והגנרל האמריקני דנו בהיערכות למתקפה איראנית נגד ישראל שעלולה להוביל להסלמה אזורית. "דנו בשיתוף הפעולה ההדוק בין ארה"ב לישראל, בין הצבאות ובין המערכים הביטחוניים. האויבים שלנו חושבים שהם יפצלו בין ישראל לבין ארה"ב, אבל להיפך - הם מחברים בינינו ומחזקים את הקשר בינינו. אנו ניצבים כתף לכתף במאבק שלנו", אמר גלנט - כשברקע דיווח הבוקר על כעס אמריקני כיוון שישראל לא הודיעה מראש לוושינגטון על החיסול שמיוחס לה בדמשק. לדבריו, "אני משוכנע שהעולם מבין היטב מי זו איראן, אותו גוף טרוריסטי שמניע פיגועים ברחבי המזרח התיכון, מממן את חמאס, חיזבאללה וכוחות אחרים - ועכשיו מאיים על מדינת ישראל".
הדיון שכינס נתניהו נמשך כאמור שלוש שעות, ובמקביל ערך מנכ"ל משרדו יוסי שלי תדרוך לכל המנכ"לים של משרדי הממשלה - לצורך היערכות לתרחישים שונים בפן האזרחי. המנכ"לים הונחו להיות ערניים וזמינים ולהקשיב לאמצעי התקשורת. המסר שהועבר בשיחה הוא שאין ודאות לתקיפה, אבל שהאיומים קיימים וממשיים - ולכן יש להתכונן לכל האפשרויות.
במקביל, בבתי החולים ברחבי הארץ קיבלו הודעה שבה נכתב כי צוותים שהוגדרו מראש יצטרכו להיות בבית החולים בזמן קריאה.
החשש מתגובת איראן והשלכותיה מביא כעת שלל מדינות להמליץ לאזרחיהן להימנע מהגעה לאזור. שר החוץ של צרפת סטפן סז'ורנה המליץ לצרפתים להימנע כליל מהגעה לישראל - וגם לאיראן, ללבנון ולשטחים. בנוסף קרא סז'ורנה לחזרת בני המשפחות של הדיפלומטים הצרפתים המוצבים מאיראן. בהמשך פרסמה גם הודו אזהרת מסע לאיראן ולישראל, ופולין הזהירה את אזרחיה מהגעה לישראל ולבנון.
זאת לאחר שארה"ב כבר פרסמה אמש הודעה חריגה לעובדיה בארץ - ואסרה עליהם לשהות מחוץ לאזורי המרכז, ירושלים ובאר שבע מטעמי "יתר זהירות". הדובר קירבי נשאל בתדרוך בבית הלבן על הההודעה החריגה, ואמר רק: "אני חושב שדי ברור מה האיום כעת בישראל ומאיפה הוא מגיע".
אינפו איראן נגד ישראל - נתונים מעודכן
באיראן, בינתיים, נראה שנהנים מההמתנה מורטת העצבים בישראל לנקמה שאותה הם מבטיחים. בתקשורת ברפובליקה האיסלאמית ציטטו את התקשורת הישראלית וכתבו: "איום התגובה האיראנית שיתק את ישראל מפחד". בימים האחרונים בכירים באיראן איימו בלי הפסקה על התגובה האפשרית, כאשר יחד עם זאת אתרים שונים במדינה פרסמו תמונות וסרטוני הפחדה. כל אלה נשארו עדיין בגדר איומים.
במסגרת ההפחדה פורסמה בימים האחרונים תמונה ערוכה של מנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי, מנאומו במסגרת תפילת עיד אל-פיטר כשהוא אוחז ברובה צלפים על הבמה. באותו נאום אמר: "ישראל עשתה טעות כשתקפה את הקונסוליה האיראנית בסוריה. הקונסוליות הן חלק מהאדמות של המדינות הקשורות אליהן וזה כאילו תקפו את אדמתנו. ישראל עשתה טעות והיא תשלם על כך".
אבל ההמתנה הארוכה מעידה גם על העובדה שאיראן מתלבטת כנראה בנוגע לאופי התגובה שלה. פרשננו רון בן ישי כבר דיווח על הסימנים המעידים שטהרן דחתה למעשה את המכה שתכננה, ולפי הדיווחים השונים חמינאי טרם קיבל החלטה סופית. אתמול גם טענו גורמים איראניים שצוטטו בסוכנות רויטרס כי התגובה תיעשה באופן מבוקר, כדי למנוע הסלמה משמעותית.
אינפו אינפוגרפיקה ארבע שכבות הגנה אווירית איום איראני איראן מלחמת מלחמה חרבות ברזל כיפת ברזל קלע דוד חץ 2 3
ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח היום, מפי גורמים בסוריה ובמשמרות המהפכה, כי התוכניות כוללות גם אפשרות של מתקפות מהשלוחים האיראניים בסוריה ובעיראק, שלהם העבירה איראן כטב"מים מהמחסנים בימים האחרונים. איראן והשלוחים עשויים לתקוף את רמת הגולן או אפילו את אזור רצועת עזה - במטרה להימנע ממתקפה על שטח ישראל כפי שהוא מוכר בעולם. אפשרות נוספת היא מתקפה על שגרירות ישראלית בכלל, ועל שגרירות במדינה ערבית בפרט, כדי להראות שיש מחיר ליחסים עם ישראל.