העיירה שבמוקד הפרויקט האיראני להשפעה מטהרן ועד הים התיכון: מבריחים, אנשי מיליציות, שכירי חרב וצבאות של שלוש מדינות נאבקים כולם על השליטה באל-בוכמאל, עיירה קטנה במזרח סוריה, ליד גבול עיראק. בכתבה נרחבת ב"אובזרבר" הבריטי ציירו תושבים מקומיים ולוחמים כורדים את אחד משדות הקרב המרכזיים במזרח התיכון כעת, שגם אתמול דווח על תקיפה בו.
אתמול בבוקר דיווח מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם כי ארבעה פעילי המיליציות הכפופות לאיראן נהרגו בתקיפה אווירית שבוצעה באזור כמה שעות לפני כן. התקיפה, לפי הארגון המזוהה עם האופוזיציה הסורית, בוצעה באמצעות כטב"מ שזהותו אינה ידועה, ויעדיה היו עמדות ומוצבים של המיליציות. ערוץ הטלוויזיה האיראני בשפה הערבית "אל-עאלם" דיווח כי ארצות הברית אחראית לתקיפה, אם כי אין לכך אימות ממקור נוסף.

1 צפייה בגלריה
מעבר הגבול אל-בוכמאל
מעבר הגבול אל-בוכמאל
אל-בוכמאל על המפה
זו הייתה רק התקיפה האווירית האחרונה ברצף של תקיפות אוויריות באזור אל-בוכמאל, שלרוב מיוחסות לארצות הברית ולישראל. עיירת הגבול הזו הפכה לאחת הנקודות האסטרטגית ביותר במזרח התיכון, ולמי שיחזיק במעבר הגבול וישלוט בעיירה עצמה צפויה השפעה דרמטית על הנעשה בשני צדי נהר הפרת. "לכן אנחנו כאן", אמר לוחם כורדי. "על האדמה שמולנו יילחמו למשך שנים".
באוגוסט האחרון הכורדים התעוררו לפיצוצים עזים באזור. "שמענו את המטוסים, אבל הם לא היו שם לזמן רב", אמר לוחם כורדי אחר. "אחר כך הבנו שהם היו ישראלים. ההפצצות שלהם שונות מאלו של האמריקנים".
בשלוש השנים האחרונות תקיפות אוויריות הפכו לשגרה באל-בוכמאל ובאל-קאים, העיירה הסמוכה שנמצאת בשטח עיראק. היעדים של רבות מהתקיפות הן המיליציות הפרו-איראניות, שמשתמשות בעיירה להעברת נשק וכספים מעיראק לסוריה. אל-בוכמאל הפכה למוקד המרכזי לפרויקט האיראני להבטחת קשת השפעה מעיראק, דרך סוריה ועד לים התיכון - למעשה הדרך האיראנית אל הים.

השגת גישה כזו לים הייתה מטרה אסטרטגית של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה שחוסל בתחילת 2020 במתקפה אווירית אמריקנית בבגדד. הניסיון האיראני להבטיח מסדרון לים התיכון פורסם כבר לפני חמש שנים, ומאז האיראנים הגבירו את מאמציהם, במיוחד אחרי חיסול סולימאני. "ההפצצות כאן הפכו לשגרה", אמר קצין כורדי. "הן קצרות וגורמות לרוב נזק רב. מי שעושה את זה יודע במה הוא רוצה לפגוע".
ב-8 באוקטובר נפצעו חמישה במתקפה באזור. בתקיפה משמעותית יותר, באמצע ספטמבר, עלו שני כלי רכב באש בהפצצה אחרת, שלאחריה אמרו בארצות הברית: "לא תקפנו באזור". בינואר עשרות נהרגו במתקפה האינטנסיבית ביותר עד כה באזור, ואותה הפצצה יוחסה לישראל. "אני לא בטוח שזה מפריע לאיראנים. עדיין יש המון הברחות דרך אל-קאים, וחלק מהם חוצים את הנהר בסירות", אמר אחד הקצינים הכורדים ל"אובזרבר".
תושבים בעיירה סיפרו כי היא השתנתה מאוד מאז שדאעש הובס. "כשהשיעים הגיעו, היה חשש כבד", אמר אחד מהם. "אבל האיראנים הם לא הגרועים ביותר. המיליציה חשד אל-שעבי היא שמפחידה את כולם".
שלושה תושבים אחרים אישרו הערכה שהועלתה על ידי גורמים אירופים, ולפיה אדם שכינויו חאג' עסכר הוא דמות מרכזית באזור. הוא נחשב למנהיג גדוד 57 של גדודי חיזבאללה עיראק, מיליציה פרו-איראנית ששולטת בחלק גדול מהעיירה. "יש כאן שבטים שמכרו את העיירה לאיראן, ומכרו אותה בזול. הם עוזרים להברחות, זה לא ייגמר טוב", האשימו מקומיים.
"יש כאן בתי ספר שמלמדים בהם את ההיסטוריה הפרסית, ומנהיגים שיעים דתיים משפיעים על הקהילות כאן", הוסיפו. "הם חזקים יותר מהצבא של בשאר אסד, שעומד מנגד כשאיראן ושותפותיה עושות מה שהן רוצות".
ליעד אוסמו השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 23:57, 12.10.21