2 צפייה בגלריה
תקיפה בסוריה סוריה דמשק
תקיפה בסוריה סוריה דמשק
תקיפה בסוריה, ארכיון
(צילום: EPA)
סוכנות הידיעות הממלכתית הסורית סאנא דיווחה אמש (יום שישי) שמערכות ההגנה האוויריות הופעלו נגד "תוקפנות ישראלית" בשמי מחוז חומס שבמרכז המדינה. לפי גורם צבאי סורי, יעד התקיפה היה שדה התעופה הצבאי T-4, והיא בוצעה בשעה 21:33 באמצעות טילים שנורו מכיוון אזור א-תנף שבגבול עיראק, סוריה וירדן. "מערכות ההגנה האווירית שלנו הופעלו נגד הטילים ויירטו את רובם", טען הגורם. לאחר מכן הודה באופן נדיר כי "התקיפה גרמה לפציעתם של שישה חיילים ולנזק לרכוש".
מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווח גם הוא על התקיפה, עוד לפני הסוכנות הסורית הממלכתית. המרכז טען שפיצוצים עזים נשמעו במרכז סוריה והעריך כי מדובר בתקיפות של ישראל נגד כמה יעדים.
לרוב, התקיפות שמיוחסות לישראל בסוריה מבוצעות מלבנון - והמדינה אף מחתה על כך בפני מועצת הביטחון של האו"ם. אם הדיווח שהתקיפה בוצעה מאזור א-תנף נכון, מדובר בדבר חריג - שכן במקרה כזה ייתכן שכלי הטיס היו צריכים לעבור מעל ירדן.
2 צפייה בגלריה
איראן בסיס T4 T-4
איראן בסיס T4 T-4
הבסיס T-4 אחרי תקיפה שיוחסה לישראל באפריל 2018
שדה התעופה הצבאי T-4 כבר היווה בעבר יעד לתקיפות שיוחסו לישראל - בין היתר של מערך מל"טים איראני באפריל 2018 וביוני 2019 - וזו גם לא הפעם הראשונה שנהרגים או נפצעים בתקיפות האלה חיילים. באפריל 2018, אחרי שהותקף הבסיס ונהרגו בו 14 בני אדם, שיגרה איראן בתגובה מל"ט נפץ שחדר לשטח ישראל ויורט.
הבסיס ממוקם במרחק מאות קילומטרים מגבול ישראל, בין הערים חומס ותדמור. מלבד כוחות האוויר והקרקע של המשטר הסורי, משמרות המהפכה האיראניים עושים בו שימוש גם הן. כמו כן, בבסיס שוהה כוח אווירי קטן של צבא רוסיה. מיקומו של T-4 משחק תפקיד חשוב במערכה המזרח-תיכונית, שכן הוא נמצא במרכז הקטע הסורי של המסדרון היבשתי והאווירי מטהרן, דרך דמשק, ללבנון ולנמלי הים התיכון של סוריה. ידוע גם שמלבד אחסון מל"טים ונשק, מהבסיס הזה משמרות המהפכה מפקחים על המעברים בגבול עיראק-סוריה שבשליטתם.
מוקדם יותר אתמול מרכז המעקב הסורי דיווח כי כלי טיס לא מזוהה תקף אתרים צבאיים השייכים למיליציות האיראניות באזור אל-בוכמאל שבגבול סוריה-עיראק. לפי הדיווח שריפה פרצה במקום. עם זאת, הדיווח לא ייחס את התקיפה לגורם מסוים - ומדובר באזור שבו צבא ארצות הברית תקף פעמים רבות בעבר.

בשבוע שעבר תקפו כלי טיס בלתי מזוהים בסיס שבו פועלות מיליציות שיעיות שנתמכות על-ידי איראן בגבול עיראק-סוריה. על פי הדיווח, הבסיס שהותקף ממוקם במחוז דיר א-זור שבצפון-מזרח סוריה, מחוז שבו טהרן הרחיבה בשנה האחרונה את נוכחותה הצבאית. הגורמים הצבאיים סיפרו כי התקיפות בוצעו דרומית לעיר הסונית מיאדין, ששוכנת לאורך נהר הפרת. הנהר וסביבתו, כך ציינו, הפכו למוקד מרכזי שבו פועלות מיליציות שיעיות הנתמכות בידי איראן, בעיקר בעיראק, מאז סיכול רוב תשתיות דאעש במדינה לפני כארבע שנים. התקיפה הזו לא דווחה בתקשורת הסורית הממלכתית, שמעולם לא ציינה שלוחמי המיליציות השיעיות נמצאות בשטח המדינה.
ב-15 בספטמבר דווח על תקיפה אווירית מסתורית בגבול סוריה-עיראק. כלי תקשורת ערביים ייחסו אותה לארה"ב, וטענו שזו תקפה יעדים של המיליציות הפרו-איראניות - אך האמריקנים הכחישו זאת, ודובר הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש אמר מפורשות: "לא תקפנו מהאוויר באל-בוכמאל". ברשת אל-ערביה דווח כי אחד מיעדי התקיפה היה מפקדות של מיליציות בגבול סוריה-עיראק. בתיעוד מהמקום נראו שני כלי רכב עולים באש ולפי הדיווחים הם הושמדו. בכלי תקשורת המזוהה עם המיליציות השיעיות בעיראק פורסם בהמשך תיעוד של כלי הרכב עולים באש, ובדיווח צוין במפורש שמדובר בכלי רכב של כוחות המיליציות.
פורסם לראשונה: 21:56, 08.10.21