הפרקליטות הצבאית מתנגדת לשחרורו של סגן אלוף דן שרוני, שנאשם בכ-70 עבירות מין כלפי חיילות ואזרחיות, למעצר בית - ועסקת הטיעון שנחתמה עימו ונחשפה ב-ynet צפויה להתפוצץ בעקבות הבקשה.
בשבוע הבא צפוי להתקיים דיון נוסף במסגרת הליכי אישור עסקת הטיעון השנויה במחלוקת ובמסגרתה יודה שרוני בכ-60 עבירות, יביע חרטה ויטול אחריות ויתאפשר לו להשלים שנתיים נוספות בצבא ללא תפקיד כדי להיות זכאי לפנסיה צבאית, במקביל לפיצוי קורבנותיו בכמה אלפי שקלים עד 16 אלף שקלים לכל מתלוננת.
2 צפייה בגלריה
סא"ל דן שרוני בבית המשפט
סא"ל דן שרוני בבית המשפט
מנסה למנוע את העברתו לכלא אזרחי. סא"ל דן שרוני
(צילום: יאיר שגיא)
במסגרת הסכמות בין הצדדים, יתאפשר לשרוני לשהות במעצר בית עד לטיעונים הפתוחים לעונש במועד גזר הדין בעוד כשנתיים אך הוא לא יוכל להשתמש בכך כטיעון להקלה בעונשו הצפוי - מספר שנות מאסר בפועל.
אלא שבימים האחרונים, חרף תסקיר שירות מבחן שערך וככל הנראה כן גורס שהוא יכול להיות במעצר בית מבחינת רמת מסוכנותו, הפרקליטות הצבאית צפויה כן להתנגד לשחרורו למעצר בית. זאת, על רקע הביקורת הציבורית הנרחבת של הנפגעות בפרשה והשיחות האישיות הרבות שניהלה עימן הפרקליטה הצבאית הראשית בשבועיים האחרונים, יפעת תומר-ירושלמי.
מעבר לפתיחה המחודשת של עסקת הטיעון, גם חלקן הגדול של הנפגעות מתנגד לשחרור שרוני למעצר בית, בטח לתקופה כה ממושכת של שנה-שנתיים, שבמהלכן הוא יוכל לצבור "נקודות זכות" שיטען לזכותו לפני גזר הדין.
בתוך כך, היחידה לחקירות פנים במשטרה הצבאית פתחה לאחרונה בבדיקה מקדמית נגד מפקד הכלא הצבאי בבית ליד, שבו כלוא מפקד בית הספר לנהיגה בצה"ל, שעצור מאז חודש נובמבר האחרון.
הבדיקה נערכת בעקבות תלונה רשמית שהגיש שרוני נגד גורמי הכליאה הצבאיים לפני כחודשיים, שעלולה להפוך בקרוב לחקירה פלילית נגד קצינים בכלא הצבאי. שרוני טוען כי מפקד הכלא, קצין בדרגת סגן אלוף, מתעמר בו באופן שיטתי ומכוון במטרה להתישו ולגרום לו לרצות לעבור לכלא אזרחי, שבו התנאים הרבה פחות נוחים מאשר במתקן כליאה צבאי.
2 צפייה בגלריה
סא"ל דן שרוני בבית המשפט
סא"ל דן שרוני בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
שרוני עתר לבית המשפט העליון לפני כשבועיים בדרישה להישאר, לפחות בקרוב, בכלא הצבאי, כל עוד הוא בחזקת עציר ולא אסיר, מאחר שטרם הורשע ונגזר דינו. לפי התלונה של שרוני, מפקד הכלא הותירו באגף הבידוד ללא הצדקה במשך חמישה חודשים, ובתווך הוצאו מתאו תא הטלפון והטלוויזיה, ונאסר על כלואים אחרים לשוחח עימו.
עוד טען שרוני כי נשלח לתא בידוד מיוחד, שבו נכלא למשך 23 שעות - למרות שלא היה כל דופי בהתנהגותו. "כאשר התלוננתי על כך אמרו לי שהכלא מחויב לספק לי רק אוכל ומיטה, זה היה משפיל", טען הקצין בפני מקורביו, שהוסיפו עוד כי מפקדים בכלא התנו את יציאתו מהבידוד בכך שלא יתלונן וימסור את שמות העדים להתנהלות נגדו.
לדבריו, מפקד הכלא מנע ממנו ביקורים עם ילדיו הקטינים במשך חודש ימים, ובמשך שבועיים גם אסר על שיחות טלפון שלו עימם. בית המשפט העליון הוציא צו ביניים לבקשתו שמונע את העברתו לכלא אזרחי, עד להחלטה סופית בעניין.
חלק מהנפגעות אמרו כי "אנחנו שבורות וכואבות, עוברות תקופה בלתי אפשרית אבל לא מתכונות לוותר. נלך עד הסוף, עד שנשמע שהסדר הטיעון בוטל, אם צריך עד בג"ץ, ומבקשות מכולם לעמוד לצידנו במאבק 'לא קצין, עבריין מין'".
עורכי דינו של מפקד הכלא, אל"מ (במיל') שלומי ציפורי ורס"ן הילה קנטרוביץ' שמייצגים את הקצין מטעם הסנגוריה הצבאית, מסרו כי "הכלוא שרוני פועל מזה מספר חודשים בכל דרך על מנת לנסות למנוע את העברתו למתקן כליאה אזרחי, כפי שקבעה הוועדה להעברת כלואים.
"טענותיו של הכלוא מוכרות, נבדקו ע״י הממונים עליו, ונמצא כי אין בהם ממש. כל ההחלטות לגבי תנאי מעצרו של הכלוא נתקבלו בסמכות וברשות על בסיס מידע מודיעיני, ולאחר שעלה צורך ענייני בנקיטת צעדים אלו. חלק מהצעדים התחיבו נוכח התנהגותו של הכלוא, שניצל לרעה את דרגתו ומעמדו ביחס למדריכי הכליאה, חיילים וחילות צעירים.
"ראוי לציין כי כל ההחלטות לגבי תנאי המעצר של הכלוא, נבחנו ואושרו מראש ע"י הרמה הממונה והדרגים הבכירים ביותר במשטרה הצבאית, ואין לנו כל ספק כי ממצאי הליך הבדיקה היסודי, המתנהל מזה זמן ע"י היחידה לחקירות פנים, יוכיחו כי לא נפל כל דופי בהתנהלות מפקד הכלא כלפי הכלוא. תמוהה העובדה כי מי שמרבה להתלונן על יחס לא נאות מצד מפקד הכלא הצבאי, מנהל מלחמת חורמה בכל הערכאות המשפטיות בניסיון למנוע העברתו לכלא אזרחי, כמתחייב מחומרת העבירות שביצע וממהותן".
עורכת דינו של שרוני, עדי אייזנר, מסרה כי ""שיקום הוא לא מתנה לנאשם הוא הדרך היחידה להבטיח שלא תיגרם פגיעה נוספת והוא נעשה בתנאים המחמירים ביותר, תחת פיקוח והשגחה".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "שרוני עצור מזה תשעה חודשים, לאחר שהוגש נגדו כתב אישום חמור. מאז מעצרו הוא שוהה בבסיס הכליאה נווה צדק. לאחרונה דנה הוועדה הצבאית להעברת כלואים בבקשת גורמי הכליאה להעבירו למתקן כליאה אזרחי והחליטה, לנוכח התנהגות הקצין ולנוכח נסיבות נוספות, כי ניתן יהיה להעבירו למעצר במתקן כליאה אזרחי של שירות בתי הסוהר.
"טענות הקצין פורטו בפני הוועדה, נבדקו על ידה, ונמצא שאין בהן כדי למנוע את ההעברה. הקצין עתר לבג"ץ כנגד החלטת הוועדה ובג"ץ הורה בשלב זה לעכב את ההעברה, עד להחלטה אחרת. בעלי התפקידים במערך הכליאה פועלים על מנת להבטיח את שלומם וביטחונם של כלל הכלואים השוהים בבסיס הכליאה". בתוך כך, לשכת הרמטכ"ל מסרה לחלק מהנפגעות כי רא"ל אביב כוכבי נעתר לבקשתן וצפוי להיפגש עימן בקרוב.