בעולם הערבי ממשיכים היום (שלישי) הדיווחים על מבצע המוסד לגילוי מידע על הנווט הנעדר רון ארד, שנפל בשבי לפני 35 שנה. לפי דיווח ב"אל-ערבייה" המוסד ביצע בחודש שעבר שני מבצעים - האחד על אדמת סוריה והשני על אדמת לבנון במטרה לחפש מידע על אודות מקום הימצאה של גופת ארד. לפי הדיווח המבצע בלבנון התמקד בכפר נבי-שית. גורמים ציינו בשיחה עם רשת הטלוויזיה שמרכזה בדובאי כי "נלקחו דגימות DNA מגופה הקבורה בכפר כדי לבדוק האם מדובר בגופתו של ארד".
ב-2008 התקבל בישראל דו"ח של חיזבאללה בעניין ארד. בארגון טענו שארד נהרג ב-1988 כשניסה לברוח משוביו. ארגון הטרור של נסראללה הוציא אז מכלל אפשרות שארד הועבר לאיראן. ואולם, מדו"ח סודי של המודיעין שנחשף ב-2009, עלה שארד נחטף בידי כוח קודס של משמרות המהפכה מביתה של משפחת שוכור בכפר נבי-שית שבלבנון, שבו נכלא על ידי מוסטפא דיראני, ראש הזרוע הצבאית של תנועת "אמל" בשנות ה-80.
2 צפייה בגלריה
תמונת רון ארד
תמונת רון ארד
דו"ח המודיעין העלה בעבר שארד הוחזק בנבי-שית. "נלקחו דגימות מגופה הקבורה בכפר"
מוקדם יותר דיווח האתר הערבי "א-ראי אל-יום" כי במסגרת המבצע לאיתור מידע על גורלו של הנווט השבוי רון ארד, חטף המוסד גנרל איראני משטח סוריה - והעביר אותו לאחת ממדינות אפריקה. שם, נטען בעיתון, נחקר הגנרל האיראני ולאחר מכן שוחרר. לפי הדיווח, סביר להניח שהאיראנים עקבו אחרי הפעולה לאחר שהתרחשה, וגילו מהיכן נוהלה.
בדיווח לא צוין אם ה"גנרל האיראני" מכהן כרגע או שהוא גנרל לשעבר. האתר, יש לציין, מכריז בעמוד אודותינו "ישראל היא האויב שלנו". מדובר באתר בין-ערבי שמקום מושבו בלונדון. מהימנות הדיווחים של העיתון בנושאי איראן והזירה היא נמוכה, ויש לקחת אותם בעירבון מוגבל.

2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ראש הממשלה בפגישה עם דוד ברנע ראש המוסד
נפתלי בנט ראש הממשלה בפגישה עם דוד ברנע ראש המוסד
"מבצע מוצלח". ראש הממשלה בנט וראש המוסד דוד ברנע
(צילום: חיים צח, לע"מ)
אתמול, נזכיר, חשף ראש הממשלה נפתלי בנט בכנסת את המבצע - ואמר כי היה "מבצע מורכב, רחב-ממדים ונועז". בנאומו במליאת הכנסת הוסיף ראש הממשלה: "עשינו עוד מאמץ בדרך להבנה מה עלה בגורלו של רון. אני רוצה להודות ללוחמי המוסד, בשמי וגם בשם תמי ויובל ארד, שעמן שוחחתי, על המסירות, על המחויבות, ועל אחוות הלוחמים גם אחרי כל כך הרבה שנים".
ההחלטה של בנט לחשוף את המבצע לציבור ספגה ביקורת קשה בקרב גורמי ביטחון וחברי כנסת מהאופוזיציה. לאחריה, מסר משרד ראש הממשלה אמש כי "המבצע להשגת מודיעין על אודות גורלו של רון ארד היה מבצע מוצלח שבוצע תוך עמידה ביעדים מבצעיים יוצאי דופן". את ההחלטה של ראש הממשלה בנט לפרסם את דבר המבצע בפני חברי הכנסת ובפני הציבור, הסבירו במשרד בכך ש"להבאת המידע בפני חברי הכנסת והציבור הרחב היה ערך, המבטא את המאמץ והמחויבות הכבירה להשבת בנינו לגבולם, גם שנים ארוכות לאחר שנפלו בשבי האויב".
פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי מציין כי המבצע עצמו התרחש בעקבות מידע שהגיע לישראל בנוגע לרון ארד, והוא התמקד בכמה מדינות כדי לבחון נתונים ומקורות נוספים שיאוששו את המידע ההתחלתי ואף ירחיבו את הידע בישראל על אודות גורלו של רון ארד ועל המקום שבו סיים את חייו. המבצע לא הניב מידע משמעותי חדש, אבל ראש המוסד דוד ברנע הודה לאנשיו על הביצוע שהוביל לשלילת המידע הראשוני שהתקבל.