2 צפייה בגלריה
טקס חילופי פצ"ר - פרקליט יוצא שרון אפק פרקליטה נכנסת יפעת תומר-ירושלמי
טקס חילופי פצ"ר - פרקליט יוצא שרון אפק פרקליטה נכנסת יפעת תומר-ירושלמי
הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר-ירושלמי
(צילום: מוטי קמחי)
הפרקליטה הצבאית הראשית החדשה, האלופה יפעת תומר-ירושלמי, נפגשה לראשונה מאז כניסתה לתפקיד עם משפחתו של סרן ת', קצין היחידה המסווגת מאגף המודיעין בצה"ל שמת בתאו בחודש מאי, במתקן הכליאה החדש של הצבא ליד כפר יונה. הפגישה נערכה בשבועיים האחרונים, אמנם ההורים טרם עודכנו על פריצת דרך בחקירה.
חקירת הפרשה עדיין נמשכת אך נמצאת בישורת האחרונה, וייתכן שבימים הקרובים יפרסם בית הדין הצבאי המיוחד בקריה את החלטתו אם להיעתר לבקשת ynet לפרסם פרטים משמעותיים מהפרשה שעדיין אסורים לפרסום. מאז חשיפת הפרשה ב-ynet התעקשו בצה"ל למנוע את פרסום האישומים שיוחסו לו, תוך אמירות של הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי שלפיהן כנראה שהפרשה תישאר סודית לעולם.

בתום הפגישה נשארו הוריו של סרן ת' עם יותר סימני שאלה מאשר תשובות. הם דרשו מהקצינה הבכירה כי צה"ל יפסיק "לזגזג" באמירותיו באשר לבן, שהואשם טרם מותו בעבירות חמורות וחריגות, שבגינן התכוונה הפרקליטות הצבאית לדרוש עונש של תשע שנות מאסר בפועל.
סרן ת' נטל כדורים פסיכיאטרים בתקופה שקדמה למותו, אך בדיקות מעבדה שנערכו לדמו לא הסתיימו בתוצאה חד משמעית באשר לשאלה אם ניסה להתאבד. במשרד הביטחון עדיין שוקלים אם להיעתר לבקשת המשפחה ולהכיר בו כחלל צה"ל, מכיוון שמת כאזרח, אחרי שהשתחרר מהצבא בשל החשדות הכבדים נגדו.
ממשפחתו של ת' נמסר כי "במהלך הפגישה עם הפצ"רית העלו ההורים השכולים ועורכי הדין המייצגים את המשפחה שורה של דרישות, ביניהן האצת החקירה הן לבירור נסיבות המוות והן לאחריותם של כלל גורמי צה"ל שבאו במגע ישיר או עקיף עם הקצין. עוד דרשו כי גורם מקצועי מתחום החקירות ילווה את היחידה לחקירות פנים. עוד הביעו ההורים תרעומת על ההתנהלות הכוללת של הצבא כלפיהם ובעניינם. בין היתר הצביעו על 'זגזוג' והתנהלות לא עקבית במסרים שהצבא מעביר, על אי שמירה על כבוד הקצין בכל הפורומים, על חשיפת מידע שהם בעצמם התבקשו לשמור בסוד ועל מסירת מידע שגוי לתקשורת".
2 צפייה בגלריה
קברו של קצין המודיעין שמת בתאו בכלא
קברו של קצין המודיעין שמת בתאו בכלא
קברו של קצין המודיעין ת'
(צילום: עידו ארז)
עוד אמרו במשפחה כי "ההורים ביקשו שיהיה גורם אחד מטעם צה"ל שינהל את כל הפרשה, הן במסרים מולם והן מול התקשורת. יש להדגיש כי חלפו למעלה משישה חודשים מאז מותו הטרגי של הקצין הצעיר, ועד רגע זה בני משפחתו אינם יודעים את סיבת מותו. הקצין נכנס לכלא בהיותו בן 24 בלבד, בריא לחלוטין, ומת בנסיבות עלומות שרק מגבירות את האובדן והאבל. ההורים שבו ודרשו כי החקירה תסווג כחקירת רצח כל עוד לא נשללה אפשרות כזאת, כפי שפירטו במכתב ששיגרו עורכי הדין אפרת נחמני בר, שרון זגגי פנחס ובני קוזניץ לפצ"רית לפני שבועות אחדים. להורים השכולים זכות מלאה להביע תחושותיהם הקשות מעל כל במה שיראו לנכון וכך יעשו".
מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל משתתף בצערה של המשפחה וימשיך לעמוד עימה בקשר ולעדכנה בכל שניתן, כפי שנעשה עד עכשיו. הקצין נפטר בעת שהיה נתון במעצר בבסיס הכליאה, בגין שורה של עבירות ביטחוניות חמורות שיוחסו לו. מיד לאחר פטירתו נפתחה חקירת פלילית לבירור נסיבות המוות. בנוסף נערכים תהליכי למידה ותחקור במישור הפיקודי המקצועי.
"החקירה הפלילית מקיפה, יסודית ונערכות במסגרתה פעולות חקירה רבות ומגוונות, תוך השקעת כלל המשאבים הנדרשים. לבקשת משפחתו של הקצין נפגשה עימם הפרקליטה הצבאית הראשית לפני כשבועיים. במהלך הפגישה נערך שיח פתוח וחיובי. הפצ"רית עדכנה את המשפחה בסטטוס החקירה והתפתחותה. הפצ"רית שבה והבהירה כי המסקנות ביחס לתיק החקירה יובאו לידיעת המשפחה, ואף יתאפשר לה לעיין בחומר הראיות שנאסף".