נמשכת התעלומה סביב פרשת קצין המודיעין שהואשם בעבירות ביטחון חמורות וחסויות, ומת בכלא הצבאי בחודש מאי האחרון. דובר צה"ל הודיע בצהריים (יום ו') כי במסגרת החקירה נערכה בדיקה במעבדה מתמחה בארה"ב לדמו של סרן ת', אך זו לא הניבה תוצאה חד-משמעית. הוריו של הקצין מסרו בעקבות זאת כי מבחינתם מדובר בראיה נוספת לכך שבנם לא שם קץ לחייו.
1 צפייה בגלריה
הקבר של הקצין שמצא את מותו בכלא
הקבר של הקצין שמצא את מותו בכלא
קברו של קצין המודיעין. ההורים דורשים להכיר בו כחלל צה"ל
(צילום: גיל נחושתן)
לפי הודעת צה"ל, הבדיקה הועברה למעבדה מיוחדת בארה"ב בהיעדר יכולת לקיימה במעבדה כלשהי בישראל. אנשי המעבדה האמריקנית התבקשו לבדוק את הריכוז בדם של שתי תרופות שנטל הקצין, בהתאם למרשם רופא. התרופות הללו נמצאו בדמו לאחר מותו, במסגרת נתיחה שערך המכון לרפואה משפטית באבו כביר.
תוצאות הבדיקה התקבלו ביום רביעי האחרון, ועלה מהן כי ריכוז אחת התרופות תואם את הריכוז הצפוי בעקבות נטילה סדורה של התרופה (כלומר: הוא אינו חריג). מנגד, בדיקת ריכוז התרופה השנייה "לא צלחה" לפי צה"ל. בצבא ציינו כי "מדובר בטכנולוגיה מורכבת, ותוצאה שכזו מתקבלת לעתים". ממצאי בדיקת המעבדה, נמסר עוד, הועברו במסגרת החקירה למכון לרפואה משפטית, ו"ייבחנו על ידי הגורמים המומחים בתחום, במטרה למצות את החקירה", לשון ההודעה.
בצה"ל הוסיפו כי הודעה על תוצאות הבדיקה הועברה להוריו של הקצין שמת, שכבר זמן רב טוענים כי הוא לא שם קץ לחייו. בעקבות פרסום תוצאות הבדיקה מסרו כעת ההורים: "מהרגע הראשון טענו שבננו לא התאבד, אלא נסיבות אחרות הובילו למותו הטרגי. תוצאות הבדיקות הטוקסיקולוגיות החלקיות שהתקבלו עד כה משקפות שלא היה מינון יתר של תרופות בדמו, ומחזקות את הערכתו שבננו לא בחר ליטול את חייו".

הוריו של סרן ת' הוסיפו: "בננו עבר תקופה קשה עם מעצרו, אבל ידע להתמודד ושידר, בשיחות ומפגשים עמנו, תעצומות נפש אדירות. כפי שהבהרנו למפקד היחידה ולנציג הפרקליטות, אנחנו דורשים מיצוי מהיר של החקירה וקבלת התוצאות הסופיות של בדיקות הדם ויתר פעולות החקירה שמבוצעות בצה"ל".
ההורים שבו על קריאתם להכיר בבנם כחלל צה"ל, דבר שלא נעשה עד עתה אחרי ששוחרר משירות הקבע שלו כששהה בכלא הצבאי. "הכרתו כחלל צה"ל הייתה מתבקשת כבר מהרגע הראשון, אבל מתחזקת נוכח ממצאי בדיקות המעבדה. על ראש אכ"א והרמטכ"ל לקחת אחריות, להכיר בו חלל צה"ל ולא להמשיך ולייסר אותנו", מסרו ההורים.
הקצין, ששירת ביחידה טכנולוגית באגף המודיעין, נעצר בספטמבר 2020 לאחר חקירה של מצ"ח. אחרי שנחקר ביחידה, הגישה נגדו הפרקליטות הצבאית כתב אישום לבית הדין הצבאי והוא נעצר עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, בלילה שבין 16 ל-17 במאי הוא נמצא כשהוא במצב רפואי קשה ופונה לבית חולים, אולם שם נקבע מותו. גורמים צבאיים העריכו תחילה כי הוא התאבד, אולם משפחתו שללה כאמור את האפשרות הזו.

פרטי כתב האישום נגד הקצין נותרו חסויים עד היום, אך ביוני האחרון הותרו לפרסום כמה פרטים מהפרשה. לפי צה"ל, הקצין חשוד ב"פגיעה חמורה בביטחון המדינה". בצה"ל אמרו כי "החקירה העלתה כי הקצין פעל באופן עצמאי, ממניעים אישיים, ולא ממניעים אידיאולוגיים, לאומניים או כלכליים. הקצין לא הופעל על ידי גורם זר או עמד בקשר עם גורמים עוינים. לצד זאת, החקירה העלתה גם כי הקצין היה מודע לפוטנציאל הנזק לביטחון המדינה כתוצאה ממעשיו, ואף ניסה להסתירם".
סרן ת', כך נראה, זכה להערכה מצד מפקדיו ביחידה שבה שירת. בסרטון משנת 2018 שנחשף ב-ynet נראה טקס הענקת דרגות שגרתי ביחידה, שבו מפקדו שיבח אותו וכינה אותו "אמיץ וחסר פחד". מפקדו באותם ימים, קצין בדרגת סרן, אמר עוד כי ת' "לוקח אחריות על כל דבר שהוא נוגע. אם יש משהו שאני רגוע זה משהו ש-ת' עובד עליו. תמיד אפשר לסמוך עליו שהוא יעשה הכל מקצה לקצה ובצורה הכי טובה".
בימים אלה פועלים בני משפחתו של הקצין להנציח את זכרו באמצעות הקמת קרן מלגות לתלמידי תיכון שהתקבלו ללימודי תואר ראשון במדעי המחשב. "אנחנו רוצים להמשיך את דרכו וערכיו", ציינו - וקראו לציבור לתמוך בהם בקמפיין מימון המוני שיזמו תחת השם "לזכרו, למענם" באתר giveback.