2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג
קואליציית שלום מול קואליציית שנאה. הרצוג
(צילום: מוטי קמחי)
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם ידידי ישראל בפרלמנט הבריטי ואמר כי הוא "מפציר בכל הצדדים להיות קשוחים ככל האפשר עם איראן, שהמשא ומתן איתה עומד להתחדש בווינה". לדברי הרצוג, "ההנחה שלנו היא שהאיראנים לא באים לעשות עסקים - אלא לרוץ לפצצה".
"חובתן של המעצמות היא להיות חזקות ולהבהיר שכל האופציות על השולחן", הוסיף הרצוג. בתשובה לשאלה על רצועת עזה אמר: "עזה נחטפה על-ידי החמאס ומקבלת הוראות מקואליציית השנאה של איראן. המצרים ממלאים תפקיד אסטרטגי חשוב, אבל לצערנו כל עוד חמאס שולט בעזה לאן זה יוביל? זה נון-סטארטר, כי זה חמאס. יש ניסיון ליצור אבחנה בין העם בעזה לחמאס ולכן פועל המנגנון להעברת הכספים".

הרצוג אמר כי היחסים בין ישראל ובריטניה טובים למרות המחלוקות, וציין שמחר ייפגש עם ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון. "אני מרוצה ממה שאני שומע ורואה", אמר הרצוג, וקיבל מחיאות כפיים כשציין את החלטת ממשלת בריטניה להכריז על חמאס כארגון טרור. "יש שינוי יסודי באזור", הוסיף הרצוג. "בעבר מצרים וירדן היו מתייחסות אלינו כאויבים, והיום אנחנו שותפים אסטרטגיים. ישראל היא חלק מקואליציה שיש לה אינטרס לקדם שלום ודיאלוג פורה במטרה לפתח שיתוף-פעולה בכל החזיתות ולהתמודד עם שנאה, טרור ואנטישמיות מהסוג הנורא ביותר".
לדברי הרצוג, מול הקואליציה הזו עומדת "קואליציית השנאה של איראן", ששולחת זרועות למדינות אחרות. הוא תקף את העשרת האורניום האיראנית, וטען שתוקפנותה האזורית של טהרן הובילה לקריסת לבנון ועזה.

מפעל צנטריפוגות באיראן חזר לפעול

ב-29 בנובמבר, נזכיר, שיחות הגרעין בין איראן למעצמות יתחדשו - אחרי כחמישה חודשים של הפסקה שבהם כונן באיראן משטר חדש וקיצוני יותר. למעשה מדובר במו"מ לא-ישיר בין ארה"ב לאיראן שמטרתו היא ששני הצדדים ישובו לכבד את הסכם הגרעין שנחתם ב-2015, וממנו פרש דונלד טראמפ ב-2018. בעקבות אותה פרישה, איראן החלה להפר את ההסכם בגלוי ובין היתר מעשירה אורניום מעל הכמות שהותרה לה בהסכם.
2 צפייה בגלריה
המתקן הגרעיני בכראג' אחרי תקיפת הרחפן
המתקן הגרעיני בכראג' אחרי תקיפת הרחפן
המתקן הגרעיני בכראג' אחרי הפיצוץ
(צילום: Intel Lab)
טהרן, נזכיר, טוענת שתוכנית הגרעין שלה נועדה למטרות אזרחיות בלבד, ומכחישה שוב ושוב את הטענות של ישראל וגורמים במערב כי היא חותרת להשגת נשק גרעיני, או לכל הפחות להפוך ל"מדינת-סף גרעינית".
בשבוע שעבר דיווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי בחודשים האחרונים חזרה איראן לייצר חלקים המשמשים לבניית צנטריפוגות מתקדמות במפעל בעיר כראג', שם אירע ביוני האחרון פיצוץ ששיבש את פעילותו – ושבכירים בטהרן האשימו את ישראל באחריות לו. דיפלומטים מהמערב שמעורים בסוגיה אמרו כי הפעילות המחודשת במפעל הצנטריפוגות בכראג', עיר השוכנת כ-40 קילומטרים צפונית-מערבית לבירה טהרן, מעוררת דאגה גדולה כיוון שאיראן חסמה בחודשים האחרונים את הגישה של פקחי סוכנות הגרעין הבינלאומית (סבא"א) למתקן הזה.
החשש שלהם הוא שאיראן עלולה להעביר בסתר את חלקי הצנטריפוגות המתקדמות לאתרים סודיים, שם תוכל להעשיר באמצעותן אורניום למטרות צבאיות. עם זאת, לדברי הגורמים ששוחחו עם ה"וול סטריט ג'ורנל", בשלב זה אין ראיות לכך שאיראן פעלה באופן שכזה.