ישראל החליטה להגיב על המתקפה האיראנית חסרת התקדים נגדה, אולם מאחורי הקלעים מתקיימים עדיין שורה של דיונים על איך לבצע את המתקפה, ומתי לבצע אותה. אולם ככל שחולף הזמן, גובר השיח בקרב גורמים מסוימים גם על האם יש מקום לבצע מתקפת תגובה. עמדת מערכת הביטחון בדיונים הללו לא השתנתה, ולפיה המתקפה האיראנית מחייבת תגובה.
5 צפייה בגלריה
ביידן, נתניהו וחמינאי. הקואליציה תיסדק אם ישראל תתקוף?
ביידן, נתניהו וחמינאי. הקואליציה תיסדק אם ישראל תתקוף?
ביידן, נתניהו וחמינאי. הקואליציה תיסדק אם ישראל תתקוף?
(צילום: EPA ,AFP, אלכס קולומויסקי)

בינתיים גובר הלחץ הבינלאומי על ישראל שלא לתקוף את איראן, ולא לאבד בכך את התמיכה הרחבה של הקואליציה הבינלאומית. המתקפה האיראנית, נזכיר, סוכלה בסיוע ארה"ב, בריטניה, צרפת וגם ירדן ומדינות נוספות. גורם ישראלי אמר אמש (יום ג'): "ישראל נחושה להגיב למתקפה, אך גם מעוניינת שלא להביא למלחמה ולא לסדוק את התמיכה הבינלאומית הרחבה שהייתה כל כך חסרה בחודשים האחרונים".
בניגוד לציפיות, ראש הממשלה בנימין נתניהו לא כינס אתמול את קבינט ניהול המלחמה, שכונס כמה פעמים לפני ואחרי המתקפה האיראנית. ואולם, מאחורי הקלעים היו דיונים בפורומים אחרים. אמש שוחח נתניהו עם ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק, וזה הפציר בנתניהו שלא לתקוף את איראן.
"סונאק הדגיש כי הסלמה משמעותית אינה אינטרס של אף אחד, ורק תעמיק את אי-היציבות במזרח התיכון. זהו רגע שבו יש לשמור על קור רוח", מסרו בדאונינג 10 בתיאור השיחה עם נתניהו. סונאק הוסיף כי "איראן טעתה קשות ומבודדת יותר ויותר בבמה העולמית, כאשר ה-G7 מתאם תגובה דיפלומטית".
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
ראש ממשלת בריטניה סונאק. "זה הזמן לשמור על קור רוח"
(צילום: Carl Court / Getty Images)
במקביל, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שוחח עם השר בני גנץ ועם ראש ממשלת קטאר מוחמד אל-ת'אני. מחלקת המדינה האמריקנית חזרה על המסר של הממשל בוושינגטון ולפיו ארה"ב מעוניינת להימנע מהסלמה, אחרי שהנשיא ג'ו ביידן עצמו אמר לנתניהו בשיחתם אחרי המתקפה כי היירוט המוצלח של מאות הטילים והכטב"מים מהווה ניצחון כלשעצמו.
"אנו לא רוצים לראות הסלמה של הסכסוך. ההחלטה אם להגיב היא החלטה ריבונית של ישראל. אנו מחויבים לבטחון ישראל, אך אנו לא רוצים לראות הסלמה", אמר דובר מחלקת המדינה מת'יו מילר, שציין כי ישראל לא העבירה לארה"ב אינדיקציה לגבי התגובה המתוכננת. "היינו בסכנה להסלמה מאז 7 באוקטובר וראינו איך הסיכון בהסלמה גדל דרמטית אחרי המתקפה האיראנית. נמשיך לנסות לעצור את ההסלמה, אבל ככל שהמלחמה בעזה נמשכת לא נחזור למצב שהיינו בו לפני 7 באוקטובר", הוסיף.
5 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן חגיגות 75 שנה ל נאט"ו בריסל
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן חגיגות 75 שנה ל נאט"ו בריסל
מזכיר המדינה בלינקן. ארה"ב מנסה למנוע הסלמה
(צילום: Johanna Geron / POOL / AFP)
בכיר אמריקני התראיין בהמשך לרשת "אל-ג'זירה", ואמר: "ישראל לא הודיעה לנו כיצד תגיב לתקיפה האיראנית. אנו קוראים לישראלים לחשוב על ההשלכות האסטרטגיות של התגובה שלהם. אנחנו לא כופים על ישראל איך להתמודד, ההחלטה תלויה בה. אנחנו ממשיכים בהתייעצויות עם ישראל ומציגים את נקודת המבט שלנו לגבי האפשרויות".

סנקציות במקום תקיפה? החלופה שמקדם המערב

כחלק מהלחץ על ישראל להימנע מתקיפה, היום יגיעו לביקורי בזק בארץ שרת החוץ של גרמניה אנלינה ברבוק ושר החוץ של בריטניה דייוויד קמרון. הם ייפגשו עם נתניהו, שר החוץ ישראל כ"ץ והשר גנץ. הביקור שלהם נקבע אמנם עוד לפני המתקפה האיראנית, אך מן הסתם הם ידונו בה וינסו להפעיל לחץ על ישראל להימנע מתגובה נגד איראן.
ברבוק, השרה הגרמנייה, ציינה הערב כי היא מקווה שהאיחוד האירופי יטיל סנקציות על איראן בשל המתקפה שלה. ברבוק ציינה כי היא מבחינה ברצון אירופי "להרחיב במהירות" את הסנקציות על המשטר האיראני. גורם מדיני אמר שבאיחוד האירופי רואים הזדמנות "לרכב על הגל" הנוכחי – ולנצל את ההזדמנות להטיל סנקציות על איראן גם לטובת אוקראינה, שמתמודדת אף היא עם הכטב"מים שאיראן מספקת לרוסיה.
5 צפייה בגלריה
שרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק
שרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק
שרת החוץ של גרמניה ברבוק. "יש רצון אירופי להטיל סנקציות"
(צילום: רויטרס)
שרי החוץ האירופים ערכו אתמול בערב דיון מיוחד בנושא ובנוגע למתקפה האיראנית, ובסיומו מסר שר החוץ ג'וזפ בורל כי הבקשה מצד כמה שרי חוץ באירופה להגדלת הסנקציות תועבר לשירות החוץ של האיחוד – שיפעל לניסוח ההצעה שתובא בהמשך לאישור. גם בארה"ב שוקלים להטיל סנקציות חדשות על איראן, ושרת האוצר האמריקנית ג'נט ילן אמרה כי וושינגטון תשתמש בשיטה זו, ותפעל לצד בעלות בריתה, "כדי לשבש את היכולות הזדוניות ומערערות היציבות של המשטר האיראני".
ב"גרדיאן" הבריטי דווח כי אחת האפשרויות שנבחנות במסגרת הגדלת הסנקציות היא להרחיב את ההגדרה של מעורבות בתעשיית ייצור הכטב"מים של איראן. בורל עצמו ציין ההצעה האירופית תכלול הרחבה של סנקציות שהוטלו במטרה לפגוע באספקת הכטב"מים האיראניים לרוסיה, באופן שהן יכללו גם סנקציות על אספקת טילים לרוסיה – וגם משלוחים של הטילים והכטב"מים לשלוחיה של איראן ברחבי המזרח התיכון. בורל, מבקר חריף של ישראל, הוסיף במסיבת עיתונאים שכינס בתום המפגש: "אין לשכוח את המלחמה בעזה. יש להגיע להפסקת אש מיידית בר-קיימא, שחרור החטופים ושיפור המצב ההומניטרי".

כ"ץ: "זה הצ'אנס שלנו לעצור את איראן"

לפני הדיון שערכו השרים האירופים, התקשר שר החוץ האיטלקי אנטוניו טאיאני לשר החוץ כ"ץ, וביקש לשמוע ממנו מה סדר העדיפויות של ישראל בנוגע להתמודדות עם התקיפה האיראנית - ומה היא הולכת לעשות. טאיאני שאל: "צריך להימנע מהסלמה, המצב שלכם בדעת הקהל הרבה יותר טוב עכשיו מאשר היה לפני המתקפה. האם אתם הולכים לתקוף?". כ"ץ השיב לו: "נמצא את הנוסחה להגיב. אנחנו לא רוצים הסלמה, אבל אנחנו לא יכולים להשאיר את המצב כפי שהוא".
5 צפייה בגלריה
שר החוץ האיטלקי אנטוניו טאיאני וישראל כץ ברומא
שר החוץ האיטלקי אנטוניו טאיאני וישראל כץ ברומא
כ"ץ אמר לשר החוץ האיטלקי טאיאני: "זה הצ'אנס לעצור את איראן"
(EPA/CLAUDIO PERI)
טאיאני אמר כי יעדכן בנוגע לסנקציות, וכ"ץ השיב כי הוא מקווה שאיטליה תתמוך בהן: "עכשיו זה הצ'אנס שלנו, ביחד עם ארה"ב וביחד עם אירופה ושאר העולם, לעצור את איראן. אם לא נעצור את איראן עכשיו – תמצאו את חיילי משמרות המהפכה אצלכם בבית ובכל אירופה". כ"ץ העביר מסר ברור מהי הציפייה של ישראל משרי החוץ האירופים: "האיחוד האירופי צריך לקבל החלטה פשוטה: להכריז על משמרות המהפכה כארגון טרור ולהטיל סנקציות על פרויקט הטילים האיראני".
על רקע הלחץ בעולם להימנע מתגובה שתביע להסלמה, השר גנץ אמר אתמול כי "ישראל תפעל מתוך תבונה אסטרטגית, ותגיב במקום, בזמן ובאופן שתבחר". הוא לא פירט מעבר לכך, והדגיש: "איראן היא בעיה עולמית ואזורית, וגם איום על ישראל. לכן העולם צריך לפעול מולה ביטחונית, ולהטיל עליה סנקציות, בכדי לעצור את התוקפנות שלה". גנץ הוסיף ששוחח על כך עם בכירים בממשל האמריקני וכי ישראל תפעל ביחד איתם כדי לקדם זאת. "בהקשר הזה, קידום תהליכי הנורמליזציה, שייצרו היפוך האסטרטגי באזור מול הציר האיראני, ישרתו את המטרה", ציין.
ליאור בן ארי השתתפו בהכנת הכתבה