האיום המרומז שהעביר אדלשטיין לנתניהו
(צילום: ערוץ כנסת)

המהפכה המשפטית דוהרת קדימה, אבל לא רק ברחובות ובמשק המצב נפיץ - אלא גם במפלגת השלטון. שלושה חברי כנסת בולטים בליכוד, ששימשו בעבר כשרים, רמזו - מי יותר ומי פחות - על חוסר שביעות רצונם מההתנהלות בנושאים שונים. על אחד מהם אף הטילו אמש (שלישי) בליכוד סנקציות.
הקואליציה שאפה לנוכחות מלאה בהצבעות במליאה על סעיפי המהפכה המשפטית שעלו בקריאה ראשונה. חוק יסוד: השפיטה, שכולל את פסקת ההתגברות ואת הגבלת יכולתו של בג"ץ לפסול חוקים רגילים שחוקקה הכנסת, היה לאחד הדגלים של הקואליציה - אולם ח"כ יולי אדלשטיין לא נכח בהצבעה אתמול בלילה, וגם לא בהצבעה על חוק הנבצרות, מהחוקים החשובים לראש הממשלה בנימין נתניהו.
3 צפייה בגלריה
(צילום: AFP, יריב כץ, אבי מועלם)
הפגנה מול בית אדלשטיין, אמש
(צילום: יאיר שגיא)

אדלשטיין אמנם היה מקוזז וסיפק הסבר מדוע לא יוכל להשתתף בהצבעה, אולם גורמים פוליטיים רבים בליכוד אומרים שהעובדה שלא הצביע היא תמרור אזהרה גם להמשך. בעקבות היעדרותו, יו"ר הקואליציה ויו"ר סיעת הליכוד אופיר כץ הודיע לאדלשטיין כי לא יוכל להגיש הצעות חוק פרטיות, הצעות לסדר או לדבר בשם סיעת הליכוד במשך שלושה שבועות.
לאדלשטיין בטן מלאה על ההתנהלות בנוגע לחקיקת המהפכה המשפטית ועל כך שישיבות הסיעה בליכוד משמשות בעיקר להצהרה לתקשורת ואין בהן דיוני עומק סביב השינויים במערכת המשפט. מדי פעם הוא מעביר את המסר שלפיו יש לחתור לפשרה, אולם לא מעבר לזה. גורמים בליכוד אומרים שלא יתפלאו אם - במקרה שלא יהיה שינוי - אדלשטיין לא יגיע להצביע על החוקים הללו גם בהמשך.
ח"כ מלינובסקי מישראל ביתנו: "יולי, תהיה גבר - או שתישאר סמרטוט רצפה של ביבי"
(צילום: ערוץ כנסת)

אמש הפגינו מתנגדי המהפכה המשפטית מול ביתו של אדלשטיין. אתמול בבוקר ח"כ זאב אלקין מהמחנה הממלכתי אמר ב-ynet radio כי "צריך בליכוד עוד אמיצים" כמו אדלשטיין, ואילו ח"כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו קראה מעל בימת הכנסת לעשות עוד צעד קדימה: "יולי, זה המאני-טיים. או שתהיה גבר או שתישאר סמרטוט רצפה של ביבי".
אבל הוא לא היחיד. בליכוד קיים אי-שקט גם סביב מינויו של דוד אמסלם לשר במשרד המשפטים, מינוי שמתעכב ונמרח. לכאורה אמסלם ושר המשפטים יריב לוין הגיעו להסכמות בנוגע למינוי, אולם לא כל הסמכויות והתקנים נסגרו ואמסלם מעדיף שלא להתמנות עד שהכול ייסגר.
3 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
אמסלם ולוין. עוד אין הסכמות על הסמכויות
(צילום: קובי קואנקס, אבי מועלם )
אתמול התראיין חברו למפלגה דוד ביטן לגלי צה"ל ואמר: "אמסלם הגיע למסקנה שאם לא יקבל סמכויות הוא לא יתמנה לשר במשרד המשפטים. יריב לוין, לא יודע למה, לא מוכן לתת לו לבוא לידי ביטוי. במצב הזה לדעתי הוא לא ייקח את התפקיד. הוא לא העביר את המסר. אני מעביר את המסר הזה".
בסביבת אמסלם אמרו שאין כעס בעניין הזה וציינו כי פגישות שנועדו להסדיר את העניין כבר התקיימו יותר מפעם אחת, אלא שהדברים לוקחים זמן. אלא שבליכוד הסבירו שמלבד הקושי מול לוין, שצמצם את מרחב התמרון של אמסלם, ישנה גם דרישה של אמסלם לקבל לאחריותו את רשות החברות מידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' - שמתנגד לכך נחרצות.
הסיפור בליכוד רחוק מלהסתכם בכך. ח"כ דני דנון מאתגר את הממשלה מימין בסוגיות רבות - החל מהביטחון הלאומי והתגברות הטרור ועד פינוי חאן אל אחמר, הבטחה של ממשלת הימין שעוד לא עומדת על הפרק ליישום בשל נפיצות העניין.
3 צפייה בגלריה
סיור חברי כנסת מהליכוד במאחז הבדואי חאן אל אחמר לקראת תשובת המדינה לבג"ץ על פינויו
סיור חברי כנסת מהליכוד במאחז הבדואי חאן אל אחמר לקראת תשובת המדינה לבג"ץ על פינויו
דנון ואדלשטיין, בסיור בחאן אל אחמר
אתמול, במהלך דיון בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת, שוגר איום מרומז לנתניהו על ידי אדלשטיין בסוגיית הפינוי: "אם נשתכנע שהדיון בעניין הפך לריק מתוכן, גם אני וגם ח"כ דני דנון יושבים בוועדת משנה לשירותים חשאיים ששם תשובה כזאת לא מתקבלת. אם לא תהיה ברירה נדון בזה שם".
נכון לרגע זה, לא נראה כי מי מהמורדים צפוי לנהל מערכה גלויה נגד נתניהו או לקרוא תיגר עליו. יתרה מכך, מלבד אדלשטיין היתר אף תומכים במהפכה המשפטית שמובילה הקואליציה. אולם אי השקט מבית, אומרים בליכוד, ייאלץ את נתניהו במוקדם או במאוחר לטפל בנושא באופן יסודי.
פורסם לראשונה: 22:12, 14.03.23