4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג, נשיא פולין  אנדז'יי דודה
נשיא המדינה יצחק הרצוג, נשיא פולין  אנדז'יי דודה
נשיא פולין דודה והנשיא הרצוג
(צילום: רויטרס, AFP)
דף חדש ביחסי ישראל ופולין, לאחר העימות החריף שהחל עם חקיקת החוק המגביל תביעות רכוש מצד ניצולי שואה: נשיא המדינה יצחק הרצוג שוחח עם מקבילו הפולני אנדז'יי דודה, ובמסגרת השיחה סוכם כי במהלך משותף של הנשיא וראש הממשלה יאיר לפיד מול נשיא וראש ממשלת פולין, יוחזרו היחסים בין המדינות למסלולם התקין.
כחלק מכך, ימונה שגריר פולני חדש למדינת ישראל, ושגריר ישראל יעקב ליבנה יגיש בימים הקרובים את כתב האמנה לנשיא פולין. ליבנה הגיע לוורשה כבר לפני כמה חודשים, אבל עד עתה לא קיבל כתב האמנה ולא נקבעו לו פגישות עם גורמים בכירים, ובישראל הניחו שהסיבה לכך היא אותו כעס פולני על פעולות ישראל.
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
לפיד בישיבת הממשלה, אתמול
(צילום: רויטרס)
שיחתו של הנשיא הרצוג עם נשיא פולין, אנדז'יי דודה נעשתה בתיאום הן עם לפיד והן עם ראש הממשלה ושר החוץ של פולין. הנשיאים דנו בקידום היחסים הבילטרליים והביעו תקווה כי כל סוגיה עתידית תיפתר באמצעות דיאלוג כן ופתוח וברוח של כבוד הדדי. על אותו חוק שהוביל לסערה השניים כלל לא שוחחו.
בשיחה בין הנשיאים העלה נשיא פולין דודה את חשיבות הגעת משלחות הנוער הישראלי לפולין והוסיף שמעבר לזה שחשוב ללמוד על השואה הוא היה רוצה להרחיב את התכנים כך שהנוער הישראלי ילמד גם על פולין המודרנית ועל פולין לאורך ההיסטוריה. הנשיא הפולני אף העלה את ההיסטוריה המשפחתית של הנשיא הרצוג, אשר שזורה בהיסטוריה של פולין. באמצע החודש אמורות להתקיים שיחות בין נציגים משתי המדינות על הסדרי משלחות הנוער הישראלי לפולין.
4 צפייה בגלריה
תלמידי כיתה יב' במסע לפולין
תלמידי כיתה יב' במסע לפולין
השיחות בנושא המסעות לפולין יתחדשו החודש. ארכיון
(צילום: גיורא סמולנסקי)

בחודשים האחרונים התנהל שיג ושיח בין ישראל ופולין על חידושן של משלחות הנוער לפולין אחרי שבוטלו בקורונה. לפני כחודש שיגרו הפולנים הסכם מעודכן על האופן שבו ייראו מסעות הנוער - ובשורה התחתונה קבעו בין השורות משוואה חדשה: שליטה בתכנים תמורת הדרישה הישראלית לאבטחה חמושה מטעם שב"כ.
ישראל הסכימה ללכת לקראת הפולנים: בירושלים הסכימו שהנוער הישראלי ייפגש עם נוער פולני - אך בוורשה אמרו שזה לא מספיק. ישראל גם הסכימה להוסיף למסעות ביקור במוזיאון היהודי בוורשה, שם נחשפים התלמידים להיסטוריה העשירה של הקהילה היהודית בפולין - אך זה לא סיפק את הפולנים שרק הגדילו את הדרישות שלהם.
4 צפייה בגלריה
הפגנה פולין נגד פיצויים ל יהודים שואה
הפגנה פולין נגד פיצויים ל יהודים שואה
מפגינים בפולין נגד השבת הרכוש לניצולי שואה, ב-2019
(צילום: רויטרס)
הפולנים דרשו בחודש שעבר זכות וטו על התכנים הלימודיים שיוצגו בפני הנוער הישראלי, ורוצים שבפני התלמידים יופיעו מדריכים פולנים ושיבקרו גם במוסדות נוספים ולא רק במחנות השמדה. המטרה, מבחינתם, היא להרחיב את הידע של משתתפי המסעות על השואה ועל פשעים אחרים שנעשו במהלך מלחמת העולם השנייה. בוורשה דרשו לשנות את תוכנית המסעות כדי להבטיח שהסטריאוטיפים השליליים כלפי הפולנים לא יתחזקו, וביקשו לשנות את התנהגותם של המאבטחים הישראלים שמלווים את המשלחות, כשהם טוענים שההתעקשות למאבטחים חמושים מעבירה מסר כוזב על כך שפולין היא מקום מסוכן.
ישראל השיבה לפולנים טיוטה נגדית, אך הפולנים ניתקו מגע ושתי המדינות מצאו את עצמן בסוג של מבוי סתום. השיחות כאמור יתחדשו החודש, ובשעתו בפולין אפילו לא הגיבה לטיוטה הישראלית בשל הפערים הגדולים.
בקיץ שעבר הורה לפיד - אז שר החוץ - לממונה על שגרירות ישראל בוורשה, טל בן ארי יעלון, לחזור לארץ בתגובה לחתימה של נשיא פולין על החוק המגביל תביעות רכוש מצד ניצולי שואה. בדצמבר הוחזרה בן ארי יעלון לפולין כתגובה של ישראל לשורת איתותים חיוביים מצד פולין, שלפיהם פניה לסיום המשבר הדיפלומטי ולפיוס - אבל אחר כך התחדשה המתיחות בין המדינות, וכונתה "מלחמה קרה".
לפיד טען בקיץ שעבר כי "העובדה שפולין מעבירה חוקים שגובלים בהכחשת שואה היא בלתי נסבלת ונלך רחוק מאוד מולם בנושא הזה", תקף. לאחר אישור החוק שמגביל תביעות רכוש אמר כי "פולין אישרה היום, לא בפעם הראשונה, חוק אנטישמי ולא מוסרי. משרד החוץ ימליץ היום לשגריר פולין בישראל להמשיך את חופשתו בארצו. כדאי שינצל את הזמן העומד לרשותו, כדי להסביר לפולנים מה משמעות השואה בעיני אזרחי ישראל ועד כמה לא נסבול זלזול בזכר הנספים ובזיכרון השואה. זה לא ייעצר כאן".