נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל ימריאו ביום רביעי הקרוב לביקור היסטורי בטורקיה, שיסמל את החזרת היחסים בין המדינות לפסים נורמליים אחרי שנים של מתיחות.
הטורקים יצאו מגדרם כדי להביא להצלחת הביקור הזה: הרצוג יחל את ביקורו בהנחת זר בקברו של מוסטפא כמאל אטאטורק, ולאחר מכן יתקבל בקבלת פנים ממלכתית בארמונו של רג'פ טאיפ ארדואן עם חיילים, פרשים, תותחי כבוד ונגינת ההמנונים אחרי שנים שבהם התקווה לא נשמעה באנקרה.
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג, רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא המדינה יצחק הרצוג, רג'פ טאיפ ארדואן
יצחק הרצוג והנשיא ארדואן
(צילום: אבי אוחיון לע"מ, AP)
הארמון יקושט גם בדגלי ישראל, ארדואן והרצוג צפויים לשאת הצהרות, והנשיא הטורקי יארח את הרצוג ופמלייתו לארוחת ערב ממלכתית. משם, בשעות הלילה, ימריא הנשיא לאיסטנבול, ייפגש עם הקהילה היהודית למחרת ובערב ישוב ארצה.
הביקור הזה חשוב מאוד לטורקים דווקא בעיתוי הנוכחי של המלחמה המשתוללת באוקראינה. הטורקים רוצים להראות לעולם שבשעה שבאוקראינה יש מלחמה, הם הולכים בדרך השלום ומדברים עם ישראל. הרצוג צפוי לקחת איתו לא פחות מ-40 עיתונאים ישראלים, אך בירושלים מבינים כי לצד סיקור המאורע הביקור יזכה לפחות תשומת לב בינלאומית.
ישנן הרבה סיבות לכך שארדואן מתכנן את ההתקרבות ביחסים דווקא עכשיו. בעוד פחות משנה וחצי ייערכו הבחירות בארצו - ומצבו בדעת הקהל הטורקית לא טוב. ארדואן רוצה לחזק את היחסים עם ממשל ביידן, ומאמין שההתקרבות לישראל תעזור לו בהקשר זה. כמו כן, חיזוק הקשרים הכלכליים עם ישראל יעזור לכלכלה הטורקית המדשדשת ושער הלירה הטורקית שצונח. ארדואן רוצה יותר משקיעים ישראלים ויהודים, ובעיקר מעוניין להפיג את חששותיהם מפני העוינות הטורקית.
ארדואן לא מתעלם גם מהדיווחים לפיהם ארה"ב הסירה את תמיכתה מצינור הגז הישראלי-אירופי (איסט-מד) בשל חוסר היתכנות, ורוצה להציע את טורקיה כיעד ריאלי יותר להעברת הגז הישראלי אליה וממנה לאירופה. בנוסף, הוא החליט להביא לרגיעה ביחסי החוץ מול ישראל, מצרים וארמניה - אך כאמור, יותר מכל דבר אחר, הוא מעוניין באמריקנים. ייתכן שהדבר קשור להחלטה של וושינגטון לבטל עסקה למכירת מטוסי F-35 לטורקיה, ואולי חימום היחסים מול ישראל יסייע לו להחזיר את העסקה לשולחן המשא ומתן.
בין ארדואן להרצוג התהווה קשר אישי טוב. זה התחיל כבר בהשבעה של הנשיא בכנסת, כאשר הרצוג ניגש לנציג הטורקי בישראל ואמר לו: "שמעתי שארדואן רוצה לדבר איתי, תגיד לו שאני ממש אשמח". ארדואן הרים את הכפפה והתקשר להרצוג כדי לברכו על הניצחון בבחירות. "איזה הישג היה לך, אתה חזק כמו ארדואן", התבדח אז הנשיא הטורקי בשיחתו הראשונה עם הרצוג. הקשר ביניהם התבטא בהמשך גם במעורבותו של הנשיא הרצוג בפרשת מעצרם של בני הזוג מורדי ונטלי אוקנין באיסטנבול.
2 צפייה בגלריה
ארדואן אירח רבנים מהעולם המוסלמי בארמונו
ארדואן אירח רבנים מהעולם המוסלמי בארמונו
רבנים בארמונו של ארדואן
(צילום: ארמון הנשיאות בטורקיה)
הנציג הטורקי בישראל פקד גם את הלווייתה של אמו של הנשיא, אורה הרצוג, ובשיחה ביניהם הזכיר הרצוג את ביקורו של אביו בטורקיה בשנת 1992, עת כיהן בתפקיד הנשיא. הביקור האחרון של נשיא ישראלי על אדמת טורקיה היה בשנת 2007, והרצוג יהיה המנהיג הישראלי הראשון שיבקר במדינה מאז אולמרט בשנת 2008.
בישראל מצפים שביקורו של הרצוג בטורקיה יניע שני תהליכים: החזרת השגרירים, כלומר העלאת דרג היחסים לדרג שגרירויות, והמשך המגמה הקיימת שבה טורקיה מצרה את צעדיהם של פעילי החמאס שיושבים בטורקיה. עם זאת, בישראל יש לא מעט גורמים שחוששים מהביקור של הרצוג בטורקיה, בעיקר ממלכודת שארדואן עלול לטמון לישראל, מאחר שהעבר מלמד כי במאני טיים, ארדואן מתגלה כאנטי-ישראלי ואנטישמי.
בחודשים האחרונים נרשם שינוי חיובי ביחס הטורקי כלפי אנשי חמאס, ונראה שהטורקים מקשיחים את מדיניותם כלפיהם. ישראל הייתה רוצה לראות סגירה מוחלטת של משרדי הארגון במדינה - אך למרות שהסיכויים לכך לא גבוהים במיוחד, בירושלים מקווים לצעדים אחרים בכיוון. בינתיים הטורקים מברכים על הצעדים הכלכליים שנקטה ישראל כלפי עזה, ובכלל זה היתרי העבודה לתושבי הרצועה.
סביר להניח שבאנקרה יבקשו מישראל לאפשר להם להגדיל את מעורבותם בעזה, ובהקשר הזה בישראל מזהים גם שינוי לטובה בהשפעה הטורקית על מזרח ירושלים והר הבית. מגורם מתסיס, הטורקים הם הפכו לגורם יותר ממתן ובישראל מברכים על כך.