"ניו יורק טיימס" פרסם הבוקר (שלישי) פרטים חדשים על מאחורי הקלעים במגעים לעסקת חטופים והפסקת אש, שהגיעו כעת לשלב קריטי עם תשובתו של חמאס - שכוללת לפי הדיווח שינויים שלא מקובלים לא רק על ישראל, אלא גם על ארה"ב.
3 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה, ג'ו ביידן, בנימין נתניהו
איסמעיל הנייה, ג'ו ביידן, בנימין נתניהו
הנייה, ביידן ונתניהו
(צילום: AP Photo/Vahid Salemi, AP Photo/Alex Brandon, מרין אלסטר)
למרות אותה תשובה של חמאס, והפעולה הקרקעית של צה"ל שבה נכבש הצד העזתי של מעבר רפיח, ב"טיימס" מציינים כי יש עוד מקום למשא ומתן – שיחודש כנראה ביום רביעי – וכי גורמים בבית הלבן סבורים שהמהלכים של שני הצדדים, ישראל וחמאס, הם לא דרמטיים כפי שהם נראים אולי מבחוץ, ונועדו יותר לחיזוק מעמדם סביב שולחן המשא ומתן.
הגורמים האמריקניים, כך מדווחים ב"טיימס", סבורים שההצעה הנגדית שחמאס הגיש אתמול לא מהווה "הסכמה", כפי שטען ארגון הטרור, להצעה המקורית שקיבלה את ברכת ישראל וארה"ב. לצד זאת, אף שלדבריהם תשובת חמאס אינה מקובלת לכשעצמה – היא עדיין מהווה סימן להתקדמות במגעים.

מהצד השני, כך סבורים בבית הלבן, גם הפעולה הישראלית במזרח רפיח הינה ממוקדת ולא פעולה רחבת היקף בעיר שבה מאות אלפי פליטים. ב"טיימס" מתארים את הפעולה הישראלית כתגובה להרג ארבעת הלוחמים מירי פצ"מרים שלפי צה"ל בוצע מאזור מעבר רפיח. גם בצה"ל הדגישו הבוקר כי הפעולה במעבר היא ממוקדת ומוגבלת, וגורם שצוטט ב-CNN אמר בהמשך כי מטרת הפעולה היא להמשיך בלחץ על חמאס ולגרום לו להסכים לעסקה. "זו פעולה מאוד מוגבלת", אמר אותו גורם.
על פי הדיווח ב"טיימס" פריצת הדרך במגעים – אחרי חודשים של מבוי סתום בשיחות – הגיעה לפני כשבועיים, כאשר ב-26 באפריל ישראל החזירה למתווכים הצעה שגורמים אמריקניים סברו ש"שינתה את הדינמיקה" וכללה "שינויים משמעותיים" – רמז כמובן לפשרות הישראליות המשמעותיות, שלפי ממשל ביידן הפכו את ההצעה ל"נדיבה מאוד" כלפי חמאס.

ההמתנה לחמאס, ותסכול המתווכים

אחת מהפשרות הללו היא ההסכמה הישראלית לשחרר פחות מ-40 חטופים בקטגוריות ההומניטריות בשלב הראשון של העסקה. חמאס, נזכיר, טען כל העת שאינו יכול לשחרר 40 חטופים חיים לפי הקטגוריות הללו, ובמקור הציע לשחרר רק 18 חטופים. בתשובתו אתמול הסכים אמנם לשחרר 33 חטופים בשלב הראשון, אך הדגיש כי המספר הזה כולל חטופים "חיים ומתים".
3 צפייה בגלריה
קשיי תקשורת תרמו לעיכוב. סינוואר והתיעוד שלו במנהרה
קשיי תקשורת תרמו לעיכוב. סינוואר והתיעוד שלו במנהרה
קשיי תקשורת תרמו לעיכוב. סינוואר והתיעוד שלו במנהרה
(צילום: דובר צה"ל, AP)
לפי הדיווח, ישראל גם התגמשה באותה הצעה מסוף אפריל בכך שהסכימה לחזרת עקורים לצפון הרצועה, "כאשר התנאים לכך יבשילו". היא הציעה לשם כך הפסקת אש והגדלה של הסיוע ההומניטרי. גורמים המעורים במגעים אמרו כי "בניסיון לחשוף את הבלוף של חמאס", הישראלים עשו למעשה "העתק-הדבק" לחלק מהנוסח בהצעה שהגיש חמאס עוד במרץ.
לפי הדיווח, בהצעה הישראלית המקורית נכתב כי בשלב הראשון, שיימשך שישה שבועות, הצדדים יסכמו את פרטי השלב השני שיכלול עוד הפסקת אש באורך דומה ושחרור של חיילים חטופים. כדי לאפשר זאת, ישראל הסכימה בהצעתה ליחס גדול יותר של מחבלים שישוחררו תמורת כל חטוף בשלב השני.
הפשרות הישראליות עוררו אופטימיות בקרב המתווכים האמריקנים, המצרים והקטארים, אבל לפי ה"טיימס" שבוע שלם עבר ללא תשובה מצד חמאס – וייתכן שהסיבה לכך היא קשיי התקשורת מול מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, שמסתתר לפי ההערכות במנהרות ברצועה.

כאשר המתווכים הגיעו לקהיר ביום שישי האחרון, ישראל לא שלחה לשם משלחת – ובשל כך נמתחה ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך גורמים ישראליים ואמריקניים שצוטטו בדיווח אמרו כי לא היה בכלל צורך בשלב זה במשלחת ישראלית, כיוון שחמאס טרם הגיש כאמור את תשובתו.
לפי ה"טיימס" חמאס כן סיפק בסוף השבוע תגובה, אבל גורמים המעורים בפרטים אמרו שתגובתו עוררה תסכול בקרב המתווכים – כיוון שדחתה חלק מהנוסח שחמאס עצמו הציע ואומץ על ידי ישראל. הצד האמריקני, כך דווח, הכריז שהעמדה החדשה של חמאס בלתי מקובלת – ואף העלה אפשרות לסיום המשא ומתן, "אם חמאס לא רוצה באמת להגיע לעסקה", לשון הדיווח. אבל חמאס אותת שהוא לא מעוניין בקריסת השיחות, ואמר שיחזור עם גרסה חדשה.
אותה גרסה היא למעשה ההצעה הנגדית שחמאס הגיש אמש, תוך שהוא טוען שמדובר לכאורה בהסכמה להצעה המקורית. הגורמים הישראליים והאמריקניים הדגישו כי ההצעה שלו אינה מקובלת, אך לדבריהם היא מותירה פתח להמשך המגעים. המשא ומתן, כך דווח, יחודש כנראה ביום רביעי – והפעם ישראל תוציא לקהיר משלחת שתעבור על הצעת חמאס.

שינויי הנוסח שהוביל ראש ה-CIA

בדומה ל"טיימס", גם ב-CNN דיווחו הבוקר כי תשובת חמאס הינה למעשה הצעה נגדית ולא הסכמה לעסקה. ההצעה הנגדית, כך אמרו לרשת גורמים אמריקניים, תידרוש את המשך המשא ומתן. הגורמים ציינו כי חמאס הכניס "תיקונים" להצעה קודמת שהוגשה אליו.
3 צפייה בגלריה
ויליאם ברנס ראש ה CIA
ויליאם ברנס ראש ה CIA
ראש ה-CIA ביל ברנס
(צילום: AP)
שני גורמים נוספים שצוטטו בדיווח של CNN, אשר בקיאים בפרטי המגעים, אמרו כי בימים האחרונים המתווכים ערכו שינויים בהצעה שעליה הגיב כעת חמאס, ולפי הגורמים המטרה הייתה למצוא דרכים לעקוף מכשולים מבחינת ישראל. ראש ה-CIA ביל ברנס, שהגיע לקהיר בשבוע שעבר, המשיך משם לדוחא ולפי הדיווח פעל מול הקטארים לשינויי הנוסח בהצעה – כך שמבחינת ישראל היא תהיה בסיס מקובל למשא ומתן.
הגורמים ציינו כי חמאס הגיב למעשה לאותה הצעה מתוקנת. אחד הגורמים ציין כי על בסיס אותה טיוטה של ההצעה, ישראל תוציא היום משלחת של מומחים רמי-דרג לשיחות נוספות. לפי הדיווח, המכשול הגדול ביותר לא השתנה: המחלוקת סביב הפסקת אש קבועה, שחמאס התעקש עליה לאורך כל המגעים, והדרכים שבהן ניתן להגיע להסכם בין הצדדים בסוגיה הזו.