2 צפייה בגלריה
(צילום: אלכס קולומויסקי, EPA)
מתוך הבנה של פוטנציאל ההסלמה בין ישראל לחיזבאללה, ובצל איומי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט - ותגובותיו של מזכ"ל ארגון הטרור חסן נסראללה - המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין יגיע היום (רביעי) לביירות ויקיים סדרה של פגישות עם מנהיגי המדינה בניסיון להוריד את גובה הלהבות בין ישראל ולבנון.
הוכשטיין צפוי להיפגש בביירות עם יו"ר הפרלמנט נביה ברי, ראש הממשלה הזמני נג'יב מיקאטי, שר החוץ הזמני עבדאללה בן חביב והרמטכ"ל הלבנוני ג'וזף עאון. כלי תקשורת בלבנון דיווחו שהפגישה של הוכשטיין עם הגנרל עאון תוגבל לנושא הגבול היבשתי עם ישראל, שיטופל בפגישותיו עם הגורמים הרשמיים.
2 צפייה בגלריה
שלטי חוצות קמפיין בחירות 202עמוס הוכשטיין (L), מתאם נשיא ארה"ב המיוחד לשותפות לתשתיות והשקעות גלובליות, והשליח המתווך על הגבול הימי לבנון-ישראל, קיבל מתנה על ידי ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאטי (R) במהלך פגישתם בארמון הממשלה. בבירת לבנון ביירות2
שלטי חוצות קמפיין בחירות 202עמוס הוכשטיין (L), מתאם נשיא ארה"ב המיוחד לשותפות לתשתיות והשקעות גלובליות, והשליח המתווך על הגבול הימי לבנון-ישראל, קיבל מתנה על ידי ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאטי (R) במהלך פגישתם בארמון הממשלה. בבירת לבנון ביירות2
השליח המיוחד יגיע ללבנון. עמוס הוכשטיין
(צילום: AP)
לפי דיווח ביומון א-ליוואה הוכשטיין אף צפוי לערוך ביקור יוצא דופן בדרום לבנון כדי לבדוק מקרוב את כוח שמירת השלום של יוניפי"ל וכן את עבודות קידוח הגז בבלוק 9 בישראל. כזכור הוכשטיין היה זה שהוביל להסכם הגבול הימי בין ישראל ללבנון - שבזכותו החל הקונצרן הצרפתי טוטאל בקידוח - מה שנותן תקווה ללבנונים להכנסה פוטנציאלית אם יימצא גז.
מועצת הביטחון של האו"ם צפויה ביום חמישי בערב להחליט על הארכת המנדט של יוניפי"ל. מאחורי הקלעים יש מאבק בין ישראל לבין גורמים קיצונים בלבנון על המנדט. בעוד שישראל דורשת לחזק את מנדט יוניפי"ל, לבנון מבקשת לבטלו או לרדד אותו. על פי המנדט הקיים, יוניפי"ל אינו רשאי להיכנס לשטחים פרטיים בלבנון. בשל כך, בחמש השנים האחרונות הלבנונים הפכו את השטח - מ-25 מטר ועד 30 ק"מ מהגבול עם ישראל - ל"שטחים פרטיים" כדי למנוע מיוניפי"ל יכולת להיכנס.
ישראל מבקשת לשנות את המנדט כך שיוכלו להיכנס ולפקח מקרוב על לבנון. מאידך בביירות מבקשים לשנות את נוסח המנדט כך שמעתה יוניפי"ל יוכל לעשות סיורים בשטח אך ורק עם כוחות צבא לבנון. בישראל חושבים שהדרישה הזו היא תרגיל - שכן צבא לבנון במשבר קשה מאוד, אין כסף לדלק וחיילים נאלצים לעבוד בעבודות נוספות כדי לגמור החודש. אם צבא לבנון יהיה חייב ללוות סיורי יוניפי"ל, הסיורים פשוט לא ייצאו אל הפועל. האמריקנים עוזרים ללבנונים ואפילו משלמים משכורות לחיילים באופן ישיר.
חיזבאללה הציב לאורך הגבול כאלף לוחמים מכוח רדואן שחזרו מסוריה. על אף המנדט המוגבל שלו, יוניפי"ל בסך הכול מונע חיכוך בצורה משמעותית. בישראל מודאגים מעליית החיכוך בין חיזבאללה וצה"ל - ובירושלים יש מי שמוצאים קווי דמיון בין המצב ששרר בשנת 2006 לפני מלחמת לבנון השנייה לבין המצב כיום - מה שמעלה החשש ממלחמה ועימות צבאי. בישראל סבורים כי לנוכח הקמת אוהל חיזבאללה בצד הישראלי של הקו הכחול - ספק גדול אם נסראללה מעריך את המצב בצורה נכונה.
פורסם לראשונה: 23:36, 29.08.23