מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה נאם הערב (שני) ברקע הדיווח על הגעת משלחת מודיעינית של מדינה ערבית לביירות כדי למנוע הסלמה בין ישראל לחמאס - וגם בצל המתיחות הגוברת בחודשים האחרונים מול חיזבאללה ולבנון. בין היתר, ביקור המשלחת מגיע על רקע האיומים הישראליים לפגוע בסאלח אל-עארורי, ממנהיגי חמאס, שנחשך ל"מושך בחוטים" ביהודה ושומרון ומכווין פיגועים ממקום מושבו בביירות.
נסראללה גיבה את אל-עארורי, והבהיר בצל איומיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "כל חיסול על אדמת לבנון לא יעבור בשקט". לדבריו, "זה לא משנה אם זה נגד לבנוני, סורי, פלסטיני או איראני. הזהות כלל לא חשובה. חיסול שכזה ייענה בתגובה קשה ולא יעבור בשקט". עוד הוסיף מזכ"ל ארגון הטרור כי "אנחנו לא נקבל שינוי של כללי המשחק. לא ניתן שלבנון תהיה שוב זירה לחיסולים ועל ישראל להבין זאת".
2 צפייה בגלריה
נסראללה מגבה את בכיר חמאס שפועל מלבנון, בצל איומי נתניהו
נסראללה מגבה את בכיר חמאס שפועל מלבנון, בצל איומי נתניהו
נסראללה מגבה את בכיר חמאס שפועל מלבנון, בצל איומי נתניהו
(צילום: עמית שאבי, AFP)

לפי העיתון הלבנוני "נידא אל-ווטן", המשלחת המודיעינית החשאית תתריע מפני הסלמה - ותזכיר את ההשלכות של כל הידרדרות במצב הנוכחי בלבנון, שגם ככה שקועה במשברים, ומכאן הצורך להימנע מיצירת משברים חדשים ומסוכנים במדינה.
עם זאת, נדמה שלפחות בדבריו, נסראללה לא התרגש מההתרעות: "ישראל מאיימת לחסל בכירים בציר ההתנגדות על אדמת לבנון, אלה יכולים להיות אנשי חמאס או אנשי חיזבאללה, והם בעצמן אמרו שזה יכול להיות על אדמת פלסטין או 'מעבר לה'. תמיד אמרו שישראל לומדת מהעבר, אבל זה כבר לא קורה. הם חוזרים על טעויות עבר".
הוא התייחס לטענת נתניהו, לפיה ישראל נמצאת "בעיצומה של מתקפת טרור שמעודדת מכוונת וממומנת על-ידי איראן", ואמר כי ראש הממשלה "רצה להאשים את איראן ויצר מציאות שכל המצב בגדה זה 'מזימה איראנית' ושכל הפלסטינים הם רק כלי בידי טהרן. זה כמובן זלזול באינטלגנציה של כל העולם ושל הישראלים בעצמם, הם לא מבינים שההתנגדות בגדה זה רצון פלסטיני בלבד".
2 צפייה בגלריה
הצהרתם של בנימין נתניהו ויואב גלנט מזירת הפגיעו בהר חברון
הצהרתם של בנימין נתניהו ויואב גלנט מזירת הפגיעו בהר חברון
נתניהו וגלנט האשימו את איראן בגל הפיגועים. נסראללה: "זלזול באינטליגנציה"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
ברשת הטלוויזיה "אל-מנאר" של ארגון חיזבאללה, התייחסו אתמול לאיומי נתניהו לפגוע ב"משלחי טרור", כולל אל-עארורי, והזכירו בתגובה את איומי נסראללה על כך שפגיעה באישיות פלסטינית בלבנון תיענה בתגובה חריפה מצד הארגון. באתר החדשות הלבנוני "אל-עהד" דווח כי חמאס רואים באיומי נתניהו כ"איומים חלולים", ושתהיה תגובה על כל פגיעה.
בנאום שנשא נסראללה לפני כשבועיים, אמר כי ארגונו יכול להחזיר את ישראל לתקופת האבן, בדומה לאיומי שר הביטחון יואב גלנט לעשות זאת בלבנון. "מה שמעניין פה זה מה שחיזבאללה וההתנגדות יכולים לעשות", אמר אז נסראללה, "זה משהו שהפיקוד הישראלי מבין, ולכן אין כל ערך לאיומים האלה. תראו איפה לבנון היום. אני אומר עכשיו לישראל - אם תפתחו במלחמה נגד לבנון, גם אתם תחזרו לתקופת האבן".
איומיו של נסראללה מגיעים על רקע פרובוקציות חוזרות ונשנות של ארגון הטרור שלו לאורך גבול לבנון, וכשאחד מאוהלי חיזבאללה עדיין ניצב בשטח ישראל בהר דב. מזכ"ל חיזבאללה עוקב מקרוב אחר ההתרחשויות בישראל, ובאחד מנאומיו האחרונים התייחס לביטול עילת הסבירות: "זה היום הגרוע ביותר בתולדות ישראל, כפי שחלק מהישראלים מעידים, והיום הזה מציב את המדינה במסלול להיעלמות".
נקודת המחלוקת בין לבנון לישראל בגבול הצפוני
בחודשים האחרונים חלה הסלמה בגבול הצפוני, ובהערכת מצב שפורסמה לאחרונה, אנשי המחקר של מרכז עלמא לחקר האתגרים הביטחוניים בצפון ציינו כי הם "מזהים דפוס ברור של חיזבאללה ליצירת חיכוך והסלמה באזורי המחלוקת שעל קו כחול" - קו ההפרדה בין ישראל ללבנון לפי החלטת האו"ם.
במכון המחקר שבגליל ציינו כי אותם אזורים, 13 במספר, הם אלו שבלבנון טוענים כי נלקחו מהם על-ידי ישראל. תחילת האירועים, המהווים על פי חוקרי המכון "קפיצת מדרגה ומגמה שתמשיך ותסלים", התרחשו בחודש יוני עם חשיפת פלישת לוחמי חיזבאללה לשטח הריבוני של מדינת ישראל בהר דב והקמתם של שני אוהלים, שאוישו על ידי כוחות חמושים (בהמשך פורק אחד האוהלים). אבל עוד לפני כן נרשמה הסלמה חריגה, עם הפיגוע בצומת מגידו שביצע בחודש מרץ מחבל של חיזבאללה שחדר את הגבול, ובהמשך במטח של 34 רקטות שנורו לישראל מלבנון תוך כחצי שעה בחג הפסח - המטח הכבד ביותר שנראה בגבול הצפון מאז שנת 2006, ימי מלחמת לבנון השנייה.