יותר מ-2,000 בני אדם נקברו במפולת הבוץ שפקדה בסוף השבוע את פפואה גינאה החדשה – כך הודיע הבוקר (יום ב') המרכז הלאומי לאסונות של מדינת האיים שבאוקיינוס השקט. בהנחה שיש ממש בדברים, מדובר במספר קורבנות גבוה פי יותר משלושה מזה שדווח אתמול, אז נמסר על 670 הרוגים.
זירת האסון בפפואה גינאה החדשה

6 צפייה בגלריה
פפואה גינאה החדשה אסון מפולת בוץ אדמה יותר מ 2,000 נקברו
פפואה גינאה החדשה אסון מפולת בוץ אדמה יותר מ 2,000 נקברו
נעזרים באיתי חפירה בחיפוש אחר הגופות, באתר האסון במדינת האיים
(צילום: AFP PHOTO / INTERNATIONAL ORGANIZATION FOR MIGRATION / MOHAMUD OMER)
המפולת בפפואה גינאה החדשה אירעה ביום שישי באזור הררי במחוז אנגה שבצפון המדינה, והיא החריבה את הכפר ימבאלי. יותר מ-150 בתים בתים נקברו שם מתחת לאדמה, והמוני תושבים בכפרים הסמוכים נטשו את בתיהם. באזור המפולת התגוררו לפני האסון קרוב ל-4,000 תושבים, אך לפי ארגון סיוע הומניטרי מאוסטרליה השכנה לאחרונה הגיעו לשם גם אזרחים רבים שנמלטו מקרבות בין שבטים באזורים הסמוכים.
גורמים מקומיים אמרו כי המפולת אירעה אחרי שאת האזור פקדו בשבועות האחרונים גשמים עזים, וגשם המשיך לרדת שם גם בלילה האחרון. עובדה זו מקשה מאוד את חילוץ הגופות, משום שהאדמה באזור נותרת בלתי יציבה, מים זורמים בין ההריסות, הבוץ ממשיך לגלוש וסלעים עודם מידרדרים מעת לעת. עד כה חולצו רק שישה מההרוגים, ותושבים ממשיכים לחפש אחר האחרים על-ידי חפירה בידיים חשופות, באיתים או בכלים חקלאיים שונים.
לפי הרשויות בפפואה גינאה החדשה, אזור האסון שבו מתנהלים החיפושים משתרע על שטח השקול לשלושה מגרשי כדורגל, וההריסות נקברו בעומק של שישה עד שמונה מטרים מתחת לפני האדמה. ההגעה של כלי חפירה כבדים מתעכבת מאז האסון ביום שישי הן בגלל תנאי מזג האוויר והן בשל החשש הביטחוני הנשקף מצד שבטים החיים בסמוך ונלחמים ביניהם. אתמול הובא לזירה דחפור שתרם קבלן בניין מקומי, אך לא די בו. התושבים גם חלוקים בדעתם בנוגע לכדאיות השימוש בציוד כבד בשל הסכנה הנשקפת ממנו לגופות או לניצולים אם עדיין יש כאלה.
6 צפייה בגלריה
מאות הרוגים מפולת ב פפואה גינאה החדשה
מאות הרוגים מפולת ב פפואה גינאה החדשה
בתים וקורבנות נקברו בעומק של עד 8 מטרים מתחת לאדמה
(צילום: AFP / International Organization for Migration (IOM) / Benjamin Sipa)
הבוקר דיווחה התקשורת בפפואה גינאה החדשה כי תושבים הצליחו לחלץ בני זוג שנלכדו מתחת להריסות, אחרי ששמעו את קריאותיהם לעזרה. השניים, ג'ונסון וג'קלין ינדם, סיפרו ל-NBC News המקומית כי הם אסירי תודה ואמרו שחילוצם הוא נס: "אנחנו מודים לאלוהים על שהציל אותנו ברגע ההוא. היינו בטוחים שאנחנו הולכים למות, אבל הסלעים לא מחצו אותנו", סיפרה ג'קלין. "קשה להסביר איך שרדנו, היינו לכודים שמונה שעות. אנחנו מאמינים שניצלנו למען מטרה מסוימת".
היום הודיעה אוסטרליה כי הוא נערכת לשלוח סיוע מוטס לאתר האסון בפפואה גינאה החדשה, וכי היא עומדת בקשר עם הרשויות שם. פפואה גינאה חדשה היא המדינה הקרובה ביותר לאוסטרליה מבחינה גאוגרפית, ובשנים האחרונות מתהדקים היחסים ביניהן בתחום הביטחון כחלק מהמאמצים האוסטרליים להדוף את השפעתה הגוברת של סין באזור. אוסטרליה היא כיום התורמת הגדולה ביותר בסיוע חוץ לפפואה גינאה החדשה, שהייתה קולוניה שלה ויצאה לעצמאות ב-1975.
פפואה גינאה החדשה היא מדינה מתפתחת שבה 10 מיליון תושבים, רובם מתפרנסים מחקלאות ותלויים בה כדי להתקיים. יותר מ-800 שפות מדוברות בה, והיא המדינה המגוונת בעולם מבחינה לשונית.