שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' התייחס הערב (ראשון) להודעה שהוציאה ירדן בתום פסגת החירום הביטחונית שנערכה בעיר עקבה - ולפיה ישראל התחייבה לא לקדם בבנייה חדשה בהתנחלויות בחודשים הקרובים, ומסר כי לא תהיה הקפאה של הבנייה והפיתוח בהתיישבות. גם השר לביטחון לאומי ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר התייחס להצהרה, ומסר: "מה שהיה בירדן (אם היה), יישאר בירדן".
משרד החוץ האמריקני, מצידו, פרסם הודעה בנוסח זהה לזה שהוציאה ירדן, עם פירוט ההסכמות שהפיצה - מה שמאשר כי כלל הצדדים אכן הסכימו על הפרטים. ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר כי "בניגוד לציוצים, הבנייה וההסדרה ביהודה ושומרון יימשכו בהתאם ללו"ז התכנון והבנייה המקורי, ללא שום שינוי. אין ולא תהיה שום הקפאה".
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
מצפצפים על ההבנות. סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: הדר יואביאן)
לדברי סמוטריץ', "אין לי מושג על מה דיברו או לא דיברו בירדן. שמעתי על הוועידה המיותרת הזו מהתקשורת בדיוק כמוכם. אבל דבר אחד אני כן יודע: לא תהיה הקפאה של הבנייה והפיתוח בהתיישבות אפילו לא ליום אחד (זה בסמכותי)". הוא הוסיף כי "צה"ל ימשיך לפעול לסיכול טרור בכל שטחי יהודה ושומרון ללא שום מגבלה (נוודא בקבינט). פשוט מאוד".
גם שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף (עוצמה יהודית) התייחס לדברים, והסביר כי "אם מישהו עושה ועידה בירדן בלי לשתף את הממשלה, שלא יצפה לגיבוי מהממשלה על המסקנות שלה".
ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד הגיב לדבריו של סמוטריץ', וציין כי "לא ייתכן שמדינת ישראל שולחת נציגות רשמית בדרג הבכיר ביותר לוועידה בחסות אמריקנית, מגיעה להסכמות, ואז שרים בכירים בקבינט מצייצים נגד עצמם. זו לא ממשלה, זה כאוס מסוכן".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"זו לא ממשלה, זה כאוס מסוכן". נתניהו
(צילום: רויטרס)
ארגון הטרור חמאס הגיב לפגישה בין ישראל והפלסטינים בירדן, ומסר כי "הפסגה בעקבה הייתה 'חסרת ערך'". בדומה לסמוטריץ', מסר הארגון כי הפסגה "לא תשנה דבר".
ח"כ דני דנון (הליכוד) התייחס אף הוא להצהרה, והסביר בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כי "אם הפרסום הזה נכון - וביום של פיגוע רצחני ממשלת ישראל מעניקה פרס לטרור ומסכמת עם הרשות הפלסטינית על הקפאת בנייה ופגיעה בהתיישבות - זו בושה וחרפה".
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מסר כי "בצד הצורך להמשיך במאבק הנחוש בטרור, אני שב ומברך על הפסגה בירדן שמטרתה חיזוק הביטחון והיציבות". לדבריו, "כפי שחזרתי ואמרתי: קריעת סמכויות המנהל האזרחי ופיצול מערכת הביטחון הם פיגוע ביטחוני. כעת כשהסוגיה עלתה בדיונים ביטחוניים רגישים זה ברור: או שמדובר בהפקרות מוחלטת או שלסמוטריץ' אין סמכות".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
לפיד: "שרים בכירים בקבינט מצייצים נגד עצמם"
(צילום: עמית שאבי)
שר המשפטים לשעבר גדעון סער (המחנה הממלכתי) הגיב לדברים ואמר: "בתקופת הממשלה הקודמת היו מספר פניות - של האמריקנים, מצרים וירדן לוועידה מחומשת מהסוג שהיה היום בעקבה. הן סורבו. בדיוק כי היה ברור שאלה הדרישות שיועלו שם: להקפיא התיישבות ולעצור פעילות ביטחונית שלנו ביהודה ושומרון, וישראל תעמוד שם מול כל הארבע ביחד. עד שבאה ממשלת הימין על מלא-מלא".
ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) הודיע כי "ביום שבו אנחנו מבכים על הירצחם של שניים מאזרחינו בפיגוע טרור, ממשלת 'הימין' של נתניהו ובן גביר מגיעה להסכמות על עצירת הבנייה בישראל". לדבריו, "אין ביטחון, אין משילות. הצבעתם ימין, קיבלתם שמאל".
ראש המועצה לביטחון לאומי צחי הנגבי, שלקח חלק במשלחת הישראלית לירדן, מסר בתגובה: "בניגוד לדיווחים ולציוצים על הפגישה בירדן, אין שום שינוי במדיניות ישראל. בחודשים הקרובים מדינת ישראל תסדיר תשעה מאחזים ותאשר 9,500 יחידות דיור חדשות ביהודה ושומרון. אין שום הקפאת בנייה או שינוי בסטטוס קוו בהר הבית ואין שום הגבלה על פעילות צה"ל".
4 צפייה בגלריה
ציוץ התגובה של גנץ בטוויטר
ציוץ התגובה של גנץ בטוויטר
גנץ על תגובות שרי הקואליציה: "הממשלה שבתוך הממשלה"
מוקדם יותר הסתיימה הפסגה בעקבה, בהשתתפות נציגי ישראל והפלסטינים, שמטרתה הייתה להגיע לרגיעה ולהפסקת האלימות - פחות מארבעה שבועות לפני תחילת חודש הרמדאן המקודש למוסלמים. בפסגה השתתפו גם נציגים מירדן, מצרים וארה"ב.
בהצהרה המשותפת שהוציאה ירדן בנוגע לפסגה, שלדבריה מוסכמת על כל המשתתפים, אישרו הצדדים הפלסטיני והישראלי את מחויבותם לכל ההסכמים הקודמים, והסכימו לשמור על הסטטוס קוו במקומות הקדושים בירושלים. בנוסף, נציגי המשלחות התחייבו להפסיק לבצע צעדים חד-צדדיים במשך שלושה עד שישה חודשים. ישראל התחייבה כאמור גם להפסיק את הדיון בהקמת יחידות התיישבות חדשות לתקופה של ארבעה חודשים, והסכימה להפסיק לאשר הקמת התיישבויות חדשות במשך חצי שנה.