יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) הודיע אתמול בבוקר (רביעי) כי יפסיק להצביע עם הקואליציה – וביטל את כל הישיבות הקרובות של הוועדה במחאה נגד רפורמת מחירי התחבורה הציבורית. בריאיון באולפן ynet אמר הבוקר ביטון כי "משרד התחבורה לא סופר את ועדת כלכלה" - אך הוסיף כי "על זה כחול לבן לא תפיל את הממשלה".
לדברי ביטון, "כחול לבן רוצה בממשלה הזאת. שר הביטחון בני גנץ וגם אני רוצים תקציב למדינה. תמיד דיברנו על תקציב ככלי ליציבות ולשירות האזרחים, אך נוצר מצב שפוגעים בעניים בהיחבא - והדבר הזה לא מקובל עליי".
2 צפייה בגלריה
"הממשלה עסוקה רק באיך תשרוד". ח"כ יברקן על דבריו של ח"כ מיכאל ביטון
"הממשלה עסוקה רק באיך תשרוד". ח"כ יברקן על דבריו של ח"כ מיכאל ביטון
"הממשלה עסוקה רק באיך תשרוד". ח"כ יברקן על דבריו של ח"כ מיכאל ביטון
(צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת, אביגיל עוזי)
"גילינו בפגרה שמתבשלת רפורמה", טען ביטון. "ביקשנו ממשרד התחבורה – בואו תגידו לנו מה מתוכנן, אבל הנתונים הוסתרו מוועדת הכלכלה. אני לא יכול לחיות עם התייקרות של 130 אחוז בתחבורה הציבורית בפריפריה, התחבורה הציבורית היא הדלק של העניים – אל תפגעו בהם".
זה נושא מאוד חשוב, אבל בשביל זה אתם בקואליציה. יש ועדת כלכלה ואפשר לפנות לליברמן ומיכאלי כדי לקבל תשובות. "איזה כלי יש לח"כ שמבקש ממשרד להתייחס ברצינות לוועדה שלו? אם הוא לא נוכח בה, ואם הממשלה לא סופרת אותה, האפשרות היחידה שלי היא המליאה. אני מקווה שהם יתעשתו".
ביטון הדגיש: "אמרתי שאצביע עם הממשלה בהצבעות אי אמון כדי לא לתת לאף אחד כלי להפיל את הממשלה. אבל, ממשלה שלא סופרת את הכנסת ולא נותנת תשובות לוועדת הכלכלה, ועושה רפורמה שפוגעת במיליונים - אנחנו מחפשים אותם בכנסת. איזה כלי יש לי? אם רוצים לפתור את המשבר הזה, תקפיאו את הרפורמה, תנהלו אותה בתקציב בצורה מסודרת, או שתשימו שם עכשיו 400-300 מיליון שקל ואל תפגעו בעניים. זה כל מה שמעניין אותי. כל התדרוכים, הפוליטיזציה והאגדות - זה מיותר. פשוט אל תפגעו בעניים".
מבחינתך החרם על ההצבעות יימשך עד שמישהו מהקואליציה יסכים לדרישות שלך – גם במחיר שיתוק הכנסת? "אני מקווה שהאירוע הזה יסתיים מהר. אני קורא לבנט, לפיד, מיכאלי וליברמן למצוא פתרון מיידי או לדחות את היישום של הרפורמה. יש לי קווים אדומים, מי שחכם לא מתחיל דבר שיודע שיערער את היציבות".
ח"כ גדי יברקן (הליכוד) הגיב על דברי ביטון, ואמר כי "נעשה הכול כדי להפיל את הממשלה הרעה הזאת, שכל מה שמעניין אותה זה רק איך לשרוד – אך זה יקרה בראשות נתניהו בלבד".
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי
אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי
"קורא להם לעצור את הרפורמה או למצוא פתרון מיידי". אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי
(צילום: רפי קוץ)
במועצה לביטחון לאומי, נזכיר, הזהירו כי החרם של ביטון עלול לפגוע באבטחת אסדת הגז כריש – שכן בוועדה אמור להתכנס דיון שבו יאושרו תקנות לשעת חירום לפיקוח על כלי השיט, שתכליתו איסור שיט סביב אסדת כריש. תקנות אלה אמורות לצמצם את הסיכון לפגיעה בבטיחות האסדה החדשה, לצד שמירה על בטיחות השיט באזור שלה.
משרד התחבורה, משרד הביטחון והמועצה לביטחון לאומי לוחצים לכנס במהירות את הוועדה כדי לאשר את התקנות. לדבריהם, ללא האישור האסדה תישאר ללא הגנה ראויה – ויש חשש שכלי שיט יתקרבו אליה.

במקביל, אמש במליאת הכנסת נפלה בקריאה טרומית הצעתה של ח"כ גילה גמליאל לתיקון "חוק השקיות", שנועד לצמצם את השימוש בשקיות חד פעמיות. ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת הליכוד בנימין נתניהו החליט שלא לאפשר חופש הצבעה, וביקש מגמליאל למשוך את החוק. היא סירבה, והחוק עלה להצבעה. הליכוד התנגד, הקואליציה תמכה – אולם בשל טעות בהצבעה של יו"ר רע"מ מנסור עבאס, הצעתה של גמליאל נפלה.
ח"כ גדי יברקן, יכול להיות שהמשמעת קצת מתרופפת אצלכם, שמישהו מרגיש שאולי הסיום מתקרב? "לא. הליכוד היא התנועה הדמוקרטית היחידה שחברי הכנסת שלה מביעים בעצמם את דעתם. גם אני הצבעתי בניגוד לעמדתו של יו"ר המפלגה שלי בחוק הסמכויות. טוב עשתה ח"כ גילה גמליאל. הצבעתי בעד החוק שלה, ולצערי זה לא עבד".
כשיעלו בשבוע הבא חוקים שיטיבו עם נפגעות ונפגעי אונס, עם נשים, עם משפחות צעירות ועם ציבור העצמאים – תצביעו לגופו של עניין, או לגופה של המשמעת האופוזיציונית? "איך הגענו למצב שבו יש ממשלה וקואליציה, והאש מופנית לאופוזיציה? הוכחנו מנהיגות ואחריות בכל נושא שהיה חשוב לאזרחים, והצבענו יחד עם הקואליציה".