"איראן מחויבת להשמדתה של ישראל. אני חושב שזה ברור שישראל תנקוט צעדים כדי להגן על עצמה מול פעולותיה של איראן" אמר אתמול (שישי) הגנרל קנת' מקנזי, מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב. עם זאת, הגנרל הבהיר כי חילופי האש בין ישראל לאיראן אכן מהווים נושא לדאגה עבורו. "ההתקפות ההדדיות מעמידות לעיתים קרובות את כוחותינו בסוריה ובעיראק בפני סכנה", אמר מקנזי.
הגנרל מסר את דבריו בתדרוך שהעביר לכתבי הפנטגון, שצפוי להיות התדרוך האחרון שלו, שכן הוא מתכוון לפרוש כמפקד פיקוד המרכז לאחר כהונה של שלוש שנים. מקנזי, שפיקח בין היתר על הנסיגה הכאוטית של צבא ארה"ב מאפגניסטן וגם על מיגור המדינה האסלאמית, אמר שהמסר שהוא מבקש להעביר למחליפו הוא שאיראן תמשיך להיות האתגר הכי גדול של פיקוד המרכז. "התמודדנו גם עם בעיות אחרות, בעיות עצומות, אך באופן כללי התמקדנו בבעיה האיראנית ובכל הקשור אליה", הדגיש מקנזי.
3 צפייה בגלריה
גנרל פרנק מקנזי
גנרל פרנק מקנזי
גנרל מקנזי, מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב
(צילום: AP)
התדרוך של מקנזי התקיים כמה ימים לאחר מתקפת טילים איראנית על מתחם הקונסוליה האמריקאי בארביל שבצפון עיראק. הגנרל אמר שאיראן תקפה כוחות ומתקני צבא אמריקניים כמה פעמים בששת החודשים האחרונים, אך פעולות מוצלחות של המפקדים בשטח מנעו הרוגים בקרב החיילים. "לו היינו סופגים אבידות, אני חושב שהיינו נמצאים במקום שונה מאוד כרגע", הודה מקנזי.
מקנזי ובכירים אמריקניים נוספים אמרו שמתקפת הטילים האיראנית ביום ראשון האחרון אמנם פגעה באזור הקונסוליה בארביל, אך הקונסוליה האמריקנית עצמה לא הייתה המטרה למתקפה. משמרות המהפכה האיראניים טענו שהמתקפה נועדה לפגוע ב"בסיס ריגול ישראלי סודי", ובישראל העריכו כי ירי הטילים הגיע בתגובה להריגתם של שני קצינים איראנים בסוריה לפני כשבועיים, בתקיפה שיוחסה לצה"ל.
3 צפייה בגלריה
המבנה שהופצץ בארביל, עיראק
המבנה שהופצץ בארביל, עיראק
המבנה שהופצץ בארביל, עיראק
(צילום: רויטרס)
המתיחות האיראנית סביב נוכחותו של צבא ארה"ב בעיראק התגברה בעקבות ההתנקשות בקאסם סולימאני לפני כשנתיים, במתקפת המל"טים האמריקנית על שדה התעופה הבינלאומי בבגדד. על פי מקנזי, איראן מאמינה כי היא יכולה להמשיך להוציא לפועל מתקפות מסויימות נגד צבא ארה"ב, מבלי להעמיד בסכנה את המשא ומתן המתמשך על חזרה להסכם הגרעין.
3 צפייה בגלריה
כוכבי ומקנזי
כוכבי ומקנזי
הגנרל מקנזי עם הרמטכ"ל אביב כוכבי
(צילום: דובר צה"ל)
"אנחנו לא מעוניינים שאיראן תשיג נשק גרעיני, והדרך הטובה ביותר להשיג את המטרה הזו היא כנראה באמצעות משא ומתן" אמר מקנזי, אך הוסיף שהסכם הגרעין לא יפתור את הבעיה האיראנית בכללותה. "אני מאמין שהממשל לא עיוור לעובדה הזו, אבל אם נצליח להוריד את הנשק הגרעיני מהשולחן, זו יכולת צבאית עוצמתית שלא נצטרך לדאוג לגביה".
הגנרל הדגיש את תמיכתו בהמשך משא ומתן עם האיראנים, אך ציין גם כי אין מנוס מהפגנת כוח כאשר הידברות אינה יעילה. "צריך לשאוף לקיים משא ומתן, אך אם זה לא מתאפשר, תפקידנו בפיקוד המרכז הוא להרתיע את איראן, להדגים להם שהמטרות שהם מנסים להשיג ייגבו מהם מחיר כואב", אמר מקנזי. "אנחנו עובדים על ההרתעה הזו מדי יום".
פורסם לראשונה: 05:23, 19.03.22