הממשלה אישרה ב-17 בדצמבר את מינויו של חבר הכנסת לשעבר וחבר מרכז הליכוד אברהם נגוסה לתפקיד שגריר ישראל באתיופיה. נגוסה יועד להיכנס לתפקיד בתחילת החודש הבא, אולם ל-ynet נודע כי ממשלת אתיופיה עדיין לא מאשרת את המינוי בטענה שנגוסה הוציא את דיבת המדינה האפריקנית לרעה. בעבר הוא אף היה מנוע כניסה אליה בשל פעילותו לעידוד עליית הפלשמורה.
1 צפייה בגלריה
אברהם נגוסה
אברהם נגוסה
אברהם נגוסה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בעקבות פנייה ישראלית, אתיופיה ביקשה עוד פרק זמן לפני שהיא מקבלת החלטה אם לאשר את המינוי של השגריר המיועד. גורם בכיר במשרד החוץ אמר: "יש בעיה קשה במינוי של נגוסה, האתיופים לא מוכנים לאשר אותו. הם לא רוצים מריבה איתנו אז פשוט לא עושים כלום. לא ברור כיצד הביאו אותו לאישור הממשלה בלי לבצע בדיקה שקטה עם המדינה לפני מינוי פוליטי".
זה המינוי הפוליטי השני של שגריר בחו"ל שמסתבך באחרונה. ביוני בשנה שעברה מונה ראש העיר מעלה אדומים לשעבר בני כשריאל לתפקיד שגריר ישראל באיטליה, אך בדצמבר הודיע הממשל ברומא כי הוא מסרב לאשר את המינוי שלו בגלל עברו כיו"ר מועצת יש"ע. ישראל נאלצה להתקפל, המינוי בוטל, וכעת נבחנת האפשרות למנות את כשריאל לשגריר ישראל בהונגריה.
הנוהל במינויים של שגרירים הוא שהמדינה הממנה מגישה בקשה לאישור המינוי למדינה המארחת (אגרמון). מדינה יכולה משיקוליה שלא לאשר מינוי של שגריר זה או אחר מסיבות כאלה או אחרות. במקרים רבים הדרך "לחסל" מינוי היא לא בדחייה רשמית אלא באי מתן תשובה במשך תקופה ארוכה ובהעברת מסרים בצינורות דיפלומטיים.
דובר משרד החוץ באדיס אבבה נשאל באחרונה במסיבת עיתונאים אם ארצו מתכוונת לאשר את המינוי של נגוסה ש"הוציא את דיבתם של הממשלה והעם האתיופי". הדובר השיב: "יש לנו תהליכים מסודרים לאישור או דחייה של בקשות למינוי".
לא ברור בדיוק על מה יצא קצפם של האתיופים. לפי פרסומים בכלי תקשורת באתיופיה, מדובר על תקרית ישנה שבה נגוסה היה מעורב בפעילות לעידוד עלייה מאתיופיה, ובמקביל הואשם ששרף בקתה של יהודים, צילם את השריפה והפיץ את הסרטון בטענה שבאתיופיה יש אנטישמיות נגד יהודים. בעקבות התקרית, כך נכתב בתקשורת המקומית, נגוסה היה מנוע כניסה לאתיופיה כמה שנים. אין אימות משום מקור אם הפרסום נכון אבל זה מה שנטען כאמור בתקשורת המקומית.
גורמים בכירים במשרד החוץ בירושלים אישרו כי אתיופיה ביקשה מישראל עוד פרק זמן לקבל החלטה אם לאשר את המינוי של נגוסה. נגוסה עצמו נמנע מלהשיב לכל הפניות אליו.