ביום שאחרי הדרמה בכנסת, וההפתעה עם היבחרה של ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד כנציגת הכנסת לוועדה לבחירת שופטים, בממשלה ובאופוזיציה עוסקים בחילופי האשמות וטוענים שכל צד מנסה לפוצץ את השיחות בבית הנשיא. על דבר אחד שני הצדדים מסכימים: התרגיל של הקואליציה, והודעת האופוזיציה על הפסקת השיחות לפחות עד הקמת הוועדה הקטינו משמעותית את הסיכויים להגיע להסכמות.
בינתיים, ראש האופוזיציה יאיר לפיד טען כי "חברי הכנסת מהקואליציה שנכנסו מאחורי הפרגוד והצביעו בעד חברת הכנסת קארין אלהרר, לא עברו מפלגה, לא קיבלו שום הבטחה, הם עשו את זה כי הם אנשים הגונים והם לא מוכנים יותר להיות חלק ממנגנון ההרס של החברה הישראלית. אני מלא הערכה לזה. אנחנו נמשיך לעבוד איתם כדי להבטיח את שלומה של הדמוקרטיה הישראלית. חלק מהם אומרים לנו, 'גם בהצבעה גלויה, אנחנו לא נשתף פעולה עם מה שפוגע במדינת ישראל. אנחנו לא נבחרנו לכנסת כדי לשרת את הקיצונים ואת המשיחיים'".

שר המשפטים לשעבר, ח"כ גדעון סער מהמחנה הממלכתי, התייחס לבחירתה של אלהרר, על אף התרגיל שניסתה לעשות הקואליציה כדי להביא לדחיית הבחירות, ואמר כי "ניתן יהיה לקיים שיחות ברגע שתיבחר הוועדה לבחירת שופטים. כרגע הקואליציה החליטה להשהות את השיחות בכך שמנעה את הקמת הוועדה".
הוא הסביר בריאיון ל-ynet radio את הודעת ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר מפלגתו בני גנץ על הפסקת השיחות עד שתקום הוועדה ואמר כי "החלטת הקואליציה אתמול מייצרת קושי מאוד גדול. אנחנו ראינו אתמול דבר מאוד ברור - בליכוד ובקואליציה אין מוקד אחד שמולו אתה יכול לסגור את הדבר, יש בעצם שני מוקדי כוח: ממשלת יריב לוין-סמוטריץ'-בן גביר שדוחפת לקיצוניות ויש את נתניהו. אז אתה מגיע לסיכום, ומתברר שהסיכום הוא לא סיכום. אנחנו לא נשמש כסחבה, כסמרטוטים שאמורים לנגב אחרי ההתכתשויות הפנימיות בתוך הקואליציה".

4 צפייה בגלריה
"יהיה קשה מאוד", "סיכויים קלושים". פסימיות באופוזיציה ובממשלה
"יהיה קשה מאוד", "סיכויים קלושים". פסימיות באופוזיציה ובממשלה
"יהיה קשה מאוד", "סיכויים קלושים". פסימיות באופוזיציה ובממשלה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
התרגיל - וההפתעה. קארין אלהרר
(צילום: AFP)
לדברי סער, אי-האמון בין הצדדים והתרגילים מביאים למסקנה שיהיה "קשה מאוד, אבל אפשרי, להגיע להסכמה בבית הנשיא. עכשיו אני בדעה שזה הרבה יותר קשה ממה שחשבתי". הוא הסביר: "הסיכויים ירדו למיטב הבנתי, משום שבקואליציה היום אין גורם אחד שהוא בעל הבית. זה לא אומר שצריך להרים ידיים, אבל חייבים לנתח את המציאות ולהבין אותה, כי בסופו של דבר זה הבסיס לקבלת החלטות".
שר התרבות והספורט מיקי זוהר מהליכוד הודה כי לא צפה הצלחה לשיחות בבית הנשיא מלכתחילה. בריאיון הוא אמר כי "השיחות בסופו של דבר נועדו להרגיע את הקרע בעם. אני לא צפיתי להם הצלחה ואני גם עדיין לא צופה להם הצלחה, כי גם אם תהיה איזושהי הצלחה בשיחות האלה זה רק אם אנחנו נסכים לעקר 75%-85% מהרפורמה". הוא ציין כי כעת הסיכויים "קלושים": "אני חושש שזה המצב. אני חושש שזה גם לא היה בר סיכוי מההתחלה ובכל מקרה אני אומר שיש לנו הבטחה לציבור בוחרינו לקדם רפורמה".
זוהר התייחס גם ל"חבית הנפץ", שנמצאת במרכז המחלוקת בין הצדדים שמשתתפים בשיחות בבית הנשיא: הרכב הוועדה לבחירת שופטים - וכבר סימן מטרה. "ברור שנצטרך לעשות שינוי בהרכב הוועדה. יכול להיות שזה לא יהיה השינוי שרצינו, שזה לא יהיה בדיוק מה שחלמנו עליו. אוקיי? אבל שינוי מסוים אפשר לעשות וצריך לעשות".

4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ ויאיר לפיד בהצהרה
בנימין נתניהו בני גנץ ויאיר לפיד בהצהרה
השיחות יופסקו עד הקמת הוועדה? התנאי של גנץ ולפיד לנתניהו
(צילום: שלו שלום, EPA)
4 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
"הסיפור של טלי גוטליב לא הכריע"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הוא נתן את דעתו גם על המתיחויות בתוך הקואליציה, לאחר ההצבעה החשאית שבה לפחות ארבעה חברים הצביעו בניגוד להנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר כי "אין אחדות בתוך הקואליציה. כל אחד כל הזמן מושך לכיוון שלו ולא יכולים לשבת ולסגור דברים".
שר המשפטים לשעבר, שהיה עד לא מזמן חבר בממשלה שחוותה בעצמה לא מעט משברים קואליציוניים, אמר כי לא ניתן להסיק שמה שקורה בהצבעה חשאית - כמו אתמול - יקרה גם בהצבעה גלויה. "אני חושב שחקיקה חד-צדדית היא תסריט גרוע לממשלה ולראש הממשלה, וקטסטרופלי למדינה. מה שקרה אתמול זה שהגורמים הקיצוניים בקואליציה הכתיבו את הפרת הסיכום. לא אנחנו סטינו מהשורה, הם סטו מהשורה", אמר.
הוא הדף את הטענות כי בגלל התעקשותה של ח"כ טלי גוטליב מהליכוד לא להסיר את מועמדותה נוצרה הבעיה שהכריחה את דחיית בחירת הנציגים. "גוטליב לא הייתה יכולה להיבחר. התוצאות מלמדות על זה. יש סיבות אחרות לגמרי - וזה הלחץ של הקיצוניים בתוך הקואליציה שהביא את נתניהו להחלטה הזו. יכול מאוד להיות שגם הרצון לראות מה קורה בבחירות ללשכת עורכי הדין בשבוע הבא השפיעה. אבל דבר אחד בטוח לא הכריע: סיפור טלי גוטליב".
סיון חילאי השתתפה בהכנת הכתבה