מתח ודריכות בצמרת משטרת ישראל וגורמים המעורבים בארגון ובאישור "הילולת האסון" במירון: מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי וכמה קציני משטרה נוספים צפויים לקבל בשבועות הקרובים מכתבי אזהרה מוועדת החקירה הממלכתית לאסון. כך נודע ל-ynet ול"ידיעות אחרונות". מכתבי האזהרה למעשה מצביעים על אותם גורמים שלגביהם סבורה הוועדה שיש להם אחריות למחדל, ושייתכן שיהיה עליהם לשאת במחיר.

5 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי
יעקב שבתאי
רב-ניצב שבתאי בעדותו מול הוועדה באפריל. יחד עמו - קצינים נוספים
(צילום: עמית שאבי)
גורמים בכירים במערכת אכיפת החוק, שמעורים היטב בעבודת הוועדה, העריכו אתמול בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות" שמכתבי האזהרה מהוועדה ייצאו למוזהרים בשבועות הקרובים, ושבין אותם מוזהרים צפויים להיות מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, וגם ניצב שמעון לביא, מפקד מחוז צפון שהודיע שלשום במפתיע על התפטרותו.
התפטרותו של לביא, כך נראה, לא תייתר את מכתב האזהרה שהוא צפוי לקבל מהוועדה. אותם גורמים שמעורים בעבודת הוועדה מעריכים שמלבד שבתאי ולביא גם קציני משטרה נוספים יוזהרו. בימים אלה בוחנת הוועדה את חלקם של קצינים נוספים במשטרה, ובהם תת-ניצב מוריס חן, שהיה ראש אגף המבצעים והשיטור בעת האסון. מהמשטרה לא נמסרה תגובה לדברים.
5 צפייה בגלריה
ההרוגים באסון
ההרוגים באסון
42 מנספי האסון. המפכ"ל לא יתפטר
עם זאת, בצל הביקורת של המשפחות השכולות מהאסון שקראו לכל המעורבים להתפטר מתפקידם, בסביבתו של המפכ"ל שבתאי אמרו שאין בכוונתו להתפטר.
בעקבות חשיפת ynet ו"ידיעות אחרונות" של מכתב האזהרה שצפוי להישלח למפכ"ל, אמרו בפורום משפחות הרוגי האסון: "‏אם המפכ"ל יתפטר רק אחרי קבלת המכתב מהוועדה, זו לא תהיה לקיחת אחריות אלא גלגול מכל המדרגות. אם הוא לא יעשה זאת, הוא בעצם יצהיר כי איננו מכיר במערכת המשפט. כעת זה המועד האחרון לעשות את המינימום המתבקש - לקחת אחריות".
בפועל, המלצות הוועדה לא יחייבו את הממשלה שתכהן בעת שהן יתפרסמו. עם זאת, נכון להיום אף ממשלה לא התעלמה מהמלצות של ועדת חקירה ממלכתית, גם אם לא תמיד ההמלצות קוימו במלואן.
האסון בהילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון, בליל ל"ג בעומר בשנה שעברה היה האסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה. 45 בני אדם שהשתתפו בהילולה נמחצו למוות עקב דוחק בקהל החוגגים בהר, ויותר מ-100 נפצעו.
5 צפייה בגלריה
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
אסון בהילולת הר מירון
אסון בהילולת הר מירון
(צילום: רויטרס)
בתקופת כהונתו של נפתלי בנט כראש הממשלה הכריזה ממשלת ישראל על הקמת ועדת החקירה הממלכתית לחקר האסון בראשותה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס מרים נאור, שהלכה לעולמה בינואר האחרון. במקומה מונתה כיו"ר הוועדה הנשיאה בדימוס של בית המשפט המחוזי בתל אביב, דבורה ברלינר.
כ־130 עדים התייצבו עד כה בפני הוועדה. נושאי תפקידים בעבר ובהווה, מומחים ואנשי מקצוע, עדי ראייה, נפגעים ובני משפחות הנספים. עבודת הוועדה אינה קרובה לסיום, אך כבר כעת ניתן לשרטט תמונה כללית על ההיערכות הלקויה להילולה ועל שורת המחדלים שקדמה לאסון.
בנובמבר האחרון הגישה הוועדה את המלצות הביניים שלה שכללו, בין היתר, הגבלת קהל; הדלקה מרכזית אחת בטקס קצר; ומינוי שר אחראי לאירוע. הממשלה אימצה את המלצות הביניים במלואן.

מחר: נתניהו יעלה על דוכן העדים

העד הראשון שהופיע בפני הוועדה היה אחד המרכזיים ביותר – ניצב לביא, מפקד מחוז הצפון, שההילולה התקיימה בגזרתו ובאחריותו. "תפיסת העולם לאורך השנים היא שאין הגבלת קהל במירון, וכך נעשה ב-30 השנים האחרונות", העיד לביא. "אף מפקד מחוז לא הגביל קהל, וזה עיקרון מבצעי מנחה".
מפקד המחוז תיאר מצב בלתי נתפס שבו המשטרה לא יכולה הייתה להיערך כראוי לאירוע הגדול, בהשתתפות מאות אלפי חוגגים, משום שעד לרגע האחרון הממשלה לא החליטה אם הוא יתקיים כרגיל, או שכמות המשתתפים תוגבל בשל מגפת הקורונה שהשתוללה באותם ימים. "לא היה לנו מושג מה קורה עם ההילולה במירון", שחזר ניצב לביא בעדותו בפני הוועדה. "רק ביום שלפני ההילולה התברר לי שלא יהיו בה הגבלות קורונה".
5 צפייה בגלריה
נתניהו ואוחנה בהר מירון
נתניהו ואוחנה בהר מירון
נתניהו עם המפכ"ל והשר לביטחון פנים לשעבר אוחנה במירון, אחרי האסון. רה"מ לשעבר יישאל על הלחץ לא להגביל קהל
(צילום: גיל נחושתן)
כמעט שמונה חודשים אחרי מפקד המחוז התייצב מול ועדת החקירה הממלכתית גם המפכ"ל שבתאי. עדותו, שהתקיימה חודש וחצי בלבד לפני ל"ג בעומר, העלתה שמשטרת ישראל כלל לא ביצעה תחקיר מבצעי לאסון – תנאי בסיסי להפקת הלקחים לקראת ההילולה הבאה – זאת למרות הפצרות חוזרות ונשנות מצד חברי הוועדה.
ככלל, שבתאי ביקש להרחיק את עצמו מהאסון ולהטיל את האחריות כולה על מפקד המחוז. לדבריו, מבחינת ההיערכות המשטרתית לאירוע מדובר במבצע ברמה מקומית, "כמו מרתון תל־אביב או מצעד הגאווה", הסביר בעדותו. הראיה לכך, לטענתו, היא שההחלטה הראשונה שהמפכ"ל נדרש לקבל בעניין ההילולה הייתה רק עשרה ימים לפניה, בישיבת אישור התוכניות.
מחר יתייצב לעדות בפני הוועדה ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, שהיה ראש הממשלה בעת האסון. נתניהו הוא הגורם הבכיר ביותר שזומן להופיע בפני הוועדה, והדיון בהשתתפותו יחתום ככל הנראה את הפרק הראשון של עבודתה, גביית העדויות. במרכז עדותו של נתניהו צפויה לעמוד שאלת הלחץ הפסול שהפעיל הדרג המדיני דאז, בראשות נתניהו, על המשטרה ועל הגורמים המקצועיים האחרים, כדי שיאשרו את קיום האירוע ללא הגבלת קהל למרות החשש לשלום הציבור, וזאת משיקולים פוליטיים, כפי שעלה מעדויות קודמות.
קובי נחשוני השתתף בהכנת הכתבה