השר וחבר קבינט המלחמה בני גנץ נפגש הערב (יום ד') עם ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק, במהלך ביקורו המדיני בלונדון, לשם הגיע בתום הפגישות שערך עם בכירים בארה"ב. המפגש עם סונאק לא היה מתוכנן, והוא "הפתיע" את גנץ בפגישה שערך עם היועץ לביטחון לאומי של בריטניה טים בארו. המפגש התקיים בדאונינג 10, מעונו של ראש הממשלה הבריטי.
7 צפייה בגלריה
בני גנץ ערך סבב פגישות מדיניות בלונדון
בני גנץ ערך סבב פגישות מדיניות בלונדון
ראש ממשלת בריטניה "הפתיע" ונפגש עם גנץ
אף שהמפגש לא היה מתוכנן, נראה כי גנץ כן קיווה להיפגש עם סונאק, בדומה לתקווה שלו למפגש לא מתוכנן עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בביקורו מוקדם יותר השבוע בבית הלבן. גנץ נפגש שם עם שורת בכירים, בהם סגניתו של ביידן, קמלה האריס, אך בסופו של דבר הנשיא לא היה בבית הלבן בזמן הביקור.
ביקורו המדיני של גנץ, שנחשף לראשונה ב-ynet, עורר סערה פוליטית כיוון שנעשה ללא אישור מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שזעם על כך. גנץ הבהיר אמנם כי מטרת הביקור אינה לערער על סמכותו של נתניהו, ואמר כי על האמריקנים להמשיך לדבר גם עם נתניהו – תוך שהוא מצהיר ש"לישראל יש ראש ממשלה" – אך הפגישות שלו עם בכירים בארה"ב ובבריטניה מגיעות על רקע התסכול הרב בעולם מהתנהלות ממשלת ישראל במלחמה בעזה, ובפרט מזו של נתניהו עצמו.
בדומה למסרים שהועברו לגנץ בפגישות בוושינגטון, ולפיהם על ישראל להגדיל משמעותית את הסיוע ההומניטרי לעזה בצל מצוקת הרעב שם, גם בלונדון הביעו דאגה רבה מהמצב הקשה של המוני הפליטים ברצועה.
7 צפייה בגלריה
גנץ וקמרון
גנץ וקמרון
גנץ וקמרון, הערב. שר החוץ הבריטי פרסם הצהרה חריפה למדי
(מתוך עמוד ה-X של דייויד קמרון)
7 צפייה בגלריה
גנץ וקמרון
גנץ וקמרון
(מתוך עמוד ה-X של דייויד קמרון)
לפני המפגש עם סונאק, גנץ נועד היום גם עם שר החוץ הבריטי דייוויד קמרון. אתמול, לפני הפגישה, אמר קמרון כי יאמר לגנץ שהסבלנות מתחילה לפקוע בעקבות "התנאים המחרידים בעזה". הערב, בסיום המפגש, הוא מסר כי שוחח עם גנץ על ה"חובה" של ישראל לספק סיוע לפלסטינים ברצועה – ואף השמיע איום מרומז, בנוגע לאפשרות שבריטניה תבחן את הציות של ישראל לחוק הבינלאומי.
"פלסטינים מתמודדים עם משבר הומניטרי הרסני שהולך וגדל. בפגישתי עם השר הישראלי בני גנץ, דנו במאמצים להבטיח הפוגה הומניטרית כדי להחזיר את החטופים בבטחה לבתיהם ולהביא אספקה מצילת חיים לעזה. דחקתי פעם נוספת בישראל להגדיל את הסיוע לעזה. אנחנו עדיין לא רואים שיפור בשטח. זה חייב להשתנות", מסר קמרון בהודעה שנוסחה בלשון חריפה למדי.
"אנחנו חייבים לראות: הפוגה הומניטרית מיידית; הגדלת היכולת לפזר את הסיוע בתוך עזה; הגדלת הגישה בנתיבים יבשתיים ובנתיבים ימיים; והרחבת סוגי הסיוע ההומניטרי שמותר להכניס לעזה, כולל מחסות ופריטים שחיוניים לשיקום תשתיות", הוסיף קמרון. הוא הביע "דאגה עמוקה" מפעולה צבאית ברפיח, והדגיש: "בריטניה תומכת בזכותה של ישראל להגן על עצמה. אבל ככוח כובש בעזה, לישראל יש חובה על פי דין להבטיח שהסיוע נגיש לאזרחים. לחובה הזו יש השלכות, בכלל זאת כאשר אנחנו בוחנים אם ישראל מצייתת לחוק ההומניטרי הבינלאומי".
גנץ סיכם את סבב הפגישות ומלשכתו נמסר כי "הוא הודה על מאמציה של בריטניה כולה למען ביטחון מדינת ישראל והדגיש את חשיבות המשך הלחץ הבינלאומי על חמאס כדי להביא לשחרור החטופים. גנץ ציין בנוסף בפגישות את מחויבותה של ישראל להשלים את המטרה הצודקת וההכרחית של הסרת האיום של חמאס וסיום שלטונו ברצועה, תוך שפעולותיה נעשות בהתאם לחוק הבינלאומי".
7 צפייה בגלריה
ילד ילדים פלסטינים בתור ל מזון ב רפיח פליט פליטים רצועת עזה
ילד ילדים פלסטינים בתור ל מזון ב רפיח פליט פליטים רצועת עזה
בתור למזון ברפיח. בעולם מודאגים מאוד מהמשבר ההומניטרי שם
(צילום: רויטרס / Mohammed Salem)
7 צפייה בגלריה
ילד ילדים פלסטינים בתור ל מזון ב רפיח פליט פליטים רצועת עזה
ילד ילדים פלסטינים בתור ל מזון ב רפיח פליט פליטים רצועת עזה
(צילום: רויטרס / Mohammed Salem)
אתמול, בדיון בבית הלורדים שעסק במדיניות החוץ הבריטית, קמרון התייחס לאפשרות שהעלה לאחרונה ולפיה לונדון תשקול להכיר במדינה פלסטינית. "לא צריך לתת לישראל כוח וטו. הכרה יכולה להפוך לחלק מהמומנטום שאנחנו צריכים לראות לכיוון פתרון שתי המדינות", אמר – על רקע הדיווחים שגם ארה"ב בוחנת לקדם הכרה במדינה פלסטינית, כחלק מפתרון רחב יותר לסכסוך, שיכלול גם נורמליזציה מול סעודיה.
לגנץ הושמעו כאמור מסרים מודאגים גם בפגישותיו בוושינגטון. גורם ישראלי אמר הבוקר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי גנץ שמע בפגישתו עם סגנית הנשיא האריס ביקורת על האופן שבו ישראל מטפלת במשבר ההומניטרי בעזה. לפי הגורם הישראלי, גנץ הופתע מכמה רחוקות עמדות ישראל והבית הלבן בכל הנוגע למבצע הצבאי שמתוכנן ברפיח.
7 צפייה בגלריה
בני גנץ וקמילה האריס
בני גנץ וקמילה האריס
גנץ עם האריס, שלשום. התעקש על פעולה ברפיח
7 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ לבית הלבן בזמן שבני גנץ נפגש עם קמאלה האריס
הפגנה מחוץ לבית הלבן בזמן שבני גנץ נפגש עם קמאלה האריס
מחוץ לבית הלבן, בזמן הפגישות שערך שם גנץ, הפגינו נגד ישראל
(צילום: AP / Susan Walsh)
גנץ, כך דווח, התעקש בשיחות בוושינגטון על קיום מבצע ברפיח, חרף ההסתייגות של ארה"ב. "לסיים את המלחמה בלי לפרז את רפיח זה כמו לשלוח כבאים לכבות 80% מהשריפה", אמר גנץ בפגישות. לפי הדיווח, גנץ אמר כי אם לא יתקיים מבצע ישראלי ברפיח – חמאס יוכל להתארגן ולהתחמש מחדש בזמן הפסקת אש. העמדה הזו, כך אמר הגורם הישראלי, משותפת לשלושת מובילי קבינט המלחמה – ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר גנץ.