3 צפייה בגלריה
ביידן ונתניהו
ביידן ונתניהו
ביידן ונתניהו
(צילום: REUTERS/Julia Nikhinson, איתמר אייכנר)
אין וושינגטון, גם לא הבית הלבן - ולכאורה גם לא פגישה עם הנשיא ביידן, אך זו כנראה תתקיים בשולי עצרת האו"ם. בלשכת ראש הממשלה פרסמו היום (ראשון) את לוח הזמנים לביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו בארה"ב בשבוע הבא, לרגל הנאום השנתי בעצרת האו"ם - שם ככל הנראה יפגוש את נשיא ארצות הברית רק לפגישה קצרה בחדר צדדי בעצרת או במלון בניו יורק, ולא בחדר הסגלגל בבית הלבן כפי שרצה נתניהו.
מבחינת האמריקנים אי-הזימון לבית הלבן הוא עניין טכני, אך נראה שביידן לא רצה לשדר "עסקים כרגיל" - ולכן הוא ככל הנראה יעניק לנתניהו רק חצי פגישה.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבית הנשיא ירושלים
בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבית הנשיא ירושלים
פגישת ביידן ונתניהו ביולי 2022
(צילום: רענן כהן)
נתניהו ימריא בראשון הבא לקליפורניה, שם הוא עתיד להיפגש עם מובילים בתחום הבינה המלאכותית כדי לקדם עסקאות בתחום זה, ומשם יגיע היישר לביקור בניו יורק לקראת העצרת. נאומו בעצרת האו"ם יחל ביום שישי הבא ב-09:15 (16:15 שעון ישראל). לפני כן, ככל הנראה, ייפגש עם הנשיא ביידן בניו יורק, ועם מנהיגים נוספים. נתניהו צפוי לחזור לישראל באזור השעה 15:00, שעות לפני כניסת צום יום הכיפורים וממש עם סגירת נמל התעופה בן גוריון.
צעד נוסף בדרך לנורמליזציה עם סעודיה - ול"מסילת השלום" מהממלכה לישראל: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ובני בריתו הכריזו היום (שבת) על תוכניות לבניית "מסדרון רכבות וספנות" שיקשר את הודו עם המזרח התיכון ואירופה - פרויקט שאפתני שמיועד לחיזוק הכלכלה ושיתוף הפעולה הפוליטי. "זה דבר גדול, זה באמת דבר גדול", אמר ביידן.
אתמול הכריז הנשיא ביידן על תוכניות לבניית "מסדרון רכבות וספנות" שיחבר בין היתר בין ישראל לסעודיה באמצעות רכבת - דבר שישראל הייתה בסוד המגעים בעניינו, וקיבלו עדכונים בנושא על ידי יועצי הבית הלבן. נתניהו הודה אתמול לביידן "על המאמץ הרב שהביא אותנו להודעה ההיסטורית היום".
לפני כשבועיים, עם המראתו לביקור המדיני הראשון שלו זה חמישה חודשים לקפריסין, נשאל ראש הממשלה נתניהו בדבר גורל הפגישה הצפויה שלו עם הנשיא האמריקני ביידן. נתניהו השיב: "בקרוב תשמעו על כך".
3 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג וג'ו ביידן בפגישה בבית הלבן
יצחק הרצוג וג'ו ביידן בפגישה בבית הלבן
"הקדים" את נתניהו. פגישת ביידן והרצוג, ביולי השנה
( צילום: GettyImages)
מי ש"הקדים" את נתניהו בפגישה עם ביידן היה נשיא המדינה יצחק הרצוג. בפגישה ביולי שבה אירח את מקבילו הישראלי בחדר הסגלגל, ציין הנשיא האמריקני כי אהבתו לישראל "עמוקה". ביידן הדגיש בצל המתיחות מול ממשלתו של נתניהו כי "הידידות" בין ארה"ב לישראל בלתי ניתנת לערעור. ביידן לא התייחס אז בחלק הפומבי של המפגש למהפכה המשפטית, אבל הרצוג כן התייחס אליה, הצהיר כי השניים ידונו ב"כל הנושאים" - והדגיש כי הוא ממשיך לפעול למציאת פשרה שתאפשר חקיקה בהסכמה רחבה.
ביידן התקשר לנתניהו לפני הגעת הנשיא הרצוג לוושינגטון, וראש הממשלה הבהיר אז לנשיא כי בכוונתו להשלים את האישור הסופי של ביטול עילת הסבירות - מה שאכן קרה בפועל. בלשכתו של ראש הממשלה ציינו אז כי "נתניהו עדכן את נשיא ארה"ב על כוונתו לגבש הסכמה ציבורית רחבה ליתרת התהליך". דובר הבית הלבן אמר אז כי ביידן הדגיש את החשיבות של "הסכמה רחבה" בישראל בנוגע לחקיקה.