רשת CNN חשפה הלילה (בין שלישי לרביעי) פרטים חדשים על האופן שבו נערך חמאס למתקפת הפתע הרצחנית שלו ב-7 באוקטובר – והסתיר אותה מישראל. לפי הדיווח, התכנון נמשך שנתיים שלמות ונעשה על ידי תא קטן של פעילים בארגון הטרור, שתקשרו זה עם זה באמצעות קווי טלפון שהותקנו ברשת המנהרות הענפה של חמאס ברצועת עזה, רשת שזכתה לכינוי "המטרו של עזה".
2 צפייה בגלריה
מחבלי חמאס במנהרת טרור בצילום מהעשור שעבר. תקשרו ב"מטרו של עזה" עם קווי טלפון כדי לחמוק מהמודיעין הישראלי
מחבלי חמאס במנהרת טרור בצילום מהעשור שעבר. תקשרו ב"מטרו של עזה" עם קווי טלפון כדי לחמוק מהמודיעין הישראלי
מחבלי חמאס במנהרת טרור בצילום מהעשור שעבר. תקשרו ב"מטרו של עזה" עם קווי טלפון כדי לחמוק מהמודיעין הישראלי
(צילום: רויטרס)
הפעילים, כך דווח, הקפידו להימנע משימוש במחשבים ובאמצעי תקשורת אחרים, כמו טלפונים ניידים, שהמודיעין הישראלי יכול בקלות רבה יותר לעקוב אחריהם. הדיווח של CNN מתבסס על שני גורמים שמעורים במידע מודיעיני שישראל העבירה לארה"ב, ומצוין בו כי פעילותו של התא שהיה אחראי על ההכנות למתקפת הטרור נשמרה בסוד גם מרובם הגדול של המחבלים שלקחו חלק בפלישה לישראל. אף שאותם מחבלים עברו שלל אימונים על ידי חמאס, הם נחשפו לתוכנית הספציפית רק כמה ימים לפני הוצאתה לפועל.
השימוש של המחבלים הפלסטינים בטכנולוגיית תקשורת "מיושנת" כדי לחמוק מהמודיעין הישראלי אינו מפתיע, וב-CNN מצטטים גורם ישראלי שאמר כי גם במבצע "בית וגן" במחנה הפליטים ג'נין, בחודש יולי האחרון, נחשפה מערכת תקשורת שהתבססה על קווי טלפון. לדברי הגורם הכוחות שפשטו אז על מחנה הפליטים חשפו לצד קווי טלפון מאובטחים גם רשת של מצלמות מעקב במעגל סגור, שנועדו לספק התרעה מוקדמת על תנועותיהם של כוחות הביטחון.
ההקלטה שחשפה בישראל: שיחה בין מחבל למשפחתו, שבה התגאה בטבח יהודים
(צילום: דובר צה"ל )
הכותרת
צריך להתנתק מעזה לגמרי | היום שאחרי המלחמה עפ"י ליברמן
19:57
הדיווח הלילה מצטרף לשלל פרסומים בשבועיים האחרונים על המחדל המודיעיני והמבצעי שאפשר את מתקפת הטרור הקטלנית ביותר בתולדות ישראל, שבה נרצחו 1,400 בני אדם – בהם תינוקות, ילדים, נשים וקשישים – ויותר מ-200 נחטפו לעזה. לצד ה"קונספציה" שבמסגרתה היו משוכנעים הן בדרג המדיני והן בדרג הצבאי שחמאס "מורתע" ומעוניין בהמשך ההטבות הכלכלית שסוכמו מולו אחרי מבצע "שומר החומות" ב-2021, תהייה גדולה העלתה העובדה שהאימונים הפומביים שביצעו חמאס והג'יהאד האיסלאמי לא נתפסו כמשמעותיים מבחינת ישראל.
חמאס והג'יהאד כלל לא הסתירו את האימונים הללו, שבהם תרגלו לא אחת כיבוש של יישובים ישראליים, והם אף הקימו לשם כך בסיסים שדימו אותם – אבל בישראל כאמור לא התייחסו לכך ברצינות. "הם תמיד מאמנים את האנשים שלהם באופן הזה, זה לא נראה שונה", תיאר בפני CNN אחד הגורמים את האופן שבו נתפסו האימונים הללו בישראל.
2 צפייה בגלריה
תרגיל צבאי של חמאס וגא"פ ברצועת עזה
תרגיל צבאי של חמאס וגא"פ ברצועת עזה
תרגיל צבאי של חמאס והג'יהאד האיסלאמי, בחודש שעבר. לא הסתירו את האימונים, בישראל לא התייחסו לכך ברצינות
למחבלי החמאס היה גם, כך לפי דיווח שפורסם בשבוע שעבר ב"ניו יורק טיימס", מידע מפתיע על אופן הפעילות של צה"ל. בין היתר הם ידעו היכן הוצבו יחידות צבאיות ספציפיות, וכמה זמן יידרש לכוחות תגבור להגיע כדי לסייע לכוחות שבשטח עם פתיחת המתקפה. גורם צבאי בכיר בישראל אמר ל"טיימס" כי בכמה מהבסיסים הצבאיים שהותקפו ידעו המחבלים בדיוק היכן נמצאים שרתי התקשורת – והשמידו אותם, באופן שהקשה מאוד על זיהוי היקף החדירה, קריאה לעזרה וגיבוש תגובה מהירה יותר.