מתקפת הפתע של ארגוני הטרור הפלסטיניים על ישראל הבוקר (שבת) באה אחרי שבימים האחרונים אמרו גורמי ביטחון בכירים בצה"ל לדרג המדיני שחמאס אינו מעוניין בהסלמה. בדיונים שנערכו בשבועיים האחרונים אמרו אותם גורמים לדרג המדיני כי חמאס מורתע.

3 צפייה בגלריה
הרטמכ"ל רא"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט. ישראל הופתעה
הרטמכ"ל רא"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט. ישראל הופתעה
הרטמכ"ל רא"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט. ישראל הופתעה
(צילום: דובר צה"ל, אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה
ראש הממשלה נתניהו. דיווחים על אובדן שליטה במעבר ארז
(צילום: ABIR SULTAN / POOL / AFP)
המתקפה שבה פתח חמאס הבוקר כללה עד כה ירי של מאות רקטות מהרצועה וחדירה של מחבלים ממנה לתוך שטח ישראל. בין השאר תועדו מחבלים נוסעים על כלי רכב ביישובי הדרום ופותחים באש לעבר אזרחים ואנשי כוחות הביטחון. על פי גורמים באזור, יש אובדן שליטה על מוצב מעבר ארז, ועיקר החדירה מרצועת עזה הייתה מתוכו.
שעה קלה אחרי פתיחת המתקפה נשא ראש הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף, הצהרה מיוחדת, שבה קשר בין מתקפת הפתע המשולבת על ישראל לבין האירועים במסגד אל-אקצא. "הזהרנו את האויב בעבר", אמר דף, "הם תקפו את התנועה האיסלאמית וחיללו את אל-אקצא". בהצהרתו הכריז דף כי חמאס פותח במבצע צבאי שאותו כינה "מבול אל-אקצא".

3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר מוחמד דף אימעיל הניה
יחיא סינוואר מוחמד דף אימעיל הניה
בכירי חמאס יחיא סינוואר, מוחמד דף ואיסמעיל הנייה. "מבצע מבול אל-אקצא"
(צילום: EPA, gettyimages)
דף, שנוהג להתבטא בפומבי רק לעתים נדירות, קרא למחבלים שחדרו הבוקר ליישובי עוטף עזה: "בצעו את התקפותיכם על ההתנחלויות בכל האמצעים והכלים העומדים לרשותכם". הוא הוסיף: "היום כל מי שיש לו רובה צריך להוציא אותו. זה הזמן שלו, וכל אחד מכם צריך לצאת עם המשאית, הרכב או הגרזן שלו. היום, היסטוריה חדשה נפתחה, היסטוריה מבריקה ומכובדת יותר". ראש הזרוע הצבאית של חמאס קרא גם לערביי ישראל לפעול נגד ישראל.
בתוך כך הודיע הבוקר דובר "פלוגות ירושלים", הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי: "אנחנו חלק מהקרב הזה". הדובר אבו חמזה אמר: "הלוחמים שלנו ניצבים לצד אחיהם בחמאס, כתף אל כתף עד הניצחון". דבריו באים אחרי שרק ביום שלישי האחרון ערך הג'יהאד האיסלאמי מצעד צבאי ענקי ותרגילים, שבהם דימה חדירה של מחבלים לשטח ישראל.

ישראל, נזכיר, החליטה בשבוע שעבר לפתוח מחדש את המעברים בגבול עזה לכניסת פועלים, אחרי שורה של מהומות על הגדר ובלוני תבערה ששוגרו לעוטף. מאחורי ההחלטה עמד משא ומתן בין ישראל לחמאס בתיווך קטארי ומצרי. חמאס התעקש שמעולם לא עודד את המהומות - אך נתן להן הסכמה שבשתיקה, והשליח הקטארי לרצועה מוחמד אל-עמאדי אישר כי נוהלו מגעים בתיווכו והדגיש כי הם הסיבה לכך שהמעברים נפתחו מחדש. "המצב ברצועת עזה חמור, וסכסוך נוסף רק יחמיר את המשבר ההומניטרי", אמר אז.
גורם רשמי בעזה שמעורה בפרטים אמר אחרי השגת ההסכם כי ישראל הבטיחה לחמאס כמה ויתורים - כולל העלאת מספר אישורי הכניסה לפועלים מעזה, הרחבת אזור הדיג מול חופי הרצועה ומתן אפשרות לייצא יותר סחורות ולייבא יותר ציוד. בישראל אמרו מנגד שהצעדים הכלכליים הללו יינתנו רק בתמורה לרגיעה. ארגון "הצעירים המורדים", שאחראי למהומות על הגדר ומזוהה עם החמאס והג'יהאד, הודיע אמנם על עצירת פעילותו - אך הדגיש כי "אם הקטארים יחסירו אפילו דולר אחד, נשלוף את החרבות נגד הכובש".